• Amarone Classico

Vegan och amning?

Jag undrar en sak...

Om man är vegan och vill uppfostra sitt barn i samma tro - ger man det inte bröstmjölk då? För det är ju animaliskt, liksom...

• Svar på tråden Vegan och amning?
  • Popflickan

Haha, spännande fråga! Hoppas på svar från någon som är vegan!

• kixan

Men man är väl vegan för att man inte vill utnyttja djur, amning innebär ju inget sådant så det torde väl knappast vara något en vegan avstår av ideologiska skäl?

• Amarone Classico

Utnyttja?

Jag vet inte - det är därför jag undrar!

• pro

självklart ammar vi! Det är extra viktigt att amma ett vegan-barn länge. det är som kixan säger, det handlar om att inte utnyttja djur!

• SolochMåne

Bröstmjölk är nog helt ok, den är ju trots allt inte animalisk utan human. Ja, så länge mjölken är tillverkad under etiska och miljövänliga förhållanden tror jag inte någon vegan har något emot att ge den till sitt barn eller dricka den själv (?). Det handlar väl helt enkelt om att inte låta någon annan exploateras för ens egen skull när det finns annat att äta.

• Amarone Classico

Hmmm, okej.

pro, Varför är det extra viktigt?

SolochMåne, betyder det att det är OK att äta självdöda djur?

• YtseJam

Självklart ammar veganer sina barn. Bröstmjölk är ju naturligt för ett människobarn medan komjölken är till för kalven och inte för människan... Har inget med djurrätt att göra tycker jag..

• SolochMåne

hanna sl,
    Jag svara nej på den frågan eftersom det skulle bli för många "om" och "men" med ett ja-svar. Men som princip äter inte veganer/vegetarianer djur av princip (etiska, hälsomässiga, känslomässiga skäl, tex).

Jag är vegetarian och skulle äta kött om jag var tvungen så klart, för att förhindra svält. Likväl är det självklart för ett spädbarn att dricka mjölk från animaliska människor för att överleva.

Rolig fråga du ställde! Har aldrig sett på det så förut...

• Amarone Classico

Tack för era svar!

• pro

hanna sl
    det finns en del näringsämnen som barn behöver som man kan få genom animaliska produkter, t ex vissa essentiella fettsyror, viktiga bl a för hjärnans utveckling. Men man kan också få dem genom modersmjölk!

• Gumlan

hahaha, bröstmjölk från en människa är väl inte animaliskt?? *skrattar* det är ju ens egna mjölk, klart veganer ger sina barn det (om dom nu itne avstår av andra anledningar)

Svar på tråden Vegan och amning?