• Anonym (orolig)

Ont i ändtarmen vid mens.??

Har försökt läsa mig till detta.. Men kommer inte fram till något..

Så är det någon som vet vad detta kan vara?

Får väldigt ont i rumpan/ändtarmen vid mens.. Bara den första dagen, ibland även andra dagen..

Det känns som om man skulle vara extremt bajsnödig men man inte är det..

Om jag sätter mig ner för fort när detta är, så flyger jag upp lika fort för att det gör så ont..

Har aldrig sökt vård för detta då jag har trott att det är för att livmodern sjunker ner/bak vid mens och framkallar då ett tryck mot tarmarna...

Detta började efter att jag slutat med p-piller.. Har aldrig kännt det innan...

Tacksam för svar och råd... INGA svar som: ring sjukvårdsupplysningen eller liknande om det inte grundar sig på fakta!
    Tack på förhand..

• Svar på tråden Ont i ändtarmen vid mens.??
  • Anonym

Nej, men du får ändå bättre svar från någon som har rätt kompetens. Jag hade ringt en gynekolog under deras telefontid och frågat rakt ut så får h*n bedömma om det behövs undersökning eller inte.

• LaFontaine

Samma här. Jag får kramper vid ändtarmen när jag får mens. Enligt gyn är det alldeles normalt (och tydligen rätt ärftligt enligt andra kvinnor i släkten). 

• Anonym (intressant)
    LaFontaine skrev 2010-11-04 21:19:27 följande:
    Samma här. Jag får kramper vid ändtarmen när jag får mens. Enligt gyn är det alldeles normalt (och tydligen rätt ärftligt enligt andra kvinnor i släkten). 
    Hmmm intressant
    Jag får superirriterad tarm och måste springa på toa massor av gånger under de första dagarna av mens. Inklusive 1-2 ggr på natten vilket är asjobbigt. Jag har också ont i ändtarmen i samband med detta.

Jag gnällde för min mamma häromdagen och sa att det är mycket jobbigare med det här toaspringandet än själva mensen. Vill gärna planera resor och så så att det inte är när jag har mens för jag måste snabbt kunna komma till en toa och kunna vara där en stund.

Då sa hon att så hade hon också det när hon hade mens. Så viist verkar det som det där ärftliga stämmer.
    Om det ändå var något man kunde göra åt det? Jobbigt på arbetet med möten och så.
  • LaFontaine
    Anonym (intressant) skrev 2010-11-04 21:29:22 följande:
    Hmmm intressant
    Jag får superirriterad tarm och måste springa på toa massor av gånger under de första dagarna av mens. Inklusive 1-2 ggr på natten vilket är asjobbigt. Jag har också ont i ändtarmen i samband med detta.

Jag gnällde för min mamma häromdagen och sa att det är mycket jobbigare med det här toaspringandet än själva mensen. Vill gärna planera resor och så så att det inte är när jag har mens för jag måste snabbt kunna komma till en toa och kunna vara där en stund.

Då sa hon att så hade hon också det när hon hade mens. Så viist verkar det som det där ärftliga stämmer.
    Om det ändå var något man kunde göra åt det? Jobbigt på arbetet med möten och så.
    När jag var yngre var min mage också paj under mensperiodens första dagar. Den är bättre nu men krånglar fortfarande en aning.

En kompis har samma problem. Hon tar imodium när det är som värst. 
  • Anonym (orolig)

"Kul" att man inte är ensam.. Detta "symptom" är ju verkligen inte roligt..

Jag blir också lite halvkass i magen, men inte så jag bryr mig då jag är rätt van att va kass i magen(laktosintolerans)...

Har tagit upp det med min mamma också, men hon sa inget mer än att det kan vara hemmorojder(lr hur de stavas) men jag misstänker inte det då det enbart är vid mens!

• Anonym (ont)

Jag har ofta som knivhugg i ändtarmen men allra värst kring mens. Då springer jag även på toa hela tiden (mot att inte kunna gå på dagar ibland annars). Har haft så länge jag kan minnas. Jag har även hemorrojder men det känns inte alls likadant. När jag gjort IVF och äggstockarna varit förstorade har detta problemet varit extremt mycket värre så jag antar att det beror på att allt sväller runt äl/mens och trycker på mot tarmar och ändtarm. Eller så är det pga hormonerna men ont gör det i alla fall. 

• Anonym (jag med!)

Haha, jag har faktiskt undrar om detta jag med för jag har det som ni. Jag blir väldigt kass i magen och får som knivhugg i ändtarmen - krampaktigt, börjar nån dag innan och håller på upptill 2 dagar in i mensen. 

• Anonym (intressant)

Ja då vet man att man inte är ensam i alla fall. Stackars er..... för jag tycker det är superjobbigt.....
    Ingen som har tips på något som lindrar? Typ någon särskild kost?

• Anonym (johanna)

Jag har oxå haft smärtor i/kring ändtarmen. Ibland kan det bokstavligt talat göra skitont. Asjobbigt om det händer tex när man sitter på bussen. Man sitter där och försöker låta bli att göra grimaser med hela ansiktet. Som tur e går det över fort.
    Jag har besökt en läkare pga det. Det enda han gjorde var att föra in ett finger i stjärten och känna på väggarna i ändtarmen. Sen så förde han in nåt sånt dära tittinstrument och kikade in en liten bit in i analen. Han sa att det antagligen inte var något farligt. Åkomman hade till o med nåt sånt dära fint latinskt namn som jag inte kommer på vad det var nu.
    Så det var inte mkt att göra åt. Men var ändå skönt att veta att det inte var farligt. Kan oxå säga att undersökningarna inte gjorde ont.

Svar på tråden Ont i ändtarmen vid mens.??