Inlägg från: Anonym (Pappa o förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa o förälder)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men jag är insatt i TS situation. Som förälder, oavsett om man är mamma eller pappa så ser man till sina barns bästa. Att ständigt känna en oro för att något av sina barn skall fara illa är det mest stressande och psykiskt påfrestande som en förälder kan känna. Om man som förälder i ett sådant läge väljer att ta till åtgärder i syfte att i första hand skydda sina barn, och sedan känner oro för konsekvenserna är fullt förståligt.  Men man skall komma ihåg att med ensam vårdnad så kommer också ett större ansvar för barnen. Det finns inget i TS berättelse som talar för att hon vill sabotera umgänge snarare tvärtom.
    Ett barn har rätt till hela sin familj, dock är denna rätt väldigt vag i lagstiftningen, däremot finns en dom i Europadomstolen som stärker syskons rätt till varandra.

ERD 130 (1998 Olsson)

Denna dom ligger till grund för bedömningar i svenska domstolar.

Anonym skrev 2011-02-05 22:22:04 följande:
    Du kan inte få det att bli allmängiltigt.. Är roron befigad? Finns anmälningar, domar som styrker oron? Finns något i pappans berättelse som visar att han inte vill vara delaktig? Visst har barn rätt till hela sin familj men det betyder inte att syskon kan bo på silda adresser men ha gemensamt umgänge ibland. Det finns flertalet domar som styrker det jag säger.
    Ingen dom är allmängiltig, ingen oro hos någon förälder, vare sig om är mamma eller pappa, är allmängiltig, men faktum kvarstår att i föräldrabalken är vag är det gäller barnets rätt till sina anhöriga, men Europadomstolen har likfullt fastställt att syskon har den rätten. Och det är allmängiltigt. Att som mamma eller pappa värna om sina barns relation, då de lever tillsammans, till varandra är i mitt anseende viktigare än att värna om en relation med anhöriga som de sällan eller aldrig träffar. Däremot skall det naturligtvis uppmuntras.
    Anonym skrev 2011-02-05 22:44:36 följande:
    Visst, oro är inte allmängiltig men kan anses obefogad.

Europadomstiolen har rätt men det betyder inte att syskon alltid blir skrivna på samma adress. Umgänget syskon emellan är det viktiga! Du kan ha din åsikt men domstolen anser att barns umgänge med sin frånvarande förälder är viktigare än den med syskon om du granskar de domar som finns.
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 22:28:11 följande:
    jag var nere hos polisen för att anmäla hoten,till svar fick jag-nu är du väldigt upprörd så pk hem å ta en kopp t å lugna ner dig,vill du fortfarande anmäla så kan du komma tillbax imon, men jag har vittnen dock.han e dömd för bla,dopingbrott,smuggling,vapenbrott,misshandel å lite annat. min stora avgudar sitt lilla syskon.
    Ingen anmälan alltså? Med det har du inget att referera till Du har en åsikt och han har en annan. Ord mot ord. Vad han dömts för i övrigt har inte med hur han är som förälder att göra. Han kan anses vara en fullgod förälder trots sitt register. Hur länge är det sen han dömdes sist?
    Om syskon redan är skrivna på samma adress så har det större betydelse än om de inte är det. Domstolen, och det finns domar på det med, separerar inte syskon från varandra om det inte finns synnerligen goda skäl till det.
    Anonym skrev 2011-02-05 23:22:42 följande:
    Okej.. kan du länka några domar som stöder ditt påstående?
    Kan du länka till domar som påstår motsatsen?
    Eftersom jag själv som pappa är i en vårdnadstvist där jag har vårdnad om ett barn, men inte om barnets syskon så är jag väl insatt. 
    Anonym skrev 2011-02-05 23:49:25 följande:
    Ja det kan jag. Så du är i en tbist just nu och vill tro att du vet hur det fungerar? Lycka till!1

Jag har suttit i tr och läst tillrääckligt många domar tillräckligt ofta för att veta motsatsen. Visst tar man hänsyn till syskom men det krävs betydligt mer. Tr anser inte att det är nödvändigt att syskon är skrivna på samma adress. Barn kan ha syskon både på mammas och pappas sida...
    Det är bara att länka Så alla kan läsa hur insatt du är.
    Tja, jag vet ju inte hur alla tvister går till, men jag har långa och givande diskussioner med mitt ombud som lär mig en hel del. Och en sak har jag lärt mig av mitt ombud, som pappa är du alltid i underläge oavsett om du har barn sen tidigare eller inte. I TS fall så vill hon inte bråka med pappan utan bara att det skall fungera, och hon har goda avsikter, vilket ger henne ett ännu större övertag juridiskt sätt. Det borde du som suttit i TR veta! 
    bonnieloveskim skrev 2011-02-06 00:05:21 följande:
    kom ihåg att oavsett vad ts vill, så i en tvist så kommer nog även pappan ha ett ombud som hänvar motsatsen.

det är just därför saker kan leda till en tvist för man är osams om någon verkligen gör sitt till.

varför har du annars ett ombud fast du redan vet att du är i underläge vilket du lärt dig av ditt ombud..  du kan ju lika gärna ge upp på en gång då..
    nä det vill du inte, du vil framföra DIN sida, DIN synpunkt på vad mamman har gjort fel eller tokigt.. trots att hon kanske är som ts..vad vet vi.
    Jag känner TS väl och hon känner mig väldigt väl, det kan du fråga henne själv. Jag skriver här för att stötta henne och inte för min egen sak!
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?