• milagross

Havandeskapspenning + städerskor?

Hej!

Jobbar inom städyrket, vilket påfrestar kroppen ganska mycket. Hur ska jag förklara för Försäkringskassan utan att verka allt för gnällig och vad för ska ska man "trycka" på för punkter? Snälla hjälp mig, har så svårt att formulera mig!

Alla med liknande yrke som Lokalvårdare, inom vården osv... hjälp mig!!!
    Hur ska jag skriva? och när bör man skicka in? är i v. 22 nu och än är jag inte så stor...

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Havandeskapspenning + städerskor?
  • Lei

Jag jobbar visserligen som petsonligassistent men det du ska trycka på är ju tex tunga lyft, obekväma ställningar (tex när du böjer dig ner eller om du måste göra vissa städuppgifter där du befinner dig på golv nivå). Ställningar och rörelser du idag upplever är besvärande för dig. Beskriv din dag så detaljerat som möjligt med alla dess besvär. Skriv även vilka kemikalier du och ditt barn utsetts för och om du inte är helt hundra på om kemikalierna är bra för ditt foster kan du ju söka HP på dessa grunder. Hoppas du fick lite tips och Ideer om vad du ska skriva och lycka till med ansökan och fortsatt graviditet!

• tezz840

Jag jobbar som lokalvårdare på en fabrik och verkstad och fick full hp.
    viktigt att betona är att det är ett jobb med många tunga lyft, trånga utrymmen, enformiga rörelser. Du ska skriva om du arbetar själv, ifall det inte finns någon som kan hjälpa dig om det skulle vara något. Om du jobbar på obekväm arbetstid.. Om det är mycket trappstädning kanske..
    Vad för städning är det du arbetar med? Det e bara o fråga på om det e något du undrar.. =)
    Jag skickade in mina papper direkt efter jag fick mitt moderskapsintyg. Hörde att det kunde dröja innan man fick svar, och skulle man behöva överklaga så dröjer det ju ännu längre..

• e 9

Jag jobbar som städare och fick beviljat full HP. Jag överdrev inte med hur tung saker och ting är (sopsäck ca 8kg en vanlig dag, svabbhink 6kg) men var noga med att räkna hur många såna lyft jag behövde göra varjde dag, det är fler än man tror när man tänker efter. Om du har långa sträckor du måste gå för att komma runt hela ditt område så är det nog oxå en bra sak att ta med. Obekväma ställningar som vid toalett städning och dyligt. Vid kontorsstädning hur många små papperskorgar måste man sträcka sig efter, in under skrivbord? var nästan omöjligt för mig sista veckan jag jobbade (i vecka 31).

Svar på tråden Havandeskapspenning + städerskor?