• Anonym (förvirrad)

Hur göra med vårdnaden av 1,5 åring vid separation?

Kan man verkligen ha varannan vecka när de är så små? Vad rekommenderas? Hur gjorde/gör ni?

• Svar på tråden Hur göra med vårdnaden av 1,5 åring vid separation?
  • Queenie70

Vårdnaden är vanligast att man har gemensamt, men en så liten ska ha ETT boende. Varannan vecka rekomenderas inte till barn under 3 år.

• Anonym (2)

Jag och min x är i lite samma sits. Vi har ett barn på ett år och jag undrar också hur vi ska göra. Vi har i alla fall sagt att vi börjar med att han kommer hit vissa eftermiddagr och leker och i framtiden får vi fundera på övernattningar för att tillslut eventuellt köra vv..

• Anonym (förvirrad)

Jag vet att min sambo vill att vi kör varannan vecka, medans jag fattar att det inte är hälsosamt för ett så litet barn. Vill verkligen inte att det ska bli bråk om detta

• Queenie70
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-11-02 20:39:54 följande:
    Jag vet att min sambo vill att vi kör varannan vecka, medans jag fattar att det inte är hälsosamt för ett så litet barn. Vill verkligen inte att det ska bli bråk om detta
    Det är nog en strid jag skulle välja att ta. OM ena föräldern envisas med att fatta beslut som inte är bra för barnet får den andra ansöka om enskild vårdnad. Sen är det ju dock inte slaget i sten VILKEN av föräldrarna som ska ha boendet. Har ni varit hemma lika mycket med barnet, och att barnet har lika god anknytning till er båda så kan det ju lika gärna vara pappan som har boendet. Jag anser att den som haft huvudansvaret för barnets dagliga omvårdnad ska vara boendeförälder. Dock ska ju barnet ha regelbunden och tät kontakt med den andra förälder. Helst flera gånger varje vecka.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2010-11-02 20:25:05 följande:
    Vårdnaden är vanligast att man har gemensamt, men en så liten ska ha ETT boende. Varannan vecka rekomenderas inte till barn under 3 år.
    Det där stämmer inte! Om barnet är van med båda föräldrarnas närvaro i sitt liv så kan man testa 2-3 dagars schema så att barnet får behålla den nära relationen till dem båda. Föräldrarna måste kunna samarbeta väl för att det ska fungera.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-11-03 09:02:45 följande:
    Det där stämmer inte! Om barnet är van med båda föräldrarnas närvaro i sitt liv så kan man testa 2-3 dagars schema så att barnet får behålla den nära relationen till dem båda. Föräldrarna måste kunna samarbeta väl för att det ska fungera.
    Återigen varannan vecka rekomenderas inte till barn under tre år...
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2010-11-03 09:45:05 följande:
    Återigen varannan vecka rekomenderas inte till barn under tre år...
    Du skrev även att små barn ska ha ETT boende.... Stämmer inte alls utan beror på barnets relation med båda föräldrarna och deras samarbetsförmåga.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-11-03 09:49:22 följande:
    Du skrev även att små barn ska ha ETT boende.... Stämmer inte alls utan beror på barnets relation med båda föräldrarna och deras samarbetsförmåga.
    Kanske finns olika riktlinjer på olika håll då? Jag tänker att samarbete mellan föräldrarna är A och O varje sig man har växelvis boende eller inte. Men just det att inte ha ETT fast boende inte är lämpligt för en så liten även om föräldrarna är de bästa av vänner.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2010-11-03 09:53:05 följande:
    Kanske finns olika riktlinjer på olika håll då? Jag tänker att samarbete mellan föräldrarna är A och O varje sig man har växelvis boende eller inte. Men just det att inte ha ETT fast boende inte är lämpligt för en så liten även om föräldrarna är de bästa av vänner.
    Ja, det finns olika riktlinjer. Det är inte sälva boendet som är det viktiga utan att ha mamma eller pappa nära. Barn är inte så knutna till sina hem som vissa tenderar att tro.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-11-03 09:54:43 följande:
    Ja, det finns olika riktlinjer. Det är inte sälva boendet som är det viktiga utan att ha mamma eller pappa nära. Barn är inte så knutna till sina hem som vissa tenderar att tro.
    Alla barn är ju olika tåliga givetvis, men generellt så tror jag det bästa för alla individer är att ha en fast punkt. Man behöver ju bara gå till sig själv, skulle man själv vilja ha två olika boenden, byta hem varannan vecka eller varannan dag. JAg skulle uppleva det som oerhört stressande. Min unge som är 2 år och tre månader tjatar fortfarande om att vi ska åka "hem" fast vi flyttat för 6 veckor sedan.
Svar på tråden Hur göra med vårdnaden av 1,5 åring vid separation?