• sötsugen80

Så kännslig och ledsen för småsaker, 3,5år

Har en dotter som är 3,5år. Hon har precis nu från ingen stans blivit så kännslig. Det kan handla om att jag går in i ett rum före henne, då börjar hon gråta förtvivlat, som om det var jordens undergång, att hon skulle gå först. Eller att jag dricker ur mitt glas före henne, eller att jag inte hör vad hon säger och frågar vad hon sa osv. Är inte alls likt henne, hon har alltid varit väldigt lugn och snäll och absolut inte gnällig.. Gråtandet kan hålla på i ca 10min och återkomma efter paus.. Har försökt fråga henne varför hon blir så ledsen men utan resultat. Ska man ignorera henne när hon blir ledsen för sådan saker eller försöka prata med henne eller vad ska man göra???

Ska tillägga att hon ska bli storasyster 3/3 och vi har pratat ganska mycket om bebisen och vad som kommer hända när den kommer, förändringar osv Hon är mycket positiv till bebisen och vill gärna prata om det och krama magen osv

• Svar på tråden Så kännslig och ledsen för småsaker, 3,5år
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Alla barn går under förskoleåldern igenom utvecklingsstadier som på mer eller mindre tydliga sätt påverkar deras beteenden och uttryck. Det låter som om er lilla 3,5 åring håller på att tampas med den för alla barn så viktiga frågan: "vad kan jag bestämma över och vad kan jag inte bestämma över?" På olika sätt har hon förmodligen upptäckt att det finns mycket som hon inte kan bestämma över och nu försöker hon på olika sätt att återfå den gamla tron och känslan att hon kan bestämma över allt. Barn i den här åldern har vad vi barnpsykologer brukar kalla ett omnipotent sätt att se på tillvaron. DVS de tror att de är alltings centrum och att världen utgår från dem. Att tappa den uppfattningen är otryggt och jobbigt och drar med sig olika motåtgärder. Er lilla flicka har valt att utmana dig och dina handlingar. Hon har förstått att hon inte kan börja med att utmana hela världen och då börjar hon med den hon litar på och vågar utmana.
    Mitt tips till dig är att detta beteende förmodligen kommer att gå över när hon provat klart så du behöver egentligen inte göra så mycket. Försök att inte göra för mycket väsen av händelserna. Gå inte i kamp med henne. Men fråga henne inte för mycket om beteendet för hon kan inte formulera några svar , det blir ett överkrav. Ge henne i stället mycket uppmärksamhet när hon beter sig som vanligt. Prata inte alltför mycket om den nya babysen. Det är svårt för en 3,5 åring att tänka sig så långt in i framtiden. Så focusera på roliga saker i vardagen, skoja med henne utan att låta henne styra annat än rimliga saker så kommer den här upptagenheten snart att försvinna.
    Lycka till
    Margit

Svar på tråden Så kännslig och ledsen för småsaker, 3,5år