• MattssonE

Umgängesrätt,hur funkar det?

Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 23:47:11 följande:
    Ok, ja det var det jag undrade lite så han inte kan använda det emot mig å kräva boender. Vår lille är ju bara 5 månader.
    MattssonE skrev 2011-02-04 23:41:27 följande:
    nejnej, jag tar det inte som kritik, absolut inte. jag förstod bara inte frågan?

Men jag ska förklara. Jag fick barn när jag gick andra året i gymnasiet, mina lärare var så pass schyssta att de lät mig fortsätta på gymnasiet förutsatt att jag pluggade hemma medan jag var föräldraledig, så det gjorde jag. Så när skolan började igen i augusti förra året (3e året) så var min dotters pappa villig att hjälpa mig med att ha molly på veckodagarna medan jag går i skolan, och att jag har henne på helger men även träffar henne efter skolan så ofta jag kan. Anledningen till att jag valde att gå kvar i skolan är delvis för att det är en yrkesförberedande linje jag går som gör att jag slipper utbilda mig vidare för att få jobb, och delvis för att pappan varken har en utbildning eller ett jobb. Därför kände jag att någon av oss måste kunna försörja vår dotter, och jag vill inte bli ett socialfall, därför offrade jag mycket tid med min dotter för att kunna gå ur skolan. därför blev det växelvist boende för min dotter, men det kommer ändras 1 mars då hon ska börja på dagis, vilket pappan äntligen gått med på att hon ska få göra, just för att jag ska kunna ha henne på veckodagarna också, och inte bara helgerna.

Förstår du?
    ok, i see....hm, aså rent praktiskt så förstår jag dig å borde säja att det var ett moget beslut,rent känslomässigt som mamma så kan jag inte för ngt i världen förstå det, haha men alla e vi olika...
    nej känslomässigt är det jättejobbigt och jag är väldigt stressad och känner skuld över att jag inte kan träffa henne så ofta som jag skulle vilja, men jag vet att det i slutändan kommer vara värt det, och det är så man får tänka för att klara av det :)
  • MattssonE
    bonnieloveskim skrev 2011-02-04 23:50:09 följande:
    så vad går du igenom med din dotter som du skrev att jag inte har en aning om..?
    ingenting som jag tänker offentliggöra på internet?
    men jag kan säga som så, den här "tjänsten" min dotters pappa gjode mig genom att låta mig gå klart skolan är tydligen något han vill ha jävligt mycket tillbaka för.
  • MattssonE
    Moderator skrev 2011-02-05 08:40:37 följande:
    Vill påminna alla om att vi är  i känsliga rummet och be er tänka på vad ni skriver. Diskussioner som inte rör TS tas lämpligen någonannanstans.

/Moderator
    det är inte lätt att försöka hålla sig till TS när man blir påhoppad för allt man säger.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:04:48 följande:
    Sov väldigt oroligt inatt å ska ringa min advokat på mån för att kolla upp detta med flytt, jag kommer ju kontakta Fr på den nya orten direkt för att få till ett passande umgänge å jag kommer erbjuda mig att betala halva resan, men e superorolig att han ska kunna hävda umgängessabotage pga vår flytt å få vår lille boendes hos sig, för finns den risken så flyttar jag inte på mig en meter.
    Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

Domstol kan besluta om hos vem av föräldrarna barnet ska bo, inte om var barnet ska bo. Avgörande är vad som är bäst för barnet. Särskilt ska barnets behov av en god kontakt med båda föräldrarna beaktas.

rätten kan alltså inte döma VAR barnet ska bo, bara hos vilken förälder, och eftersom att du har ensam vårdnad så bor barnet hos dig och pappan kan inte bestämma var ni ska bo.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:29:25 följande:
    Ok, tusen tack för ett bra svar :) ska ringa advokaten å dubbelkolla på mån...
    Varsågod, ja gör det :)
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:34:13 följande:
    För det låter ju helt orimligt att jag ska behöva stanna kvar här i 18 år pga vi har barn när jag faktiskt kommer samarbeta för ett bra umgänge å jag har dessutom ensam vårdnad..känns som ett jättestort steg, men jag å barnen behöver en nystart.
    ja det låter orimligt. Ja och så länge du samarbetar så mycket du kan för ett bra umgänge med barnet och dess far så har han verkligen ingenting att säga till om.
    Däremot kan han ju stämma dig på vårdnaden om han anser att du inte samarbetar för umgänget.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:50:12 följande:
    han har redan skickat papper via advokat om hot om stämning ang gv. Vilket jag INTE kommer gå med på.
    såg att du skrev i en annan tråd att dom dömer oftast emot mammans vilja? så sa dom INTE till mig.
    mot mammans vilja har jag absolut inte sagt,men jag har sagt mot ena förälderns vilja då de ser till barnets bästa, och du är ju tydligen den bästa för barnet.

det gällde främst när domaren dömer till gemensam vårdnad, det kan han göra oavsett om ena förälderna inte vill det.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:11:42 följande:
    Fick höra av en god vän att då min lille har syskon som bor med mig å som jag haft ensam vårdnad om i hela denns liv så särar dom aldrig på syskon om pappan skulle kräva vv?
    Det stämmer säkert.
  • MattssonE
    Anonym skrev 2011-02-05 14:15:15 följande:
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:51:47 följande:
    Hans förslag till umgänge är helt absurt dessutom så jag kommer komma med ett motförslag. När tom Fr sa åt mig-NU slutar du,vill han inte så kan du inte göra mer. du måste tänka på barnen i första hand å det e inte alltid som en föräldrer är lämplig.
    Vad var absurdt med förslaget? Varför sa fr åt dig att sluta? Varför påstår du att han inte vill ha umgänge? Allt han gör visar ju på att han vill det!
    Nej bara för att han ställer till med stämmningar osv betyder inte det att han gör det för att han vill umgås med barnet, utan kanske endast för att ta barnet ifrån mamman då han känner förrakt mot henne och vill hämnas..
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:20:37 följande:
    Det absurda är att han vill ha umgänge i många timmar utan mig å jag helammar för det första, vad grundar du det på? att han visar att han vill? genom att inte se sin lille på över 1 månad? wow, jag måste instämma vilket engagemang!! fr sa åt mig att sluta försöka få till ett umgänge då han beter sig som han gör, e jag tydlig nog?
    denna vännen till mig som sa detta som du påstår inte stämmer har barn sj å är pappan som inte får tyräffa sitt ena barn som är jämngammalt med min minsta. han kämpar som attan för att få träffa sitt barn, å han har tydligen ingen rättighet men fick igenom umgänge på 1 tim i veckan via tr. men du verkar ju väldigt kunnig i området så du får gärna informera mig om hur det hela ska se ut?
    vad gäller amningen så äter ett barn ca var 3-4 timme, och skulle då med sannolikhet klara sig med enbart sin pappa under dessa timmar, förutsatt att de inte åker iväg långt bort. Men jag förstår dig, jag var precis likadan, att jag inte ville pappan skulle ta min dotter och vara själv med henne när hon  var som minst. men eftersom att ingen verkar vilja att "egna känslor" ska blandas in i svaren så skriver jag från vad som är möjligt och sannolikt.
  • MattssonE
    Anonym (bonus) skrev 2011-02-05 14:27:39 följande:
    Även om man har ensamvårdnad får man INTE flytta vart man vill hux flux.

En domstol ser ALLTID till barnets bästa oavsett!
    Här spelar det INGEN roll vad mamman eller pappan tycker
    Har barnet mer anhöriga, dagis och andra nätverk och en pappa/mamma kvar i "gamla" staden är det mest troligt att barnet blir kvar där, och INTE flyttas.

OM inte det handla om våld/drog/alkohol problem!
    men eftersom att barnet ammas på heltid så utgår jag från att h*n inte går på dagis...
    Har hon ensam vårdnad så kan hon visst flytta vart hon vill, och har pappan något att säga så får han stämma henne på vårdnaden.

somsagt, rätten kan inte döma VART barnet ska bo utan bara hos vilken förälder!
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:28:58 följande:
    ok, men saken är den att vi har fått en väldigt erfaren samarbets samtalskontakt på fr som har hand om sveriges svåraste fall, å han sa-mamman ÄR den viktigaste personen i barnets liv det första halvåret å så är det. Det går tom före pappan med amning, sen äter barn väldigt olika ofta så det kan du inte grunda din fakta på! jag kommer inte på ngt vis stoppa umgänget men vill att det sker under kontrollerade former!
    du behöver inte ryta åt mig, jag sa att jag håller med dig till fullo, men jag ska inte grunda mina svar på mina personliga och känslomässiga tankar, utan på vad som faktiskt är möjligt..
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:30:57 följande:
    Det kan jag tänka mig stämmer, OM vår lille skulle ha dagis,skola osv här men nu är INTE så fallet. OCH socialtjänsten är dom som rek oss att flytta efter flera stora möten om min situation. JO jag får flytta vart jag vill sålänge jag samarbetar till umgänge.
    rätten är dessutom skyldiga att ta hänsyn till socialnämndens rekomendationer och åsikter om fallet.
  • MattssonE
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 16:34:06 följande:
    Nej, det är de inte! Rätten har att göra en _självständig_ prövning av underlaget i alla mål innan de tar sitt avgörande!
    det ska de visst det! har föräldern haft kontakt med socialnämnden så ska rätten att lyssna på socialmändens rekomendationer. socialnämnden har mycket mer inflytande idag än vad de haft innan.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 16:36:37 följande:
    Är det så? för socialtjänsten är dom som starkt rek oss att flytta å det borde ju spela en viss roll? att dom gjort den bedömningen? Att jag flyttar ev nu då är inte pga jag ska stoppa umgänge osv utan av andra anl, bla min sk fam..jag har inget kvar här å mitt stora barn vill åxå flytta. vi vill få en chans till lugn å ro,lite mer på landet. här vi bor nu e det skottlossning var å varannan dag.
    socialnämnden.
    socialtjänsten vet jag inte vad det är för något eller om det är samma sak, men socialnämnden pratar jag om.
  • MattssonE
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 16:57:35 följande:
    Struntprat - eller kan du ange en källa på påståendet att "rätten skall lyssna på socialnämndens rekommendationer" ... soc/FR har dessutom inget tvång på sig att förslå ngt alls till tingsrätten ... däremot håller jag med om att det finns en MYT (särskilt här i FL) om socialtjänstens stora makt och inflytande!
    ja det har jag, jag läste om det senast idag. ska se om jag hittar det.
    tvång och tvång, vill klienten ifråga kalla socialnämnden som vittne så har de väl en plikt att ställa upp på det, det har väl alla människor?
  • MattssonE
    19 §   Rätten ska se till att frågor om vårdnad, boende och umgänge blir tillbörligt utredda.

Innan rätten avgör ett mål eller ärende om vårdnad, boende eller umgänge ska socialnämnden ges tillfälle att lämna upplysningar. Har nämnden tillgång till upplysningar som kan vara av betydelse för frågans bedömning är nämnden skyldig att lämna rätten sådana upplysningar.

vem har rätt här EGENTLIGEN?  "...skyldig att lämna rätten sådana upplysningar" . TACK.

• MattssonE
    bonnieloveskim skrev 2011-02-05 17:37:48 följande:
    socialtjänsten ja...
    inte nämnden.

Skål

att läsa politik och sedan läsa att mamn blandar ihop de befattningarna här är otroligt förvirrande.. man tror man pratar nämnd när man pratar tjänst.. etc.. *ler*
    19 §   Rätten ska se till att frågor om vårdnad, boende och umgänge blir tillbörligt utredda.

Innan rätten avgör ett mål eller ärende om vårdnad, boende eller umgänge ska socialnämnden ges tillfälle att lämna upplysningar. Har nämnden tillgång till upplysningar som kan vara av betydelse för frågans bedömning är nämnden skyldig att lämna rätten sådana upplysningar.

vem har rätt här EGENTLIGEN?  "...skyldig att lämna rätten sådana upplysningar" . TACK.

inga kommentarer eller...?
  • MattssonE
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 22:09:51 följande:
    men "tillfälle att lämna upplysningar" innebär inte att socialnämnden i alla fall gör det! Den möjligheten ges nämligen i ALLA fall där föräldrar skiljer sig - även om de är överens om hur vå-bo-umg skall lösas på bästa sätt för barnet!
    inget illa menat men kan du inte läsa?
    Det står att socialnämnden är SKYLDIG att lämna upplysningar ifall de är av betydelse för rättegången.

Alltså detta är en lag! Det är ingenting man kan hålla på att diskutera fram och tillbaka om det är så eller inte, lagar är inga tolkningsfrågor
  • MattssonE
    Anonym skrev 2011-02-06 09:39:19 följande:
    Det är socialtjänsten, som har mandat från socialnämnden, som utreder bakgrund och hemförhållanden. Så  visst har du rätt i teorin men i praktiken är det socialtjänsten som utreder.
    men alltså... det står socialNÄMNDEN i alla paragrafer i föräldrabalken, aldrig socialtjänsten
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?