• rockmamman

Flytt och senare inskolning, när pottäna?

Ska flytta i dec o då är vår kille 19månader. Har funderat på att börja potträna lite smått snart men känns som att det blir så stor förändring när vi flyytar så att vi borde vänta. Väntar vi är det snart dags för inskolning (mars) och då känns det som en stor omställning o då är det en månad tills han är 2 så känns som att tiden rinner iväg. Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Flytt och senare inskolning, när pottäna?
  • kmn2

Jag skulle väntat.
    Han är ju inte ens två, ni har gott om tid att ta det efter inskolningen.

• Flickan och kråkan

Det beror ju på hur din kille är . Är han intresserad? Min äldsta totalvägrade allt vad potta och toaring hette tills han en dag när han var 2 år + 8 månader själv sa att han ville kissa på pottan. Dagen efter det tog vi av den och ingen mer blöja efter det. Tre kissolyckor hade vi totalt (första två dagarna), så det gick jättelätt och jättesnabbt när han själv ville......vi pottränade ju aldrig. Men barn är ju så olika.

• rockmamman

Jo lutar mest åt att vi ska vänta, nåt intresse från hans sida finns väl egentligen inte, men vi har å andra sidan heller ingen potta eller har visat honom att blöjan kan få va av.

• Anne69

Om han inte är jättemotiverad och på hela tiden skulle jag vänta. Inte så mkt för flytten och förskolestartens skull men för årstiden. Det är en himmelsk skillnad att potträna ett barn på sommaren mot vintern. Jag har provat både och o det är verkligen mkt mer bekvämt för oss vuxna att ta det på sommaren. Men visst, det är nu ngn gång de flesta barn börjar visa ordentligt intresse. Jag började med ena vid 23 mån, andra vid 27 mån.

• EbbaNike

Jag har varit i samma sits..
    Vi flyttade och sen började inskolningen..
    På inskolningen berättade jag att vi skulle börja potträna lite smått och då hjälper dom ju även till på förskolan att låta barnet gå på pottan..

Svar på tråden Flytt och senare inskolning, när pottäna?