• MattssonE

Umgängesrätt,hur funkar det?

Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-03 22:21:23 följande:
    Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?
    Först och främst. Vem har vårdnaden?
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 21:13:04 följande:
    jag har ensam vårdnad!
    okej. förklara lite situationen för mig och vilka frågor det är du vill ha svar på så ska jag försöka svara så gott jag kan :)
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 21:28:07 följande:
    mja om du kollar mina sista inlägg om du trycker på se endast knappen under min ts så kan du se de sista....
    det jag undrar är-kan jag flytta fr min hemstad utan att han kan använda det emot mig?
    ska fråga min advokat på mån,men undrar lite nu...
    Ja det kan du, om du har ensam vårdnad, vilket du har. Men han kan ju kräva att du ska betala de resekostnader för barnet (vilket du faktiskt är skyldig till eftersom att Du flyttar), för du har ju fortfarande skyldigheten att låta barnet träffa sin pappa, barnet har ju umgängesrätt med båda föräldrar oavsett vårdnad.

Däremot kanske han söker gemensam vårdnad i samband med att du vill flytta, och går rätten med på det så måste ni båda gå med på att du flyttar.

jo jag har läst lite, men jag får inte ihop hela situationen, det blir lite luddigt, därför får du, om du orkar, jättegärna skriva lite kortfattat hur det ligger till mellan dig och pappan, även anledningen till att du har ensam vårdnad :) vill gärna hjälpa till!
  • MattssonE
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-04 22:17:08 följande:
    det finns visst enligt lag att boendeföräldern ska hjälpa till med resekostnader.
  • MattssonE

Föräldrabalken
    6 kap
    15 b §

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

• MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 22:40:55 följande:
    tack för ditt svar-det stämmer bra jag har kollat upp detta med resekostnad å jag har ingen skyldighet att betala en krona och OM han sätter sig emot att betala resekostnad själv så måste han stämma mig på det å då exakt som BONNIELOVESKIM säjer så utgår dom ifrån min förmåga å ekonomiska situation..
    inte enligt föräldrabalken, då ska du egentligen hjälpa till med kostnader men vill du inte det då kan han stämma dig och de utgår från din ekonomiska situation. men tycker det är lite själviskt att inte ens vilja dela på resekostnaderna för att ditt barn ska få träffa sin egen pappa, vilket är barnes rättighet.. onödigt att det ska gå så långt som stämmning tycker jag, men det är ju bara min personliga åsikt...
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 22:56:33 följande:
    eh för det första så skriver du att du inte vet så mkt om MIN situation,i nästa så skriver du att jag är egoistisk? var har jag skrivit att jag INTE tänker hjälpa till med resekostnad? å hans ekonomi är betydligt bättre än min. Jag VILL att mitt barn ska få en god relation till sin far under FÖRUTSÄTTNING att han kan bete sig som en normalt funtad människa.
    ber om ursäkt, jag utgick ifrån att du inte ville betala, det lät så i ditt inlägg. Jag tycker inte att DU är egoistisk, jag tycker att ALLA föräldrar som inte vill hjälpa till att dela på kostnader för sitt gemensama barn är själviska.
    Men som sagt, ber om ursäkt för det jag sa ifall det nu är så att du faktiskt vill hjälpa till med resekostnaderna.

Ja jag vet inte hur din relation till barnets pappa är, därför jag bad dig förklara den kortfattat för mig så jag kunde ha större förståelse, men jag fick ingen förklaring så därför vet jag inte..

men bara så du vet, jag sitter inte här och hittar på saker, jag vet heller inte ALLA lagar som gäller vid umgänge, underhåll och andra familjeangelägenheter, men jag sitter själv i en jävligt tuff situation och försöker lära mig så mycket jag kan, och på vägen försöker jag hjälpa andra som är i samma sits. men somsagt, vill du ha konkreta och direkta svar så ska du vända dig till familjerätten, inte till fl's forum, för då får du svar från oss, som går efter egen erfarenhet.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 23:21:16 följande:
    måste få fråga, du har en 1 åring å växelvis boende?? jag blev helt paff då du släpper iväg en så liten bebis på vv? hur tänkte du då?
    hur menar du med att släppa iväg?
  • MattssonE
    jag tycker ju det skulle vara märkligt att jag inte skulle kunna flytta utan vara låst till min hemstad i 18 år fast jag har ensam vårdnad, jag har flera olika skäl till en flytt så det beror inte enbart på pappan även om det åxå spelar sin roll i det hela.
    du behöver inte oroa dig sålänge du har ensam vårdnad. du får flytta vart du vill.
    jag ska självklart vända mig till min advokat på mån å få mer konkreta svar men tycker faktiskt att en del här inne besitter kunskap som e guld värt.
    jo självklart finns det de som sitter på kunskap. Men skillnaden är att en del bara sitter och läser rakt ur en lagbok medan andra faktiskt har erfarenhet, och det är rätt stor skillnad. Det är bra att lyssna på båda sorter
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 23:29:01 följande:
    ja det var ingen kritik utan bara en undran? du har ju din lille växelvis å hon e bara 1 år??
    nejnej, jag tar det inte som kritik, absolut inte. jag förstod bara inte frågan?

Men jag ska förklara. Jag fick barn när jag gick andra året i gymnasiet, mina lärare var så pass schyssta att de lät mig fortsätta på gymnasiet förutsatt att jag pluggade hemma medan jag var föräldraledig, så det gjorde jag. Så när skolan började igen i augusti förra året (3e året) så var min dotters pappa villig att hjälpa mig med att ha molly på veckodagarna medan jag går i skolan, och att jag har henne på helger men även träffar henne efter skolan så ofta jag kan. Anledningen till att jag valde att gå kvar i skolan är delvis för att det är en yrkesförberedande linje jag går som gör att jag slipper utbilda mig vidare för att få jobb, och delvis för att pappan varken har en utbildning eller ett jobb. Därför kände jag att någon av oss måste kunna försörja vår dotter, och jag vill inte bli ett socialfall, därför offrade jag mycket tid med min dotter för att kunna gå ur skolan. därför blev det växelvist boende för min dotter, men det kommer ändras 1 mars då hon ska börja på dagis, vilket pappan äntligen gått med på att hon ska få göra, just för att jag ska kunna ha henne på veckodagarna också, och inte bara helgerna.

Förstår du?
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?