Inlägg från: Annika i Gbg |Visa alla inlägg
  • Annika i Gbg

Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?

Jag blir lika arg varje gång jag hör sådant här... Ja, den yrkesarbetande partnern arbetar hela dagen och behöver sova. Men vad är det den hemmavarande partnern gör på dagarna då? Har semester? Äter chokladpraliner i soffan? Nej, att vara föräldraledig (himla kasst uttryck egentligen) är ett arbete som ska utföras och då behöver man också sin sömn! Jag tycker inte det är för mycket begärt att din partner tar hand om 1-2 nätter i veckan. Det kan du hälsa från mig! Stå på dig!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Annika i Gbg

Jag menade inget exakt. 1 vardagsnatt och 1 helgnatt vore väl inte orimligt? Grejen är ju att man blir en mycket bättre förälder, hustru, man, vän, människa om man inte är ständigt zombie-trött. Om hemmaföräldern vet att "onsdag-natt och lördag-natt får jag sova" så klarar den av allt annat mycket mer och bättre. På samma sätt vet den arbetande föräldern att "jag tar onsdag och lördag, de andra nätterna får jag sova". Man slipper ständiga diskussioner och att vara arg eller sur, man blir piggare och får ut mer av livet. Hela familjen får ut mer av livet. Men detta är vad JAG tycker och tror. Använd mina åsikter som en bas för er diskussion och kom fram till en modell som passar er.

OT kan jag säga att jag tror på en liknande modell när barnen blir lite större... En partner har "fri-kväll" på tisdag och den andra på torsdag (till exempel). Då kan man göra precis vad man vill, det är min egen kväll. Har man mycket omkring sig så vet man det och kan se fram emot "sin tisdag" och då orkar man lite till.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
Svar på tråden Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?