• anja1661

tips på enkel, snabb förrätt!!

på lördag ska vi bjuda på middag här hemma men jag kan inte komma på någon bra förrätt.

varmrätt: helstekt fläskfilè med apelsinsky
    efterrätt: kolapaj med vispgrädde och bär

så har just du något bra tips till mig på vad för förrätt jag kan göra?? den ska vara enkel och god!

• Svar på tråden tips på enkel, snabb förrätt!!
  • Badfantasten

Toast med skaldjursröra. Gräddfil, rom , vitlök o dill och skaldade räkor i.. en klassiker

Skiva baguett i cm tjocka skivor. droppa på olivolja + vitlök, lägg ngr skalade rökor på och en bit mozarella. In i ugnen och låt osten smälta över räkorna, så gott och barnen älskar det också.

Lite smått och gott till välkomstdrinken... skivade starka korvar, oliver mm. Funkar också bra

Trevlig helg med gästerna!

• 071001

Superenkelt!
    Mozzarella, linda parma runt om, in i ugnen till osten smält. Serveras med olja på, några ruccolablad och pinjenötter till.

• Pickeli

här komemr 2 av mina favvoförrätter!

nr.1

Stekta pilgrimsmusslor med plasternackspure och parmesan flan.

Koka palsternacka och potatis i grädde eller mjölk tills de blir mjuka, mixa till en pure och tillsätt salt och kryddor.

Riv lite parmesan på ett bakplåtspapper i högar och ställ in i ungen tills de smälter och får lite färg. Ta ut och låt stelna. Servera allt direkt efter du stekt pilgrimsmusslan.

Supernajs jag lovar!

nr.2
    Brietårta med tomatsallad.

Ta en hel rund brieost, sätt på en ungsplåt. Häll över pinje eller valnötter och ringla över massor med honung. Ställ in i ungen på 225 grader i kanske 10-15 minuter. Tills nötterna fått färg!

Hacka tomat, basilika och rödlök och servera till, ha på lite balsamico på salladen innan!

Superyummi!

Google it!
  • 071001

vickelypicky, tack för det tipset!!! Älskar pilgrims och puré!!

• Pickeli
    071001 skrev 2010-11-04 11:44:43 följande:
    vickelypicky, tack för det tipset!!! Älskar pilgrims och puré!!
    Underbart gott! Jag brukar ha i lite hackad persilja om jag råkar ha det hemma!
    Google it!
  • Shorona

Vitlöksfrästa championer på toast.
    Stek brödet i vitlökssmör, stek skivade färska championer i vitlökssmör.
    Ta brödet och dela diagonalt. Lägg på sallad, championer och lite gurka.

• Pickeli
    Shorona skrev 2010-11-04 11:48:53 följande:
    Vitlöksfrästa championer på toast.
    Stek brödet i vitlökssmör, stek skivade färska championer i vitlökssmör.
    Ta brödet och dela diagonalt. Lägg på sallad, championer och lite gurka.
    Mm gott jag älskar vitlök! Jag skulle nog dock tillsatt lite grädde på slutet så att det blev en liten röra av hela alltihop!
    Google it!
  • Tinkerbelle

Tre snabba förslag som jag tror skulle passa den klassiska menyn riktigt bra (lät ju jättegott med det andra du skulle servera Tungan ute )

* Skagen eller kräftrörsfyllda parmesankorgar. Urgott, snyggt och enkelt (går ju att köpa färdig röra om man inte vill göra själv). http://louisespis.blogspot.com/2010/05/parmesankorg-med-skagenrora.html

* Klassiskt och god chevrétoast (är nog fortfarande min favorit) men getost är ju lite speciell i smaken iof. Kan tipsa om en nysort med honung i som är jättegod på toast   http://louisespis.blogspot.com/2010/06/klassisk-chevretoast.html

* Kantarellsoppa med lite sherry, 

1 gul lök
    2 msk smör
    300 g kantareller
    2 dl vatten
    1 msk vilt- och kantarellfond
    2 msk sherry
    2 dl grädde
    3 dl mjölk
    Salt
    Vitpeppar
    Färsk timjan

Västerbottens- och timjantoast:
    8 skivor lantbröd eller formfranska
    2 dl riven västerbottensost
    2 knippor färsk timjan
    Salt
    Peppar
    2 msk smör
Svar på tråden tips på enkel, snabb förrätt!!