• Grodanbollan

Löptik som kissar inne

Hej!

Jag har en tik på 3.5år som nu löper, och en tik på lite 1år som inte löper just nu.. hon löpte för några veckor sen och jag inväntar en skendräktighet på henne.

Iaf så har den yngre tiken som inte löper börjat kissa inne även fast hon får promenader och rastas varannan / var tredje timma. Hon kissar gärna i bädden de båda ligger i, på nattetid.
    Får tvätta bädden väldigt ofta med piss-off (ska ta bort markeringsbehovet).

Till historien tillhör att jag inte kan ha löpskydd på min äldre tik som nu löper, hon drar av sig det nattetid när jag inte kan se henne och hålla koll, så det blir ju att hon "stämplar" i bädden med könet.
    Är det därför min andra tik pinkar, som hon också vill markera sitt revir?

Hur ska jag få stopp på detta??
    Några tips och idéer? Det spelar ingen större roll hur ofta jag går ut med dom två, det blir ändå kiss inne.
    Någon som varit med om liknande?
    Något man kan tvätta med eller så, som är bättre än piss-off?

Tacksam för många svar med tips, idéer och peppning!

• Svar på tråden Löptik som kissar inne
  • Lucefera

Prova annars att ha dom i egna rum nattetid, alt att lilla hunden sover med er i sovrummet, så kanske du vaknar när hon ska ut.

• Impega

Tycker absolut du ska kontakta en veterinär och kolla upp om det kan vara UV. 

• Grodanbollan
    MammaSandra1989 skrev 2010-11-05 10:03:14 följande:
    Min syster hade detta problem med sin lilla tik efter ett löp det visade sig att hon hade urinvägsinfektion.
    Ska kolla upp det hos veterinären, tror mest hon markerar sitt "revir" då hon nyss löpt med och ska bli skendräktig.. Tack för svar!
  • Grodanbollan
    Lucefera skrev 2010-11-05 10:05:23 följande:
    Prova annars att ha dom i egna rum nattetid, alt att lilla hunden sover med er i sovrummet, så kanske du vaknar när hon ska ut.
    Hahaha eller så är jag vaken hela natten för att de piper och ska till varandra som dom är vana? Skrattande 
  • Selina04

Detta är ganska vanligt på ungtikar att dom kan kissa inne kring löp.

Det brukar försvinna efter ett par löp och brukar inte hålla igenom hela löpet heller utan kanske dagarna innan el precis i början av löpet.

Behöver absolut inte vara onormalt även om det är jobbigt o trist att behöva ta hand om för stunden.

• Grodanbollan
    Selina04 skrev 2010-11-05 11:17:19 följande:
    Detta är ganska vanligt på ungtikar att dom kan kissa inne kring löp.

Det brukar försvinna efter ett par löp och brukar inte hålla igenom hela löpet heller utan kanske dagarna innan el precis i början av löpet.

Behöver absolut inte vara onormalt även om det är jobbigt o trist att behöva ta hand om för stunden.
    Jaa jag tänkte det, spec när dom är två tikar som är ihop så kanske det är vanligt?

Tack för bra svar, nu ska jag hem och tvätta hundbädden med piss-off..wouhou..
  • Selina04
    Grodanbollan skrev 2010-11-05 11:37:27 följande:
    Jaa jag tänkte det, spec när dom är två tikar som är ihop så kanske det är vanligt?

Tack för bra svar, nu ska jag hem och tvätta hundbädden med piss-off..wouhou..
    troligtvis kommer dom framöver att löpa samtidigt, tikar brukar "rulla in i samma schema". Brukar hon bli skendräktig?

Tips är att plocka bort sånt som kan påverka dom negativt när du märker att det är på intågande.. såsom tex pipleksaker.

Lycka till o ja tror snart det ordnar sej!
Svar på tråden Löptik som kissar inne