• Anonym (grandwolf)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-03 22:21:23 följande:
    "han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom."
    - det beror väl på hur omfattande umgänge han önskar? Att gå på en promenad med vagnen eller leka ensam med barnet i ett rum mellan två amningar borde väl ändå vara ok?

Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    - lagen ger honom rätt att föra talan om umgänge från dag ett (när faderskapet är bekräftat) - men det innebär inte att han blir tilldömd det umgänge han önskar - för barnets bästa är alltid det viktigaste!

jag ...hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?

- det finns ingen fastställd åldersgräns för det. Barn, föräldrar och situationer är olika och det är alltid barnets bästa som har högst prioritet!

har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-04 21:34:11 följande:
    han kan ju kräva att du ska betala de resekostnader för barnet (vilket du faktiskt är skyldig till eftersom att Du flyttar)
    - det finns ingen sådan lagstadgad skyldighet! Reglerna om beräkning av reskostnad är inte tänkta att användas repressivt ....
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-04 22:19:47 följande:
    det finns visst enligt lag att boendeföräldern ska hjälpa till med resekostnader.
    - bara under vissa förutsättningar - och inte självklart som ett "straff" för att man flyttat!
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-05 16:30:45 följande:
    rätten är dessutom skyldiga att ta hänsyn till socialnämndens rekomendationer och åsikter om fallet.
    Nej, det är de inte! Rätten har att göra en _självständig_ prövning av underlaget i alla mål innan de tar sitt avgörande!
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-05 16:52:51 följande:
    det ska de visst det! har föräldern haft kontakt med socialnämnden så ska rätten att lyssna på socialmändens rekomendationer. socialnämnden har mycket mer inflytande idag än vad de haft innan.
    Struntprat - eller kan du ange en källa på påståendet att "rätten skall lyssna på socialnämndens rekommendationer" ... soc/FR har dessutom inget tvång på sig att förslå ngt alls till tingsrätten ... däremot håller jag med om att det finns en MYT (särskilt här i FL) om socialtjänstens stora makt och inflytande!
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-05 17:12:18 följande:
    ja det har jag, jag läste om det senast idag. ska se om jag hittar det.
    tvång och tvång, vill klienten ifråga kalla socialnämnden som vittne så har de väl en plikt att ställa upp på det, det har väl alla människor?
    Men om det inte finns ett förslag i utredningen så kan ingen tvinga ett vittne i rättssalen att avge en rekommendation där o då till tingsrätten. Det som står (eller inte står) i utredningen gäller! Och det är verkligen inget tvång för soc/FR att avge ett förslag i en vå-bo-umg-utredning ....
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-05 18:12:30 följande:
    19 §   Rätten ska se till att frågor om vårdnad, boende och umgänge blir tillbörligt utredda.

Innan rätten avgör ett mål eller ärende om vårdnad, boende eller umgänge ska socialnämnden ges tillfälle att lämna upplysningar. Har nämnden tillgång till upplysningar som kan vara av betydelse för frågans bedömning är nämnden skyldig att lämna rätten sådana upplysningar.

vem har rätt här EGENTLIGEN?  "...skyldig att lämna rätten sådana upplysningar" . TACK.

men "tillfälle att lämna upplysningar" innebär inte att socialnämnden i alla fall gör det! Den möjligheten ges nämligen i ALLA fall där föräldrar skiljer sig - även om de är överens om hur vå-bo-umg skall lösas på bästa sätt för barnet!
  • Anonym (grandwolf)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 18:44:18 följande:
    Jag är gravid och min expojkvän kräver delad vårdnad av vårt barn från och med barnet är fött.
    - Det är inte möjligt för först skall faderskapet utredas och bekräftas samt anmälas till folkbokföringen!

Han kräver också att barnet ska bo växelvis varannan vecka från födseln.
    - det behöver du inte gå med på! Och väljer han att gå till domstol kan jag säga att ingen domstol dömt på det sättet om mamman är frisk ...

Vi har inte varit gifta eller sambo och vi bor inte i samma stad. Han säger att han är beredd att gå till domstol för att få sin vilja igenom.
    - låt honom göra det! Du har inget att frukta (om du är en normal vanlig tjej!)

Han tar också för givet att han ska närvara på förlossningen och vara pappaledig efter förlossningen. Men jag vill inte ha med honom på förlossningen och jag vill inte ha honom hemma hos mig.
     - du bestämmer över din förlossning och ditt hem! - Säg nej!

Jag undrar om han har rätt till dessa ledighetsdagar efter förlossningen.
    - vid gemensam vårdnad har han rätt till halva föräldraledigheten om du behåller ensam vårdnad har han bara rätt till sina "öronmärkta" pappadagar ...

Och hur det då ska gå till eftersom vi inte bor ihop och jag vill inte ha honom hemma hos mig.
    - jadu - undrar hur han tänker där? Låt dig inte skrämmas!

Svar:

Begreppet delad vårdnad används ofta i vardagligt tal för att beskriva att föräldrar har samma juridiska rättigheter och skyldigheter gentemot sitt barn och/eller att barnet bor varannan vecka hos dem.

Begreppet delad vårdnad återfinns dock inte i lagen. Där används istället begreppet gemensam vårdnad när det gäller den rättsliga delen. Vidare används i juridiska sammanhang ofta växelvis boende för att beskriva om barn bor lika mycket, eller varannan vecka, hos föräldrarna. Det vill säga om man delar på vården.

När barnet föds blir du automatiskt ensam vårdnadshavare. Om du och pappan så önskar kan detta enkelt ändras till gemensam vårdnad i samband med faderskapsbekräftelsen. Skulle du säga nej till gemensam vårdnad kan pappan, som han säger, vända sig till domstol för att få en dom om gemensam vårdnad. Han kan samtidigt begära att ert barn ska ha växelvis boende.

Om du har ensam vårdnad om barnet kommer barnet ha sitt huvudsakliga boende hos dig med ett visst umgänge med pappan. Om ni har gemensam vårdnad kan ni själva bestämma om boendet ska vara hos en av er eller varannan vecka hos er båda.

Växelvis boende anses inte bra för ett nyfött barn. Barnexperter brukar rekommendera växelvis boende först när barnet är omkring tre år. Ibland tidigare, ibland senare beroende på barnets anknytning till föräldrarna. Vid växelvis boende ställs också kravet att föräldrarna har ett gott samarbete och att de bor nära varandra.

Du bestämmer givetvis vilka personer som ska närvara vid din förlossning. Du kan alltså säg nej till att pappan är närvarande samt att barnets umgänge med honom påbörjas i ditt hem, även om detta skulle vara tryggast för barnet.

Du har ett stort ansvar för att barnet får tillgång till sin pappa, oavsett vad du tycker om honom. Du bör därför redan nu fundera över hur, var och på vilket sätt umgänget med honom ska utformas så att det blir tryggt och positivt för barnet.
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-06 09:36:21 följande:
    inget illa menat men kan du inte läsa?
    Det står att socialnämnden är SKYLDIG att lämna upplysningar ifall de är av betydelse för rättegången.

Alltså detta är en lag! Det är ingenting man kan hålla på att diskutera fram och tillbaka om det är så eller inte, lagar är inga tolkningsfrågor
    Men det är ytterst sällan soc har några upplysningar av betydelse för rättegången att lämna! Det flesta föräldrar är överens och enas på för barnen bästa sätt = inget som socialtjänsten lägger sig i!

Och jag är både insatt och har god läsförståelse - något mer du undrar över?
  • Anonym (grandwolf)
    Anonym skrev 2011-03-16 22:58:57 följande:
    Och? Skyldigheten kvarstår.....
    Om de har något av betydelse att meddela ja, men så är det mkt sällan! Minns att i _alla_ ansökningar om skilsmässa (och de flesta är natruligtvis inte tvistiga!) ges soc möjligheter att lämna upplysningar (FB 6:19). Men det är bara i en del av de tvistiga de åläggs lämna upplysningar (jml FB 6:20)
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?