• stjernan

Hur och när introducera välling?

Hur och när introducerade ni välling till era små?

Min dotter och snart 6 mån och jag vill gärna att hon ska dricka välling! Sonen gjorde det inte, han gillade inte att äta det som kom ur nappflaskan. MIn dotter tar i nuläget flaska med ersättning, jag ammar också till viss del men håller på att trappa ner det.

Jag minns att jag blandade ersättning med välling till sonen, men det funkade inte på honom.

Tar gärna emot erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hur och när introducera välling?
  • Marleen

jag har tre barn o när dom har varit 5 månader har jag börjat med mild havre välling istället för ersättning... de har kämpat emot lite o inte velat äta de, men de e bara att fortsätta, tillslut e de så hungriga att de äter de, sen brukar de flyta på, här iaf. :)

låter kanske lite elakt att låta dom bli tokhungriga men de funkar, o de tar de ingen skada av!

• Belleles

Ja jag puffar med. Försöker introducera välling till min 9 mån men han vägra verkligen. Har provat att "svälta" ut honom men det funkar inte.
    Har nu köpt lite majsvälling för att se om det påminner ersättningen i smaken på något sätt. Jag har både ammat och gett ersättning!

• La Lola
    Rockan skrev 2010-11-07 10:57:53 följande:
    Vi fortsatte helt enkelt med ersättning och kompletterade med mat och gröt.
    Samma här.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Kinya

Jag ammade min dotter och introducerade välling när jag slutade amma (7,5 månad) . Hon tog vällingen helt utan problem.

• Bina86

Jag började ge min dotter mild havrevälling när hon var 5.5 månad. Då hade hon ätit smakportioner av gröt (typ varannan dag) sedan hon var 4 mån så hon var alltså van vid havre då. Jag började med att ge henne bara 30 ml välling första kvällen och sen trappade jag upp det. Eftersom hon inte reagerade negativt på välling på något sätt så trappade jag upp ganska fort men det var ju även för att hon var van vid havregröt sen innan. Är de inte vana vid gröt och kanske har lite känslig mage så trappa upp försiktigt. Sen finns det ju även majsvälling (som är snällare) om de inte får ont i magen av havre vällingen. När barnet är så pass litet som runt 6 månder så ska vällingen bara komplettera pureérna och bröstmjölken/ersättningen. Min dotter får bara gröt/välling ca 1 gånger per dygn.

• stjernan

Jag har nu gett välling på kvällen innan hon somnar och det går kanon! Jag gav en hel flaska direkt eftersom hon är van vid gröt. I övrigt får hon ersättning, gröt och små matportioner av 6- månadersburkarna.

• tessan27

Jag bytte bara ut ersättningen på kvällen mot välling när han var ca 6 månader och han tog den på en gång. Vi hade provat med smakportioner från ca 4 månader och när han var ca 5,5 månader så åt han hela mål gröt och puré.
    Nu äter han
    8.00 gröt och lite fruktpuré
    11.00 mat, en burk el dyligt + lite frukpuré
    15.00 ersättning och frukt
    18.00 en flaska välling

han dricker vatten till gröt och mat. Ibland äter han ett ersättningsmål till under dagen.

Svar på tråden Hur och när introducera välling?