• Seven Costanza

    Hur tänker de som kör avbrutet men inte vill bli med barn?

    Jag har sett i flera trådar där mannen inte är redo för barn eller någonsin vill skaffa barn, att de ändå kör med avbrutet samlag. Hur tänker man då? Då vet man ju att risken finns, hur kan man som kille utsätta sin partner som vill ha barn för att eventuellt bli gravid med ett barn killen inte vill ha och att man då ska bli tvungen att uppfostra det själv eller göra abort? Hur orkar ni kvinnor som är i denna situation? Hoppas ni att en "olycka" ska få honom att ändra sig? Vad säger han?

    Varför kan man inte bara använda kondom om inte andra p-medel passar, om man inte har en gemensam önskan om barn? Är det "för jobbigt"? Tycker det skulle kännas som självplågeri om jag var kvinnan i en sådan situation och avbrutet känns dessutom rätt trist i längden.

  • Svar på tråden Hur tänker de som kör avbrutet men inte vill bli med barn?
  • LivL

    Om kvinnan VET att han inte vill är det väl knäppt att gnälla och tycka synd om sig själv sen när han blir helt galen och vill att hon gör abort. Reaktionen är ju väntad!

    Och lika jäkla knäppt är det med männen som blir helt galna. Graviditeten var ju väntad!

  • åttioåtta

    Jag undrar desamma. Förstår mig inte alls på det hela.

    Har en kompis som inte kunde använda t.ex. ppiller och liknande och dom körde istället avbrutet och det verkar ju fungerat bra under en lång period men vipps var hon gravid. Dom behöll barnet - bådas vilja. Men hade inte 'olyckan' skett så hade dom väntat något år till innan dom medvetet skulle planera barn.

  • Thaleya

    Jag kör avbrutet, men jag kan ju tänka mig att få barn med. Blir jag gravid så behåller jag och sambon och jag välkomnar barnet, men vi försöker inte få barn.

    Jag tror som dig TS att vissa av dessa kvinnor vill ha barn och tror att partner kommer att vilja ha barn med om hon blir gravid. samtidigt som det inte är helt hennes fel OM hon blir gravid :p

    sen tror jag även vissa kvinnor bara är lata och less på preventivmedel. De orkar inte med kondom/pessar, vågar inte pröva "konstiga" grejer som sprutor,plåster, stavar och grejer. Har kanske prövat nån variant av p-piller men mådde dåligt av dem, eller så vill de absolut bara inte ha onaturliga saker i sin kropp.

    Förstår mig inte på det iaf. Vill de inte ha barn så ska man skydda sig ordentligt.

  • liiine89

    Jag får inte ha p-piller pga vissa sjukdommar i familjen. Hade p-stav, funkade bra ett tag sen hade jag mens i tre veckor, så tog ut det.. Och sen har det blivit kondom några gånger!! Men för det mesta har jag och min kille haft avbrutet sex, jag har blivit arg på honom för det.. Men sen att han aldrig skulle vilja få mig göra abort då jag redan har blivit gravid för att vi inte har varit försiktiga en gång tidigare..

    Jag har inte heller vågat mig på vissa preventivmedel, finns ju t om åldersgräns på vissa!

    MEN nu är vi båda snart 22år gamla, varit ihop i 4år, och gifte oss i december! Och nu har vi bestämt oss att INTE skydda oss eller ha avbrutet sex.. Utan om jag blir gravid så är det mer än välkommet, men vi planerar inte det direkt!

    Vi kan prata om det en hel del, och vi är nyfikna på det. Men endå inte så att det är AKUT! Ödet får bestämma liksom :)

  • Kaitaama

    Ja du, avbrutet har funkat för oss i 9 år. Sen är det så att skulle vi bli gravida så hade mannen bara blivit glad. Väljer man det som metod så måste man ju ha snacket, man är ju inte dummare än man tror att det inte skulle kunna hända. (=

  • lillfisen22

    Så som ts beskriver det ligger de ju nästan aldrig till, vi planerar inte barn, men vi kör med avbrutet sex och händer det så händer det, vi är inte sånna som är maniska i att allting ska vara planerat, det blir så tvingat då och man tappar lusten. Tror att det är många par som har det som vi.

  • Secretlove
    Jadu.. har kört med avbrutet i 12 år med 3 olika män regelbundet, och har inte blivit gravid så i början var ju väldigt oansvarigt, men man får liksom mer och mer känslan att det är en säker metod för just mig ju fler år som passerar förbi. Nu känner åtmnstone jag som tjej att det är välkommet med ett barn. Att mannen slarvar får stå för honom.
  • Hannananana

    Vi kör med avbrutet för att jag bad honom ta initiativ till val av preventivmedel nu (efter att jag skött allt i flera år). Jag vill ha barn och han vill helst vänta. Vi är gifta, har bra sparande, jag har en bra karriär så med den grunden känner jag mig inte orolig. Upprepade gånger har jag sagt att om han vill va säker på att det inte blir någon graviditet får han ta och läsa på om preventivmedel, ta initiativ och sluta med avbrutet samlag. Jag har sagt att jag egentligen vill ha barn, att det är risk att jag blir gravid och att jag skulle behålla och han säger att han är med på det för "händer det så händer det".

    Vad mer ska man göra? Det bör ligga i hans intresse för vi har en väldigt öppen dialog om allt detta.

  • Bellsss

    Vi har kört med avbrutet sex i 8år, jag har aldrig blivit gravid. Blir jag gravid behåller vi. Tanken har dock slagit oss att vi kanske har svårt att få barn.. Men ser att flera kört på samma sätt långa perioder lugnar mig lite :)

  • vad ska man heta

    Jag har kört avbrutet sedan jag var 14år. Idag 34år. Haft ett 13årigt förhållande. Vi har 3 barn och alla var planerade. Min kropp säger stopp bara på något konstigt vis Och jag kan ta emot en graviditet när jag vill. Jag vet även direkt efter sex om jag blivit gravid. Har haft 6 graviditeter o samma med alla(haft missfall åxå)

  • isofija

    Vi körde med avbrutet i typ 5 år.. vi ville inte bli gravida, samtidigt var vi ju i ett förhållande så båda visste ju att det fanns en risk och det var vi okej med.

    Sen så har det aldrig ens varit i närheten av att bli något trots avbrutet i flera år. Nu försöker vi dock aktivt men jag menar hade det blivit något då så visste jag ju ändå att det var vi och att vi någon gång ändå skulle skaffa barn.

Svar på tråden Hur tänker de som kör avbrutet men inte vill bli med barn?