• édes80

Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?

Jag är mammaledig till vår son på 4 månader. Han ammas inte längre och sedan jag slutade så har det upprepade gånger uppstått en diskussion mellan mig och pappan:

Han kan sitta upp och spela dataspel till kl. 1-2 på nätterna (går upp 6:30).Vår son äter normalt sett två ggr/natt och vaknar på morgonen ca kl 7:30. Jag menar att om han inte behöver mer sömn än den han får (egentigen behöver han ju det men han prioriterar spel framför sömn) så kan han också få gå upp och ge sonen mat ibland (typ 1-2 matningar/vecka). Jag menar att det är hånfullt att han har egentid om nätterna då jag får min sömn upphackad varje natt och ska sedan hela dagen ta hand om vår son till kl 17 då sambon kommer hem. Han däremot menar att jag är mammaledig och till det hör att mata om nätterna. Då han är vaken då sonen vaknar på natten så ger han honom mat om jag ber honom men då måste jag gå upp och säga till honom för han sitter med hörlurar och därmed går jag ändå upp och vaknar till onödigt mycket.

Vad tycker ni? Hade ni accepterat att mannen hade roat sig "om nätterna" medan ni går upp 2x20 min varje natt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-06 00:06
    Oftast klarar jag mig på sömnen jag får om nätterna men då och då känner man att man är tröttare än vanligt. Även om jag är pigg de flesta dagar så tror jag ofta att det är kroppen som är programmerad att man klarar den upphackade sömnen men alla mår väl ännu bättre då de får en hel natts sömn? Ska jag vara ärlig så är det dessutom en principsak. Vi har båda vårdnaden om vårt vårt barn och ska därför hjälpas åt inom rimliga gränser. Som sagt inte dela 50-50 i denna fråga men att ställa upp då och då.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-07 21:10
    Tack alla för era svar! Intressant att det är så olika vad man tycker :)

• Svar på tråden Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?
  • April barn

Nej det är inte fel alls, man behöver vara någorlunda utvilad för att vara en bra mamma också, 1-2 gånger i veckan är mycket rimligt.

• mammaNena

min make, om han nu var sådan vilket han inte är, hade fått kalla foten och flugit ur sängen fortare än ögat om han tyckte att han inte skulle hjälpa till!

• April barn
    édes80 skrev 2010-11-05 22:48:10 följande:
    Vad tycker ni? Hade ni accepterat att mannen hade roat sig "om nätterna" medan ni går upp 2x20 min varje natt?
    Som svar nej det hade jag inte accepterat att han gjorde, hade kunnat diskutera om det var så att han faktiskt la sig och sov vid 10 för att han behövde mycket sömn för att orka jobba, men så verkar inte fallet vara.
  • Strumpan08

Nej, det hade jag inte accepterat. Min man gör ofta så, prioriterar datortid framför sömn, och efter otaliga diskussioner har vi kommit fram till att så länge han är vaken får han ta dottern om hon vaknar eller så. Minstingen som fortfarande ammas tar dock jag helt. Blivit ännu bättre nu när vi har två barn för nu måste vi gå upp tidigt båda för att ta varsitt barn, blir inget tjafs om sovmornar osv.

Strumpan ♥ 081209 ~ Myran ♥ 101007
  • stjernan

Hade aldrig accepterat det. Det jan vara precis lika jobbigt att vara föräldraledig som att jobba så ammar man inte kan man dela på nattmaten tycker jag. Din man verkar nu ändå vara vaken på nätterna ju.
    Han kanske ska vara pappaledig snart då och ta över istället? Pappor är lediga alldeles för lite idag tyvärr...

• Myran 08

Min man är så, att han sitter vaken en stund efter jag har lagt mig. Jag har valt min man för att jag älskar honom. Jag kan inte ändra hans intresse och då har jag valt att accepterat att han är vaken och gör sitt en stund. Han tar den äldsta pojken om nätterna, visst jag får väcka honom så han går iväg. 

Visst är det irriterande ibland att han gör det. Men så är det bara. Vi hade precis diskussionen igen, då han såg att jag svarade i denna tråd. 

Vi ser inte lika i denna fråga, men så är det. Inget jag kan ändra på honom.

Men mitt tips till dig, är att försöka sova när bebisen sover på dagen. Det är SKIT tråkigt att göra det, men försök. Jag har lärt mig att göra det UTAN dåligt samvete. Samt att jag slänger i en lr två maskiner om dagen.

Sedan går jag iväg och träna, direkt på morgonen kl 8-9, då åker jag och bebisen med maken/sonen. Vilket ger mig otroligt med energi för dagen.  

• vittra

För oss är det en självklarhet att dela på nätterna. Jag skulle aldrig acceptera ett sånt beteende hos min livspartner och pappan till barnen...

Han behöver mycket mindre sömn än mig, och sitter ofta uppe ett par timmar längre. Många gånger har han fått ta bebisen om han ändå är vaken så att jag får sova så mycket som möjligt. Nu när vi har två brukar vi dela upp oss ibland om sömnen är orolig och han tar stora så tar jag bebisen eftersom hon ammar. Det är givet, man är två om att ha barn och båda måste hjälpas åt helt enkelt.

• MalinEddie

Vi delade på nätterna rakt av med dottern som delammades.

• Linda1976

Självklart ska ni hjälpas åt!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • édes80
    Myran 08 skrev 2010-11-05 23:11:38 följande:
    Min man är så, att han sitter vaken en stund efter jag har lagt mig. Jag har valt min man för att jag älskar honom. Jag kan inte ändra hans intresse och då har jag valt att accepterat att han är vaken och gör sitt en stund. Han tar den äldsta pojken om nätterna, visst jag får väcka honom så han går iväg. 

Visst är det irriterande ibland att han gör det. Men så är det bara. Vi hade precis diskussionen igen, då han såg att jag svarade i denna tråd. 

Vi ser inte lika i denna fråga, men så är det. Inget jag kan ändra på honom.

Men mitt tips till dig, är att försöka sova när bebisen sover på dagen. Det är SKIT tråkigt att göra det, men försök. Jag har lärt mig att göra det UTAN dåligt samvete. Samt att jag slänger i en lr två maskiner om dagen.

Sedan går jag iväg och träna, direkt på morgonen kl 8-9, då åker jag och bebisen med maken/sonen. Vilket ger mig otroligt med energi för dagen.  
    Jag sov på dagen då han var yngre men nu passar jag på att göra lite hushållssysslor, diskar nappflaskor osv. samt tar paus. Ofta sover han i vagnen då vi är på promenad och då är det också svårt för mig att sova av förklarliga skäl.

Läs fortsättning i trådstarten.
Svar på tråden Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?