• bonnieloveskim

Umgängesrätt,hur funkar det?

Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-03 22:21:23 följande:
    Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?
    Just nu  är bebisen 2 månader och han börjar inleda en konflikt.

jag tror inte han har rätt att träffa barnet utan dig längre tid innan banet är runt 1-2 år.
    Advokater brukar avråda från att stämma på umgäng med så små barn eftersom ett schema som man får från rätten ska vara hållbart i flera år, det är svårt att göra sådant schema när barnet är så pass litet.

Ofta brukar rätten skicka föräldrarna till familjerätten för att komma överens då pga barnets låga ålder.
    Det blir ju ett schema med förändringar efter barnet växer, och har den ena massor av krav och är påstridig så kan jag tänka mig att den andra backar och vill ha lugn och trygghet först.
    Så har man skapat en konflikt då det inte finns några bra former att ta med sig ett litet barn själv.

TS bråkar han behöver du inte ens släppa in han i ditt hem, eller träffa han.
    Det blir svårt att ha umgänge då men ingen kan tvinga dig att vara i hans närvaro om du inte vill det.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-01-14 03:02:47 följande:
    Ännu en sömnlös natt.....suck..
    varför kunde du inte sova i natt?
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-01-14 07:55:33 följande:
    har inte kunnat sova på 5 nätter nu...det bara surrar en massa i huvudet. Tycker det e skittrist med dessa konflikter..hade helt sett att vi iallafall kunde vara vänner för vår lilles skull.
    jag förstår.

Men det bästa du gör är nog att sätta ner foten för vad du accepterar för beteende, annars sluta svara i telefon oh säg nej till allt så länge han är otrevlig.
    Så länge han inte kan ta barnet med sig ska du inte acceptera att han sitter och är otrevlig mot dig, då får umgänge utebli helt enkelt.

jag vet att de tär jättejobbigt men om du kan försöka bestämma dig hur du vill göra i denna fråga så känns det lättare.
    Din sömn är viktig nu när barnet är så litet för du måste orka med båda barn och allt annat själv.

Tänk inte på hur du hade velat ha det om det vore annorulnda och om han kunde bete sig bättre.
    Tänk på hur du ska göra som det är NU.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-01-29 13:16:42 följande:
    En liten update fr mig-
    Mitt x har bevisat att han går över lik för att komma åt mig, anklagar mig för brott,har bandat samtal där vi diskuterar å bandat upp för min fam vilket förklarar hans konstiga meningar när vi sågs som jag inte alls fattade förens nu. han sa saker rakt ut som inte hade ngn sans å balans..han bandade å fick det att framstå som om det hände saker som inte var.
    fick brev fr hans advokat häromdan om hot om stämning,jag har anlitat en av sveriges bästa såklart.
    Å till saken e den att jag ALDRIG nekat han ngt umgänge.
    han använder sig av vårt barn för att skada mig av ren princip å inte för att han bryr sig om den lille, när han väl träffar den lille så håller han plutten i knät å tittar på tv eller sitter vid MIN data.
    han har inte hört av sig mer än 20 min på 1 månad å då satt han bara med lillen å gjorde nada.
    sen ställer han sig som ett offer till alla å får dom att tro att jag e det hemska monstret, tom min egen fam.
    men det e bara början å det vet jag,å jag vet åxå att det är inte ens i närheten av slutet.
    men jag får ju kämpa för mitt barns rättighet.
    jag erbjöd han å träffa lillen 3 dagar i veckan ala 2 timmar åt gng hemma hos oss där lillen känner sig trygg i sin hemma miljö å jag fortfarande ammar på heltid. detta var inte intressant utan han ville ta med lillen fr det att han var 4 dagar gammal å tyckte att jag skulle pumpa ut. Detta är åxå vad han stämmer mig på.
    han har inga barn sen innan å är väldigt egocentrerad. Tänker inte alls på vad som är bäst för vårat barn utan har bara sig själv i sikte.hans sista mening till mig var-

Jag ska straffa dig, å ditt straff ska bli att jag tar din son ifrån dig å den dagen du hamnar på hispan,dårhus så kommer jag med vårt barn å hälsar på dig för du är ju trots allt hans mamma.
    hans mål är alså att knäcka mig helt då han inte längre har ngn kontroll på mig.
    försök att undvika tillfällen då ni pratar öga mot öga.. inte ens för att banda samtal.
    du behöver inte öppna dörrens ens om han ringer på dörren..  du  kan säga att det är för att du anser att samtalet inte gynnar någont samarbete.

Vad vill hans advokat... för man kan inte stämma någon utan att man inte gått med på några krav...?

man måste ju framföra vad man han för krav för att visa att det ligger en tvist som man stämmer för..

Du får  inboxa mig om du vill om du vill.. 

• bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-01-29 13:53:07 följande:
    hans advokat hotar med stämning om jag inte går med på hans befängda villkor....försökte inboxa dig men kunde inte...Men efter allt han gjort nu så blir samarbetet svårt även för mig. Näe Fr sa åt mig att absolut inte ha ngn kontakt med honom utanför deras väggar typ. hans krav är helt otroligt sjuka å jag kommer aldrig att gå med på det.
    exakt vad är hans villkor...?
    försök igen om du vill, kilcka på din inbox, skicka meddelande och skriv dit mitt nick.

• bonnieloveskim
    MattssonE skrev 2011-02-04 22:19:47 följande:
    det finns visst enligt lag att boendeföräldern ska hjälpa till med resekostnader.
    efter förmåga..

ts går på föräldrapenning.. hur mycket skulle du tro att ts har råd att bidra med?

du  är 18 och och spelar proffs på familjerätt.
    läs istället vad andra säger och ta åt dig lite av vad som gäller istället för att spela duktig.

ett råd bara... eftersom du verkar vilja köra över andra.
    MattssonE skrev 2011-02-04 21:34:11 följande:
    Ja det kan du, om du har ensam vårdnad, vilket du har. Men han kan ju kräva att du ska betala de resekostnader för barnet (vilket du faktiskt är skyldig till eftersom att Du flyttar), för du har ju fortfarande skyldigheten att låta barnet träffa sin pappa, barnet har ju umgängesrätt med båda föräldrar oavsett vårdnad.

Däremot kanske han söker gemensam vårdnad i samband med att du vill flytta, och går rätten med på det så måste ni båda gå med på att du flyttar.

jo jag har läst lite, men jag får inte ihop hela situationen, det blir lite luddigt, därför får du, om du orkar, jättegärna skriva lite kortfattat hur det ligger till mellan dig och pappan, även anledningen till att du har ensam vårdnad :) vill gärna hjälpa till!
    det spelar ingen roll om vem som flyttar.

det handlar fortfarande efter förmåga.. oavsett vem som flyttat.

ts är föräldraledig..  man har det inte så gott ställt då med föräldrapenning.
    han kan nog kräva hur mycket han vill utan att få något.

ts är inte skyldig till något alls så länge han inte stämmer ts.

en ansökan om gemensam vårdnad kan ta tid.. det går garanterat fortare att flytta så han har inget att säga till om det.
    interimistiska belsut kan ta uppåt 2-6 månader..

så han missar att säga till nåt om flytten ändå.
  • bonnieloveskim
    och hur e ts förmåga då?
  • bonnieloveskim
    MattssonE skrev 2011-02-04 22:49:26 följande:
    inte enligt föräldrabalken, då ska du egentligen hjälpa till med kostnader men vill du inte det då kan han stämma dig och de utgår från din ekonomiska situation. men tycker det är lite själviskt att inte ens vilja dela på resekostnaderna för att ditt barn ska få träffa sin egen pappa, vilket är barnes rättighet.. onödigt att det ska gå så långt som stämmning tycker jag, men det är ju bara min personliga åsikt...
    tja...  ddet är ju som underhållsbidrag..  hur många betalar det?
    eller hur många går via fk och vägrar betala ett enda öre mer... trots att bf har höga kostnader för barnet. och låg inkomst.

om ts anser att hon har för lng inkosmt så få rhan helt enkelt stämma henne på det då.

ett ombud drar det inte vidare till rätten om det inte finns en chans att vinna ju.

som mitt ex.. han ville inte betala.. jag stämde på underhåll.. han vägrade mitt ombud såg att det fanns god chans att han ska betala med och jag gick vinnande ur striden.

själviskt... ?
    du vet ju inte ens vad pappan tjänar.. hur kan du tycka det är själviskt?
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 22:56:33 följande:
    eh för det första så skriver du att du inte vet så mkt om MIN situation,i nästa så skriver du att jag är egoistisk? var har jag skrivit att jag INTE tänker hjälpa till med resekostnad? å hans ekonomi är betydligt bättre än min. Jag VILL att mitt barn ska få en god relation till sin far under FÖRUTSÄTTNING att han kan bete sig som en normalt funtad människa.
    ts bry dig inte om att läsa de som inte kan detta med familjerätt elle rläsa vad man skriver.

jag har läst så mycket fel av denna människa som skriver, kan inte skilja på vårnadsformerna ens eller vet inte ens vad uf betalar för etc..
    Jag tror säker att hon vill väl men kunskaperna finns inte och som du läst så är det säkert mycket blnanding av sina egna känslor i trådarna.

Du vet vad som gäller och du vet ju vad som är din situation och om det är rätt eller själviskt är upp till dig att avgöra.. med ditt samvete.
    E han inte nöjd får han stämma dig helt enkelt..
  • bonnieloveskim
    MattssonE skrev 2011-02-04 23:41:27 följande:
    nejnej, jag tar det inte som kritik, absolut inte. jag förstod bara inte frågan?

Men jag ska förklara. Jag fick barn när jag gick andra året i gymnasiet, mina lärare var så pass schyssta att de lät mig fortsätta på gymnasiet förutsatt att jag pluggade hemma medan jag var föräldraledig, så det gjorde jag. Så när skolan började igen i augusti förra året (3e året) så var min dotters pappa villig att hjälpa mig med att ha molly på veckodagarna medan jag går i skolan, och att jag har henne på helger men även träffar henne efter skolan så ofta jag kan. Anledningen till att jag valde att gå kvar i skolan är delvis för att det är en yrkesförberedande linje jag går som gör att jag slipper utbilda mig vidare för att få jobb, och delvis för att pappan varken har en utbildning eller ett jobb. Därför kände jag att någon av oss måste kunna försörja vår dotter, och jag vill inte bli ett socialfall, därför offrade jag mycket tid med min dotter för att kunna gå ur skolan. därför blev det växelvist boende för min dotter, men det kommer ändras 1 mars då hon ska börja på dagis, vilket pappan äntligen gått med på att hon ska få göra, just för att jag ska kunna ha henne på veckodagarna också, och inte bara helgerna.

Förstår du?
    så vad går du igenom med din dotter som du skrev att jag inte har en aning om..?
  • bonnieloveskim
    MattssonE skrev 2011-02-05 17:12:18 följande:
    ja det har jag, jag läste om det senast idag. ska se om jag hittar det.
    tvång och tvång, vill klienten ifråga kalla socialnämnden som vittne så har de väl en plikt att ställa upp på det, det har väl alla människor?
    socialnämnden är politiker

socialtjänsten är de som arbetar med 
    arbetsmarknadsfrågor

socialnämnden som politiskt organ har ett ansvar för dessa..
    de ansvarar för socialförvaltningen...
    där bla socialtjänaten arbetar.

det finns olika typer av nämnder och förvaltningar..

men det ni pratar om är socialtjänsten som har hand om individ och omsorg.

olika nämnder är bla barn och ungdom, teknik, kultur och fritid,  miljö och bygglov,  utbildning,  
    det är politiker.
    de fattar inga beslut i enskilda ärenden.
    och man kan inte kalla någon får en nämnd som vittne heller eftersom de inte får ta ställning i enskillda ärenden.

då måste man vända sig till resp förvaltning..  tec barn och ungdoms förvaltningen.. 
    de ansvarar för bla 
    - förskola, familjedaghem, öppen förskola
    - förskoleklass
    - skolbarnsomsorg
    - grundskola, grundsärskola

så ingen nämnd beslutar något i ett enskillt ärende på denna nivå.. kan vi vara överens om det?
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 17:30:57 följande:
    du har helt rätt,men dom kan lägga en rek..
    socialtjänsten ja...
    inte nämnden.

Skål

att läsa politik och sedan läsa att mamn blandar ihop de befattningarna här är otroligt förvirrande.. man tror man pratar nämnd när man pratar tjänst.. etc.. *ler*
  • bonnieloveskim
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 22:17:12 följande:
    pappan ha rinte rätt till några "öronmärkt " dagar alls vid ensam vårdnad  utan endast de 10 första dagarna i samband med förlossningen.

vid ensam vårdnad går samtliga dagar över till vårdnadshavaren och noll till den andra.

det finns dock inget hinder att överlåta dagar..
  • bonnieloveskim
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 22:51:39 följande:
    Om syskon redan är skrivna på samma adress så har det större betydelse än om de inte är det. Domstolen, och det finns domar på det med, separerar inte syskon från varandra om det inte finns synnerligen goda skäl till det.
    eftersom många föräldrar har barn på andra håll så finns det syskon på bådas sidor.
    man kan därför inte ta hänsyn till att " inte separera på syskon" om det är halvsykon.

oavsett hur man än dömer så separerar man ett barn från dess syskon..

är de helsyskon ingår de oftast i processen.

och pappan är lika viktig att träffa som syskonen..

jag tex har ju boende om ett barn trots att han har halvsyskon hos pappan med.

så nä det du säger håller inte.
  • bonnieloveskim
    Anonym skrev 2011-02-05 23:49:25 följande:
    Ja det kan jag. Så du är i en tbist just nu och vill tro att du vet hur det fungerar? Lycka till!1

Jag har suttit i tr och läst tillrääckligt många domar tillräckligt ofta för att veta motsatsen. Visst tar man hänsyn till syskom men det krävs betydligt mer. Tr anser inte att det är nödvändigt att syskon är skrivna på samma adress. Barn kan ha syskon både på mammas och pappas sida...
    det som kan ha betydelse är om barnet endat har syskon hos den enda.. och har omsig där som skola, aktiviteter, hemiljö som den andra kanske inte har tillgång till pga kanske annan kommun etc..

men jag håller med dig.. visst kan man separera på syskon.. framförallt halvsyskon vad jag vet..
    jag har fått uppfattnigne att man kan separera även på helsyskon.. om det finns behov av det dvs.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 23:41:13 följande:
    Kan du länka till domar som påstår motsatsen?
    Eftersom jag själv som pappa är i en vårdnadstvist där jag har vårdnad om ett barn, men inte om barnets syskon så är jag väl insatt. 
    så är barnets syskon dina barn eller mammans barn sedan tidigare eller efteråt?

eftersom du är i  tvist just nu är det ett gott råd att lyssna lite på detta så du vet hur du ska agera själv.. eftersom jag förmodar att du vill vinna din tvist.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 23:58:23 följande:
    Det är bara att länka Så alla kan läsa hur insatt du är.
    Tja, jag vet ju inte hur alla tvister går till, men jag har långa och givande diskussioner med mitt ombud som lär mig en hel del. Och en sak har jag lärt mig av mitt ombud, som pappa är du alltid i underläge oavsett om du har barn sen tidigare eller inte. I TS fall så vill hon inte bråka med pappan utan bara att det skall fungera, och hon har goda avsikter, vilket ger henne ett ännu större övertag juridiskt sätt. Det borde du som suttit i TR veta! 
    kom ihåg att oavsett vad ts vill, så i en tvist så kommer nog även pappan ha ett ombud som hänvar motsatsen.

det är just därför saker kan leda till en tvist för man är osams om någon verkligen gör sitt till.

varför har du annars ett ombud fast du redan vet att du är i underläge vilket du lärt dig av ditt ombud..  du kan ju lika gärna ge upp på en gång då..
    nä det vill du inte, du vil framföra DIN sida, DIN synpunkt på vad mamman har gjort fel eller tokigt.. trots att hon kanske är som ts..vad vet vi.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-06 00:12:32 följande:
    Jag känner TS väl och hon känner mig väldigt väl, det kan du fråga henne själv. Jag skriver här för att stötta henne och inte för min egen sak!
    jag skriver också här för att stötta ts och då anser jag det viktigt att det inte komer en massa fel information.

stöttning innebär rätt info.. eller info som talar om både chanser och risker.

stättning är att säga saker även det man inte vill höra.. så man vet vad man ger sig in på.

jag anser inte jag behöver fråga ts om er vänskap.. den är mellan er och jag skriver som sagt för att ts undrar.
    en vänskap skapar dessutomingen fakta utan just vänskap. .och även vänner kan ha fel..
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-06 00:29:09 följande:
    ja å i en kommande tvist så kommer jag säja samma sak inför domare mm, jag har INTE för avsikt att sabotera ngt umgänge men vill ha det under ordnade former.
    bebisen är 5 månader.. han kommer inte få någon tvist ännu.. ev muntlig förberdelse så ni kankomma överns om tillfälliga umgnägesföralsg eftersom barnet är så litet..

något lngre typ av schema som man gör i en domstolsförhandling kommer inte ske ännu på ett bra tag.

du vet nog det och kan ta det lungt vännen.
  • bonnieloveskim
    Anonym skrev 2011-02-06 10:00:01 följande:
    Ja men förstår du vad som menas med att socialtjänsten har mandat? Det betyder att de på socialnämndens uppdrag ska utreda bakgrund och hemförhållanden. De lämnar in detta i socialnämndens namn men det är socialtjänsten som utreder.
    för att åter förtydliga

ja för att socialnämnden som är politker är ansvarig
    socialttjänsten är vanliga anställda som utreder

det är som om man anlitar en advokat.

sociatjänsten för socialnämndens talan..
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?