• Llimen

Förebygga mjölkstockning?

Som nybliven mamma med en snart tre veckor gamal tjej har jag insett att jag har otroligt lätt för att få mjölkstockning. Är nog inne på femte eller sjätte rundan tror jag. Några gånger har jag fått feber och några gånger bara illröda, svullna och jätteömma bröst (ett åt gången, men båda har varit drabbade).

Tack vare foglossning har jag inte varit ute så mycket, men varje gång vi har gett oss ut på promenad har jag fått mjölkstockning dagen efter. Talade om detta för BVCsköterskan vars enda råd var att stoppa fetvadd i BH:n.
    Jag har klätt på mig ordentligt, har en bra amningsBH och kan inte hitta några andra orsaker (som fel tag på bröstet el liknande) utan tror ändå att det är kyla/stötar under promenaderna.

SÅ: har ni med mer erfarenhet tips och råd på vad jag kan göra för att förebygga nya mjölkstockningar? Jag kan ju inte sitta inne i min soffa tills jag slutar amma om ett halvår... Tar tacksamt emot även råd för att bli av med dem när de har drabbat mig, vad funkar bäst?

• Svar på tråden Förebygga mjölkstockning?
  • Malinkanen

En värmekudde innanför tröjan eller jackan när du går ut kanske? Att se till att hela tiden hålla sig varm. Fick rådet att köpa amningsinlägg i ylle av en barnmorska på amningsmottagningen.

• Najs

köp bröstvärmare från apoteket, dom är lättare o ha än nå fetvadd
    ha på dig dem jämt typ, även när du sover för de e lätt o bli utsatt för drag på natten utan att man märker det.
    jag har på mig mina mellan bh och ett tajt linne som  håller dem på plats.

drick mkt vatten och låt barnet tömma brösten ordentligt innan du byter bröst.

direkt när du känner att det är på g med ny stockning, ställ dig i en het dush handmjölka försiktigt från dig ut mot vårtan, absolut inte massera runt på knölen för då tränger mjölken in i vävnaden o ger inflammstion, men låt helst barnet suga på de onda bröstet medan du hjälpertill o mjölka.

Byt amningsinlägg ofta om du läcker mkt så du inte har kalla blöta inlägg på dig som kyler ner.

Jadu... bara hålla pattarna varma o tömma dem ordentligt typ..o undvik drag
    Jobbigt med mjölkstockning, i know... Lyckatill! 

• Snart 3barnsmamma

Det är ofta väldigt lätt att få det i början, det lättnar lite efter hand, men a och o är att hålla dom varma. det finns små värmekuddar(med vete i) som man värmer i mikron. Ha kanske såna över brösten....
    Lycka till

• Marlene
    Llimen skrev 2010-11-06 08:50:29 följande:
    aldrig hört talas om, vad är det?
    det är flingor som man kan tex strö på fil och äta, googla på spc-flakes och amning så kommer det fram en massa träffar
  • duomater

Har inga nya råd att komma med utöver de som redan finns i tråden, men vill bara skicka ett uppmuntrande ord om att det ofta blir bättre med tiden. Har också haft problem med återkommande stockningar, och hörde att det kan bero på att man har trånga mjölkkörtelgångar. Jag fick problem så fort min bebis ändrade sitt ätbeteende, t ex vid förkylning, då hon åt något mindre. Det som har funkat bäst för mig har varit att handmjölka ur, eller använda bröstpumpen så fort jag har känt att det har börjat fyllas på för mkt i brösten. Vet att detta går stick i stäv med vad man säger på amningsmottagningarna, där man menar att detta bara signalerar att mer mjölk ska produceras. Detta har dock inte blivit något problem, utan problemen har uppstått då jag har låtit brösten fyllas på för mycket. De senaste månaderna har jag inte haft några problem alls, vilket har varit underbart skönt.

Svar på tråden Förebygga mjölkstockning?