• melpomene

PCO och första mensen efter p-piller

Hej! Jag slutade med Diane i september och har nu fått första mensen, på dagen korrekt! (Har dock alltid haft regelbunden mens, det är framförallt högt testosteron, hårväxt, dålig hy jag har)  Dock har jag nu sjuuuk ont! Har aldrig haft sådan mensvärk förr, varken utan eller med p-piller. Det hugger i äggstockarna, ont i ländryggen och jag mår illa av molvärken. Jag är uppenbarligen inte gravid. Är det cystor som fått liv i luckan, dvs alla blåsor som vi PCO:are har som kanske gör ont? Har gyntid inbokad om två veckor, men tänkte om någon redan nu vet vad det kan vara? Tack snälla i så fall!

• Svar på tråden PCO och första mensen efter p-piller
  • crazykitten

Jag har aldrig ätit Diane utan Desolett. Men under den tid jag åt ytterligare något annat p-piller hade jag problem med liknande smärtor som du beskriver och det visade sig vara cystor. Jag hade olika ont olika dagar och olika ont på höger resp. vänster sida. Jag förde kalender på det på hur mycket jag kände av det varje dag och vilken sida o.s.v. Mest för min egen skull.
    Klart att det kan vara mensvärk. Det lär du ju märka när mensen är slut.. är värken kvar kan man väl misstänka cystor.
    Är det för att du vill bli gravid som du slutat med pillrena?

• melpomene

Tack för svaret! Idag är det mycket bättre så kanske hör det ihop med mensväken. Jag kände dock av det i mindre utsträckning ända från ägglossning, som jag tror jag hade. Kanske är det cystor, kan det vara farligt? Kan cystor försvåra att gravid? Det är för att jag vill bli gravid som jag slutat äta p-piller. 

• crazykitten

Förlåt att jag inte svarat! Fy så klantigt!!
    Jag tror att cystor kan vara farliga, men om det är vanliga PCO-cystor så tror jag inte det är nån fara. Cystorna i sig försvårar inte men till mig sa de ungefär såhär om varförjag får cystor. Eftersom min kropp producerar mer testosteron än vanligt, och mindre östrogen än vanligt så får äggblåsorna inte tillräckligt med hormon för att släppa ut äggen. Istället för att släppa ut äggen till äggledaren och livmodern fortsätter de att växa för att sedan tillbakabildas. I vissa fall (har aldrig hänt mig) kan cystorna växa så tills de spricker och det ska tydligen göra skitont. Så händer det lär du märka det. Så cystorna i sig borde inte försvåra graviditet men det är ju för att äggen inte lossnar som det blir cystor.. och det gör det ju svårt att bli gravid.. omöjligt till och med.
    Jag fick Pergotime utskrivet av min läkare och blev gravid på dubbel dos på min första ägglossning.
    Har du kontaktat nån läkare/gynekolog? Hur har det gått med värken?

Svar på tråden PCO och första mensen efter p-piller