• 3 barns mamma

Förtidigt med potta till 13 månaders?

Min son är snart 13 månader. Sista tiden har han blivit otroligt intresserad av toaletten. Han är där och öppnar och tittar hela tiden när han kommer åt. När jag är på toa så vill han vara med och titta vad jag gör. Han har nu börjat med att när han bajsar i blöjan så sätter han sig på huk och gör sitt behov. När han ska kissa så drar han ner blöjan en bit så att snoppen sticker ut då måste jag dra upp fort för annars kissar han utanför. Jag vet inte om det är förtidigt om han gör så här pga någonting annat men tänkte om man skulle köpa en potta till honom för han kanske vill börja använda det.

Är bara rädd för att folk ska tro att jag tvingar honom och jag kommer aldrig att tvinga han till någonting. Men alla runt mig har fått blöjfria barn tidigast 2 år annars senare.

Jag hoppas ni förstår av min krångliga förklaring..

Lucas 090815 Mammas pojke
  • Svar på tråden Förtidigt med potta till 13 månaders?
  • TheMother

Tycker absolut att du ska försöka. Syrran och jag var blöjfria vid ca 1 års ålder och ju längre bak i tiden man tittar desto vanligare var det.

Nej, ta vara på att han är intresserad nu, sen kanske intresset försvinner om du inte gör något nu och då får du med lite otur vänta tills han är 3 istället.
    Själv försöker jag få min 2-åring att bli intresserad för att kissa på pottan, men än så länge blir han upprörd bara jag föreslår att han ska ta av sig blöjan.

Mamma till Anton 080920
  • Suneboll

Absolut inte!!! Vi den åldern satt båda våra barn jättemkt på pottan, andra barn föredrar en toasits, men jag tycker det är så bra med pottan för de kan själva gå o sätta sig där, vi har alltid en stående framme o så rumpan bar.

Sonen var blöjfri vid 18 mån o dottern strax innan 2, vi började med potta kring 6 mån.

• babbelina

Klart att lillkillen ska ha en potta=) Absolut inte förtidigt, vill han prova så ska han få det iom att han redan verkar ha fattat galoppen. Vill han inte så är det inte mer än att ni provar vid ett senare tillfälle.

• Myshörnan

När jag fick barn nr 2 var jag trött på blöjbyte så barn nr 1 som var precis 2 fylkade fick bli blöjfri oavsett om han ville eller ej. Jag bara slutade ta på blöja och efter 2 månader är han nu blöjfri och torr även på natten.
    Man kan inte mer än pröva!
    Har kusin som blev blöjfri vid 8 månaders ålder! Vissa vill själv å andra får man pusha lite.

• Suneboll

Tycker det är ett bar tecken att han drar ner blöjan för att kissa......då får du vara snabb med att ta fram pottan istället o när du märker att han ska bajsa så sätt honom på pottan....han verkar vara på g tycker jag, han är medveten om vad han gör o det ska ni ta fasta på annars försvinner det igen.
    tiden mellan 1-1.5 är perfekt för intro av potta, börjar man senare brukar det inte funka, då har barnet ofta blöja till ca 3 år istället.

• Fiyali

När barnet visar intresse är det dags att introducera! :)
    Min äldsta visade intresse vid 1 år, var blöjfri vid 15 månader.
    Min minsta är sju månader, blir hon intresserad lika tidigt så kommer jag presentera henne då, blir hon det inte, väntar jag tills hon blir det!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Mom2006

Tror vi började då också med dottern. Hon följde med mig när jag gick på toa och satt på sin pottfåtölj

• 3 barns mamma

Tack för alla svaren :) Blir att inhandla en potta till sonen så får man se hur han reagerar. Skulle ju vara skönt innan nästa barn kommer om han är blöjfri iallefall när vi är hemma gör ingenting alls.

• TheMother
    3 barns mamma skrev 2010-11-03 14:06:15 följande:
    Tack för alla svaren :) Blir att inhandla en potta till sonen så får man se hur han reagerar. Skulle ju vara skönt innan nästa barn kommer om han är blöjfri iallefall när vi är hemma gör ingenting alls.
    det vore väl jätteskönt :)

Blev lite inspirerad av tråden, så efter att jag duschat sonen i förmiddags så skippade jag att ta på honom kläder efteråt, han fick springa nakenfis. Och faktiskt, så gick han med på det. Sen att han inte vill kissa potta ännu, det spelar ingen roll, känns som första steget här hemma är att inte vara totalt fäst vid blöjan.
    Fick torka två högar kiss innan blöjan åkte på igen. Visserligen gör det mig inget att torka kiss, men gör ju inget om han säger till att han kissat på golvet INNAN jag kliver i det :P
    Mamma till Anton 080920
  • 3 barns mamma
    TheMother skrev 2010-11-03 14:36:43 följande:
    det vore väl jätteskönt :)

Blev lite inspirerad av tråden, så efter att jag duschat sonen i förmiddags så skippade jag att ta på honom kläder efteråt, han fick springa nakenfis. Och faktiskt, så gick han med på det. Sen att han inte vill kissa potta ännu, det spelar ingen roll, känns som första steget här hemma är att inte vara totalt fäst vid blöjan.
    Fick torka två högar kiss innan blöjan åkte på igen. Visserligen gör det mig inget att torka kiss, men gör ju inget om han säger till att han kissat på golvet INNAN jag kliver i det :P
    Vad härligt :) När jag tar av sonen blöja för att säppa på en ny då springer han så fort han kan iväg för att slippa ha blöja. Men säger som dig att det hade ju varit bra om dom kunde säga till när det är kiss på golvet för man ser ju aldrig det förän man kliver i det :)
Svar på tråden Förtidigt med potta till 13 månaders?