• Anonym

Extrajobba under föräldraledighet på annat ställe?

Jag har fast tjänst på mitt jobb, men vill så hemskt gärna leta på mig något annat jobb. Får jag då vara föräldraledig från mitt jobb men jobba extra på annat ställe under min föräldraledighet?

Givetvis finns vikarie för mig då jag är FL. Men vad tycker min arbetsgivare om det?

• Svar på tråden Extrajobba under föräldraledighet på annat ställe?
  • eec82

min man fick arbeta extra men var tvungen att få godkännt av sin nuvarande arbetsgivare. Vilket inte var problem då han inte ville ha honom de tider han skulle jobba på extrajobbet. Men är upp till din arbetsgivare hur snäll han är. (var iaf så då vi kollade upp med mannens fack). Men är säkert lite olika de där.

• Anonym (off)

Är du offentliganställd? Då är du enligt lag skyldigt att upplysa din arbetsgivare om bisyssla. Din arbetsgivare avgör då om det är OK eller inte.

• Pickeli

Ser lite olika ut det där, men du får oftast inte jobba med konkurrerande verksamhet tex. Men kolla med din chef vad hon/han tycker om det så ska de tinte vara några problem!

Google it!
  • Tow2Mater

Jag trodde meningen med föräldraledighet var att spendera tiden med sina barn, för barnens bästa, inte att prova på andra jobb.

• Pickeli
    Tow2Mater skrev 2010-11-03 13:59:20 följande:
    Jag trodde meningen med föräldraledighet var att spendera tiden med sina barn, för barnens bästa, inte att prova på andra jobb.
    Ja för barnen lär ju ligga hemma i källarn under tiden.. Obestämd

Det är ju ett ypperligt tillfälle att prova på nytt jobb eller liknande, sådan tillfällen finns ju sällan annars!

Fka man inte få göra någoting själv bara för att man är föräldraledig eller vad menar du?
    Google it!
  • eec82

jag arbetade exta, 2 darar i månaden söndagar på mitt arbete å de gjorde att hag å mannen kunde spara på föräldradagarna å vara hemma några månader extra med vårt barn. Så beror på hur man ser de om man prioriterar bort el ej... handlade ju inte om att arbeta heltid.

• Pickeli
    Tow2Mater skrev 2010-11-03 13:59:20 följande:
    Dessutom så är det väl underbart att spara på dagarna så man kan spendera längre tid med barnen och inte mpste börja jobba direkt för att dagarna är slut...
    Google it!
  • Mummy

Du måste ha tillstånd från din arbetsgivare. En på makens gamla jobb var mammaledig, men jobbade extra på ett annat ställe under tiden. Hon fick sparken. Och det var inte ens nån konkurrerande som hon jobbade för

• Anonym
    Pickeli skrev 2010-11-03 14:15:30 följande:
    Dessutom så är det väl underbart att spara på dagarna så man kan spendera längre tid med barnen och inte mpste börja jobba direkt för att dagarna är slut...
    varför har man då fl till att börja med..?
  • Pickeli
    Anonym skrev 2010-11-03 23:10:10 följande:
    Va? man har ju inte ut FP medans man jobbar, det tar ju pappan ut isåfall? Förstår inte hur du menar?
    Google it!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-03 23:10:10 följande:
    Därför att det är väl ändå världens chans till att komma in på annat jobb? Är pappan dessutom ledig från sitt jobb (skift) så är det väl ypperligt att inte ta ut föräldrapenning och hoppa in nån annanstans. Det var det som var tanken iaf...
  • Anonym
    Pickeli skrev 2010-11-04 07:40:31 följande:
    Va? man har ju inte ut FP medans man jobbar, det tar ju pappan ut isåfall? Förstår inte hur du menar?
    nej, TS ska ju jobba medan HON har fl.
    förstår inte hur du menar.
    Anonym skrev 2010-11-03 13:14:24 följande:
    Jag har fast tjänst på mitt jobb, men vill så hemskt gärna leta på mig något annat jobb. Får jag då vara föräldraledig från mitt jobb men jobba extra på annat ställe under min föräldraledighet?

Givetvis finns vikarie för mig då jag är FL. Men vad tycker min arbetsgivare om det?
  • Pickeli
    Anonym skrev 2010-11-04 12:00:10 följande:
    nej, TS ska ju jobba medan HON har fl.
    förstår inte hur du menar.
    Anonym skrev 2010-11-03 13:14:24 följande:

Självklart kan hon inte jobba och begära föräldrapenning samtidigt, det funkar inte så. Det vet ts alldeles säkert om.

Sen att hon är föräldraledig från jobbet är ju en helt annan sak.

Skulle det vara bättre att hon jobbade extra på sitt nuvarande jobb under sin "föräldraledighet" tycker du?
    Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2010-11-04 13:10:00 följande:
    Självklart kan hon inte jobba och begära föräldrapenning samtidigt, det funkar inte så. Det vet ts alldeles säkert om.

Sen att hon är föräldraledig från jobbet är ju en helt annan sak.

Skulle det vara bättre att hon jobbade extra på sitt nuvarande jobb under sin "föräldraledighet" tycker du?
    kan man vara föräldraledig utan ersättning samtidigt som den andra föräldern är fl med ersättning?
  • Pickeli
    Anonym skrev 2010-11-04 13:17:40 följande:
    kan man vara föräldraledig utan ersättning samtidigt som den andra föräldern är fl med ersättning?
    För vem skulle du inte få det?
    Google it!
  • Anonym

Jag jobbade på min vanliga arbetsplats när jag gick föräldraledig. Jag tog ut  20 dagar från Fk och hade då 10 dgar i månaden jag kunde jobba hur mycket jag ville.

Jag kan inget om man får jobba någon annanstans, men tycker det låter konstigt att man måste fråga arb. om lov? Man har ju begärt tjänsteledigt i form av föräldraledighet och då borde man ju få göra vad man vill. Har man dessutom flera arbetsgivare som en del faktiskt kan ha, blir det ju ett väldigt "frågande" om lov.

• Cia o krabaten
    Anonym skrev 2010-11-04 13:17:40 följande:
    Innan barnet är 18mån så kan du vara föräldraledig utan tat ta ut en enda dag, efter 18mån kan arbetsgivare kräva att du tar ut fp i samma utsträckning som du är hemma från jobbet, men de måste inte kräva det heller.
    Sen finns ju regler om att skydda sin SGI osv, men det är ju från FK.

TS: Din nuvarande arbetsgivare har rätt till första tjing på dina arbetstimmar. Prata med denne och få godkänt. Ite så kul förstås om man vill söka sig vidare eventuellt Obestämd 
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2010-11-04 13:29:29 följande:
    Jag kan inget om man får jobba någon annanstans, men tycker det låter konstigt att man måste fråga arb. om lov? Man har ju begärt tjänsteledigt i form av föräldraledighet och då borde man ju få göra vad man vill. Har man dessutom flera arbetsgivare som en del faktiskt kan ha, blir det ju ett väldigt "frågande" om lov.
    Nej, det tycker jag inte. Om du drar ut dina dagar kommer arbetsplatsen att bli lidande sen också, samtidigt som de inte har dig där nu under de dagar du jobbar nån annanstans. Forsok se det ur arbetsplatsens och de andra anställdas perspektiv. Jag tycker det är moraliskt utnyttjande att gora annat med sina FL dagar, det är inte tanken med en formån (avsedd for barnens bästa) betalad av andra skattebetalare.
  • Värmland01

Sent omsider undrar jag om hur den egentliga arbetsgivaren "får reda" på att jag arbetar extra för annan arbetsgivare? Särskilt om man är geografiskt långt bort. Plingar det till i något system?

Svar på tråden Extrajobba under föräldraledighet på annat ställe?