• Anonym

Gravid och lös mage?!? Hjälp sökes!

Lite äckeltråd men hoppas på hjälp!

Jag är gravid i v 20 och i ett par veckor nu så har min mage inte varit som den ska vara. Så fort som jag äter något så måste jag snart efteråt gå på toaletten och då är jag toklös i magen. Har varit lös i magen nu under ett par veckor så jag tror inte det är något konstigt jag har ätit. Efter att jag har ätit så kan jag få riktigt riktigt ont i magen länge. Detta är inte roligt och det är inte kul att gå hem till folk och äta eller gå ut på resturang när man vet att man säkerligen får springa på toaletten efteråt.
    Är lite laktoskänslig så undviker redan laktos så det kan det inte vara.

Har varit fram och tillbaka till barnmorskan och olika läkare av andra anledningar som inte har med magtrakten att göra. Detta gör att man känner att man helst inte vill åka dit igen om man kan undvika det. Vet att det är lite löjligt men känner att dom måste tänka att jag gör mig till eller springer dit för minsta lilla, och så är inte fallet och förmodligen tänker dom inte så men i mitt huvud "tror jag det".

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Gravid och lös mage?!? Hjälp sökes!
  • Anonym

Alla tips och råd är som sagt välkomna! Tycker verkligen att det här är jobbigt.

• Jesper f

Låter som om du har någon tillfällig störning i tarmen eller liknande. Säkerligen pga hormon omställning i kroppen pga graviditeten. Kan du äta kol-tabletter liknande dimor eller något? I sådana fall skulle jag rekomendera dig att ta en tablett i samband med varje måltid. Prova en vecka, eller liknande, och se vad som händer.

Annars, kan du prova med att gå till lokala body-building butiken, också ber du att få kosttillskott innehållande Pancreatin. Ju mer desto bättre. Det är ett enzym, så är inget som orskar medicinska biverkningar, mer än att man blir "trögare" i avföringen, om kroppen tillverkar för mycket ( därför man blir hård i magen i vanliga fall ), men verkar ju vara just den bi effekten som du letar efter. Kan man äta i princip hur länge som helst. Men den docen får man ju nästan prova sig fram till, genom att börja på låg, och sen höja tills man är nöjd.

• pluvdo

Jag var också dålig i magen under graviditeten. Dels beroende på graviditeten i sig tror jag och dels för att jag tog en del samarin. Om jag skulle iväg någonstans och ville slippa vara lös i magen så tog jag en dos Lunelax som lugnade ner magen såpass att jag kunde åka hem till någon på middag och hinna hem innan jag behövde gå på toa och så. Det tyckte jag fungerade bra.

• Anonym
    Jesper f skrev 2010-11-05 12:30:49 följande:
    Låter som om du har någon tillfällig störning i tarmen eller liknande. Säkerligen pga hormon omställning i kroppen pga graviditeten. Kan du äta kol-tabletter liknande dimor eller något? I sådana fall skulle jag rekomendera dig att ta en tablett i samband med varje måltid. Prova en vecka, eller liknande, och se vad som händer.

Annars, kan du prova med att gå till lokala body-building butiken, också ber du att få kosttillskott innehållande Pancreatin. Ju mer desto bättre. Det är ett enzym, så är inget som orskar medicinska biverkningar, mer än att man blir "trögare" i avföringen, om kroppen tillverkar för mycket ( därför man blir hård i magen i vanliga fall ), men verkar ju vara just den bi effekten som du letar efter. Kan man äta i princip hur länge som helst. Men den docen får man ju nästan prova sig fram till, genom att börja på låg, och sen höja tills man är nöjd.
    Tack för svaret!
    Vet du om man kan använda detta tillsammans med Citodon?
    Kol-tabletter. Hittar man det på apoteket eller vart hittar man sånt?
  • Anonym
    pluvdo skrev 2010-11-05 12:33:09 följande:
    Jag var också dålig i magen under graviditeten. Dels beroende på graviditeten i sig tror jag och dels för att jag tog en del samarin. Om jag skulle iväg någonstans och ville slippa vara lös i magen så tog jag en dos Lunelax som lugnade ner magen såpass att jag kunde åka hem till någon på middag och hinna hem innan jag behövde gå på toa och så. Det tyckte jag fungerade bra.
    Ok, tack!
    Lunelax, finns det receptfritt på apoteket?
  • Jesper f
    Anonym skrev 2010-11-05 12:33:32 följande:
    Tack för svaret!
    Vet du om man kan använda detta tillsammans med Citodon?
    Kol-tabletter. Hittar man det på apoteket eller vart hittar man sånt?
    Jodå, du kan använda kol-tabletter, dyp dimor, tillsammans med Citodon. Dom stör inte varandra. Finns recept fritt i "mage" hyllan på ditt lokala apotek. Kostar runt 30 kronor för 20 tabletter.

Pancreatin enzymer kan man  också blanda med Citodon, det är inte en medicin ur den aspekten.
  • pluvdo
    Anonym skrev 2010-11-05 12:34:17 följande:
    Ok, tack!
    Lunelax, finns det receptfritt på apoteket?
    Japp
  • Nummer2
    Jesper f skrev 2010-11-05 12:43:48 följande:
    Jodå, du kan använda kol-tabletter, dyp dimor, tillsammans med Citodon. Dom stör inte varandra. Finns recept fritt i "mage" hyllan på ditt lokala apotek. Kostar runt 30 kronor för 20 tabletter.

Pancreatin enzymer kan man  också blanda med Citodon, det är inte en medicin ur den aspekten.
    Fast dimor får man inte använda när man är gravid!
    It`s a darn poor mind that can only think of one way to spell a word
  • Anonym
    pluvdo skrev 2010-11-05 13:21:42 följande:
    Japp
    Hur länge håller en sådan tablett? Måste nämligen vara borta hela dagen imorgon så skulle vara kul att veta om man skulle köpa det Glad
  • Anonym
    Nummer2 skrev 2010-11-05 13:24:45 följande:
    Fast dimor får man inte använda när man är gravid!
    Ok, tack för informationen! Bra att veta. Men jag kommer i alla fall kolla ordentligt innan jag stoppar i mig något men det är ändå bra för då behöver jag inte ens fundera på det! Glad
  • Anonym

usch jag är också lös, är nu i v31 och har råkat hm ni vet i byxan för jag inte hunnit fram. det är verkligen hemskt jobbigt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-05 14:16:47 följande:
    usch jag är också lös, är nu i v31 och har råkat hm ni vet i byxan för jag inte hunnit fram. det är verkligen hemskt jobbigt.
    Förstår det! Ursch. Jag är mest rädd för att man ska vakna på natten och det har kommit i sängen. Sover naken med min man och det skulle ju inte vara så trevligt då.
Svar på tråden Gravid och lös mage?!? Hjälp sökes!