• copycat83

1000 visningar ännu inget hus

Är det bara vi som inte fattar hur priserna på hus bara kan gå upp upp upp? Denna höst har vi verkligen börjat kolla hus, vi känner oss redo att lämna vår bostadsrätt och samtidigt beredda på att det kan ta ett tag att hitta ett hus, så vi har börjat nu innan några barn kommit.

Efter ett otal visningar och x antal budgivningar börjar vi bli lite trötta. Senaste huset ökade med 1 MILJON i budgivningen! Vi har rätt bra inkomster jag och sambon, men vill inte köpa ett hus till överpris. Vart får folk pengarna ifrån? Och vad är det för mäklare som sätter dessa snurriga utpriser egentligen?

Någon mer än vi som tröttnat på bostadsmarknaden?
    (Vi letar hus i Göteborgsområdet)

• Svar på tråden 1000 visningar ännu inget hus
  • Jakopzon

Ååååå....vi har letat hus i 1år och varit på 2!!! visningar...det finns inga hus,jag bryter ihop snart.

• Jakopzon

Örnsköldsvik....men har 2 barn och det ena har börjat skolan så vi vill hålla oss inom rätt skolområde...

• Majken

Så kände vi också, till slut insåg vi att det skulle bli billigare för oss att bygga eget då min pappa har byggfirma och min man är väldigt händig. Vi köpte en tomt i stället och har byggt ett egenritat lösvirkeshus som nu är värderat till en miljon mer än vi har i lån. Fladdrar man inte iväg med för mycket "lyx" när man bygger så brukar det vara mer lönsamt i längden...

Lycka till

Love my M-girls
  • Stealth

Var i GBG letar ni egentligen? Så dyrt är det ju oftast inte.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • riboflavin

Tyvärr är det ju så att utgångspriserna i attraktiva områden ofta är lågt satta för att locka folk till visningen.

Förstår din frustration men det är bara att fortsätta leta, gå inte på visningar där ni inte kan tänka er att betala 25% till och försök att ta på "renoveringsglasögonen" ett ganska fult hus i ok skick kanske kan bli väldigt bra för små medel, istället för att betala för förra ägarens nya men inte så snygga badrum som ni ändå vill göra om. 

När du menar på att det blir för dyrt är det ni som sätter stopp eller är det storleken på kontantinsatsen?

• copycat83
    Stealth skrev 2010-11-02 15:51:33 följande:
    Var i GBG letar ni egentligen? Så dyrt är det ju oftast inte.
    Alltså det är inte så att vi inte har råd med något hus. Men de vi vill ha stiger så jäkla mycket i pris. Jag vill inte sätta mig nu med enorma lån och veta att det bara är en tidsfråga tills räntorna går upp och då vi förhoppningsvis har flera föräldraledigheter framför oss. Jag vill kunna leva också.

Många av husen vi kikat på har varit renoveringsobjekt och då tycker jag inte att det är värt att betala samma pengar för det huset som för ett som är renoverat redan. Det är så budgivningarna har landat nämligen. Jag vill ju känna att huset är värt 3 mille också inte bara betala och se glad ut.
    Majken skrev 2010-11-02 15:49:57 följande:
    Så kände vi också, till slut insåg vi att det skulle bli billigare för oss att bygga eget då min pappa har byggfirma och min man är väldigt händig. Vi köpte en tomt i stället och har byggt ett egenritat lösvirkeshus som nu är värderat till en miljon mer än vi har i lån. Fladdrar man inte iväg med för mycket "lyx" när man bygger så brukar det vara mer lönsamt i längden...

Lycka till
    Bygga hus har vi också varit inne på, men tomterna är tyvärr lite för dyra här för att det skall bli billigare. Kanske i framtiden när man har lite mer att lägga in och är lite mer säker på vad för slags hus man vill ha.
  • copycat83
    riboflavin skrev 2010-11-02 15:58:02 följande:
    Tyvärr är det ju så att utgångspriserna i attraktiva områden ofta är lågt satta för att locka folk till visningen.

Förstår din frustration men det är bara att fortsätta leta, gå inte på visningar där ni inte kan tänka er att betala 25% till och försök att ta på "renoveringsglasögonen" ett ganska fult hus i ok skick kanske kan bli väldigt bra för små medel, istället för att betala för förra ägarens nya men inte så snygga badrum som ni ändå vill göra om. 

När du menar på att det blir för dyrt är det ni som sätter stopp eller är det storleken på kontantinsatsen?

Dels är det att vi just nu tittar på mindre hus som vi ej kan bo i hela livet och inte vill göra förlustaffärer på. Men också kontantinsatsen och det lånelöfte vi har.
  • Tant Groda

Jag kände likadant när vi letade hus. Vi letade och letade och letade, men till slut kom huset som blev vårt.
    Så håll ut det, det kommer!

Mäklaren kan inte göra så mycket åt hur mycket huset stiger, dock kan man ju fundera på vad det är för mäklare som sätter ett sånt lågt utropspris när det stiger 1 miljon. Men visst det finns galna husköpare

• Miss Lau

Jag blev också sjukt trött på alla lockpriser när vi letade hus. Men mitt tips är att strunta i utgångspriset och hur mycket huset stiger. Kolla vad liknande hus i samma område sålts för och gör en egen bedömning över vad det ni tittar på borde vara värt.  Och är ni beredda att betala det så spelar det ju ingen roll om budgivningen drar iväg 1 milj eller 200.000 kr.

Om alla hus i området blir för dyra kanske det är läge att kika på ett annat område?

• copycat83
    riboflavin skrev 2010-11-02 15:58:02 följande:

Det roliga är ju att ju högre utgångspris huset har, desto mindre går det upp. Flera av budgivningarna vi bevittnat har de större husen gått för mindre pris till slut än de mindre radhusen pga hetsigare budgivning. Så snett ändå!
  • Ramborg

Vi letade hus i nästan ett år. Vi bodde alldeles för litet och jag grät varje helg när vi inte fått något hus den helgen heller. Vi sparade prospekten och räknade ihop det efteråt. Vi hade varit på nästan 50 seriösa visningar, och budat på mellan 5 och 10 hus, innan vi till slut hittade rätt. Så besviken jag var många gånger och som jag grät när vi blev överbjudna...

Men på nåt sätt så stod det här huset och väntade på oss. Vi trivs superbra.

• copycat83

Skönt att höra att man inte är ensam, men samtidigt trist att det skall ta så lång tid. Får väl hoppas på att budgivningarna svalnar något nu när alla måste lägga in 15% och deras gamla lånelöften börjar gå ut... Oskyldig

• riboflavin
    copycat83 skrev 2010-11-02 16:14:56 följande:
    Det roliga är ju att ju högre utgångspris huset har, desto mindre går det upp. Flera av budgivningarna vi bevittnat har de större husen gått för mindre pris till slut än de mindre radhusen pga hetsigare budgivning. Så snett ändå!
    Det är ju principen bakom lockpriser, att man ska få dit många intressenter som i sin iver tänker mer på vad de andra budar än vad man själv anser att huset är värt.

Vi var och kikade på ett gudomligt vackert hus för ett tag sen, med ett mycket lågt utgångspris,(ganska dåligt underhållet sista åren) vi var många på visningen och jag och min sambo satte oss ner och räknade efter vad vi skulle behöva lägga ut för att få det beboeligt: nytt tak och byte av vissa takstolar, dränera om grunden, byta fasad, anlägga väg, byta uppvärmningssystem och element i hela huset, renovera/byta fönster samt ny 2.kammarbrunn och i samband med det helt nya stommar i huset.

Vi beslutade oss för att inte buda då vi var rädda att huset enbart med det allra nödvändigaste (inte kök, bad, vitvaror och ytskikt) skulle kosta oss över miljonen, i ett område där genomsnittsvillan är värd 900.000.

Träffade en av de som faktiskt gav sig in i budgivningen häromdagen och hon var helt lyrisk, nu var priset det dubbla mot utgångspriset  och hon och hennes sambo verkar inte ens ha förstått hur illa däran grunden är, trots besiktningsmannens varningar "sånt kan man ta senare" tyckte hon.
    Folk köper på tok för ofta hus med hjärtat, tyvärr.

Hoppas att ni hittar drömhuset (kan tipsa om att Tuve är ett område där husen fortfarande är ganska ok prismässigt som spås en fin framtid, vi har våran BR där Glad än så länge, ett fantastiskt område om man vill bo med bra kommunikationer men ändå ute i naturen, vackra hisingsparken runt knuten)
  • copycat83

Ja vi var på visning för ett tag sedan på en fantastisk villa från 60-talet, med allt från original i princip. Så ja, allt behövde ju fixas, badrum, kök, el, uppvärmning, tak etc. När budgivningen var klar var huset uppe i 3,2 miljoner. Vi lade oss inte i budgivningen då så många intressenter var på visningen att vi insåg att det skulle vara kört. Men ja, en kollega till mig köpte ett helrenoverat hus i samma område för bara hundra tusen mer... Sjukt!

Tuve är fint! Men vi letar utåt Lerumshållet till...

• riboflavin
    copycat83 skrev 2010-11-02 18:17:36 följande:
    Ja vi var på visning för ett tag sedan på en fantastisk villa från 60-talet, med allt från original i princip. Så ja, allt behövde ju fixas, badrum, kök, el, uppvärmning, tak etc. När budgivningen var klar var huset uppe i 3,2 miljoner. Vi lade oss inte i budgivningen då så många intressenter var på visningen att vi insåg att det skulle vara kört. Men ja, en kollega till mig köpte ett helrenoverat hus i samma område för bara hundra tusen mer... Sjukt!

Tuve är fint! Men vi letar utåt Lerumshållet till...
    Ja då får ni ett tufft jobb, på sträckan partille-alingsås har ju huspriserna skjutit i höjden rejält sista 5 åren.

Vi som letar hus/gård på skaraslätten kommer ju undan något billigare om man säger så.
  • copycat83

:) Ja på landet hade vi helt klart kommit billigare undan. Lite svårt att övertala sambon att leta på andra ställen dock...Flört

• sarsparis

Jag bor också i Göteborg TS, har letat radhus i 2 år, äntligen hittade vi ett och flyttar in i helgen. Det radhus vi köpt hade ett lockpris, det förstod vi redan innan visningen då husen i det området går för minst 400 000:- mer. Självklart var det mängder med spekulanter och priset gick upp med just 400000:-. vi är nöjda ändå då det är vad vi räknat att just ett sådant radhus i detta område kostar ungefär.

Men jag håller med dig, det är helt sjukt vad folk köper och banker lånar ut. Ett radhus vi tittade på gick för 2.5 milj, då var man tvungen att blåsa ut hela huset för att få det beboligt, allt var orginal sen -67. vi räknade med att det skulle kosta ca 400000:- trots att vi är lite händiga själv och kan göra mycket snickerier själv. Det helt sjuka i detta är att de husen som är i okej skick i detta område säljs för 2.5 milj, så jag undrar vad köparen tänkte med? Sannolikheten att de får igen alla pengar de lagt ned på huset är inte så stor.

Att man måste lägga 15 % tror inte jag kommer ha så jättestor effekt, många börjar låna av sina föräldrar istället. Har på mitt jobb 2 st som det "fattas" 150000:- för att de ska kunna köpa det de vill ha, då belånar deras föräldrar deras hus istället som de typ inte har något lån på. Pratade även med min granne om detta som är mäklare, de har inte märkt av någon skillnad alls, priserna stiger och budgivarna blir inte färre. Folk verkar ha råd på nåt sätt....Jag fattar inte.

Ge inte upp TS, en dag är det er tur, vi hade också tappat hoppet helt, men så en kväll ringer mäklaren och säger att säljaren har accepterat vårat bud :)

Ett sak som kan vara bra är att se till att bli registrerad på olika mäklarfirmor, vi fick en gång gå på en förhandsvisning av ett hus för att vi pratat med en mäklare och önskade att de skulle höra av sig om det dök upp något i just det området. Detta huset kom sedan aldrig ut på hemnet för jag gissar att någon la ett bud som säljaren accepterade.

• Mica77

Håller med, har själv letat hus i drygt 2 år i Gbg med omnejd och varit på ett femtiotal visningar. Nu har vi tröttnat, och i helgen flyttar vi in i en hyresrätt istället! Letar fortfarande efter drömhuset, men känner oss inte lika stressade nu när vi sålt bostadsrätten och fått mer plats.

Men visst verkar folk ha en övertro på bostadsmarknaden. Eller så är det vi andra som inte hänger med prisutvecklingen utan alltid ligger lite efter...

Svar på tråden 1000 visningar ännu inget hus