Inlägg från: Michisen |Visa alla inlägg
  • Michisen

Bra mot bristningar?

hondär skrev 2010-11-03 19:36:44 följande:
    Drick mycket vatten så att huden håller sig återfuktad!
    Eh, nej. Helst inte.

"Vi uppmanas ständigt att dricka mycket vatten. Men för vissa kan uppmaningen vara livsfarlig. Särskilt gravida kvinnor som ska föda riskerar både sina egna och fostrens liv genom att följa uppmaningarna.

– Att det skulle vara hälsosamt att dricka mycket vatten är fullständig nonsens från början till slut, säger docent Agnes Wold på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg."

Och ja, jag vet att Aftonbladet inte är en bra källa, men docent Agnes Wold på Sahlgrenska som citeras i artikeln torde ändå veta något om saken.
    Det finns fler källor på det med.

Håller med tidigare - fanns det något som verkligen fungerade mot bristningar så skulle ingen någonsin få bristningar.
    Sanningen är dock att bristningarna inte går att smörja bort, eller genom att dricka vatten, eller genom att stå på huvudet och gala som en tupp.
    De kommer om de kommer. En del slipper, andra får skitmånga, oavsett att de har genomgått samma "behandling" för att inte få några.

• Michisen
    hondär skrev 2010-11-03 19:56:46 följande:
    Men man måste se till att få i sig det rekomenderade dagsintaget av vätska, det är viktigt.

Rekommenderat dagligt intag är 1,5-3 liter vätska. Och det är inklusive det du får i dig via maten.

Man ska inte dricka mer än man känner att man behöver. När kroppen säger att den är törstig, drick.

När kroppen inte känner något behov: Ge fanken i att dricka "för att man ska få i sig mycket vätska för det säger alla är så bra".

• Michisen
    hondär skrev 2010-11-03 20:07:04 följande:

Sluta inte dricka vatten nu, alla förstår väl att man inte ska dricka 5-6 liter vatten om dagen, att det inte är bra att dricka för mycket under förlossningen stämmer men man måste ändå dricka.

Jag ändrar min kommentar till: drick lagom med vatten så att inte huden torkar ut.
    Och du proffset där uppe, kan man inte få tidiga värkar eller onda sammandragningar om man dicker för lite?

Massera magen och benen (de utsatta ställena), det är bra för cellförnyelse så kanske funkar de? MEN har du samlat på dig vätska ska du inte massera för då ökar du blodcirkulationen och sväller mer.

Jag säger inte att man ska sluta dricka vatten, jag säger att man ska sluta säga att man ska dricka flera liter vatten och tro att det är nyttigt att dricka massor med vatten.

Hur som helst...

Bristningar går inte att dricka bort eller smörja bort. Tråkigt nog.
Svar på tråden Bra mot bristningar?