hostmedicin till 10 månaders?
Min lilla tjej har fått hosta och jag undrar om det är ok att ge henne hostmedicin innan hon går och lägger sig? har aldrig gett henne det tidigare... hon har fått alvedon mm men aldrig hostmedicin...
Min lilla tjej har fått hosta och jag undrar om det är ok att ge henne hostmedicin innan hon går och lägger sig? har aldrig gett henne det tidigare... hon har fått alvedon mm men aldrig hostmedicin...
Jag är rätt säker på att barn under 1 år (undra om det till och med är under 2 år) inte ska få hostmedicin utan läkares ordination. Ring till barnmottagningen och hör efter. Jag skulle INTE ha gett hostmedicin utan att ha varit i kontakt med läkare.
som ovan säger så ska man inte ge små barn hostmedicin, utan läkares inrådan. De har inte tillräckligt starka muskler för att hosta upp eventuellt slem som hostmedicinen löser upp.
Har också för mig att det är barn under 2 år som man inte får ge hostdämpande medicin. Men man kan säkert få luftrörsvidgande eller slemlösande utskrivet av läkare om de hostar väldigt mycket. Det underlättar för dem. Dämpande ger man inte för då hostar de inte upp slemmet så att de kan få lunginflammation istället.
Vår BVC sköterska rekommenderade lite sockervatten när vår tjej hade hosta, och det har hjälp ett antal gånger. Hoppas det blir bättre!
Håller med tidigare inlägg. Vi har fått bricanyl (luftrörsvidgande) och mollipect (slemlösande) till alla våra tre barn när de varit runt 6 månader, ring till VC så kan de säkert hjälpa dig
Instämmer med alla ovan, det behövs läkares ordination på så små barn. Prova att ge lite varmt att dricka (men det är ju inte alla barn som gillar varmt), varm svartvinbärssaft, varmt vatten med lite socker som lenar (hade hon varit över ett år så hade det gått ha i lite honung).
tack för alla svar, ska prova med lite sockervatten.... hoppas det hjälper litegrann.