• Liinzan

data-sittande?

Nu har vi kommit till ett liten dilemma här i familjen om uppfostran osv..

Jag och min sambo kom in på ämnet datasittande igår, Och han tyckte att barn ska få sitta vid datorn så mycket de vill, vill dom sitta en hel dag så är det okej, enligt honom.. (han är själv en wow-spelare)

jag själv tycker att man ska ha en tid då de får sitta och inte ägna en hel dag framför en dator....
    vad tycker ni själva?? kul o höra vad ni själva tycker om datasittande osv?

• Svar på tråden data-sittande?
  • delifi2

beror ju på hur gamla barnen är oxå.

Våra barn skulle aldrig få sitta en hel dag, han får sitta lite längre om han spelar pedagogiska spel men inte om han ska spela på cartoonnetwork eller nickelodeon

• Rödnäbba

Jag tycker att barn inte ska sitta så mycket framför datorn. Eller TV. Men att sätta förbud och tider tror jag gör det hela mer åtråvärt. Bättre om barnet självmant väljer bort det.

• Maria222
    Rödnäbba skrev 2010-11-06 18:44:57 följande:
    Jag tycker att barn inte ska sitta så mycket framför datorn. Eller TV. Men att sätta förbud och tider tror jag gör det hela mer åtråvärt. Bättre om barnet självmant väljer bort det.
    Jag håller med.
    Nu är min son bara 3 men när vi stressade upp oss över hans tv tittande och försökte begränsa det blev det bara värre! Tjat om tv:n hela tiden.

Försök hitta på aktiviteter tillsammans i familjen istället. Gå ut ihop. Spela sällskapsspel. Erbjud saker som är roligare istället för att förbjuda.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • pigglet

Våra barn är bara 3-8 år, men de får sällan sitta vid datorn. Tv en stund morgon och kväll. Vi har inga problem med tjat, de vet nog inte att tv:n funkar dagtid?   ;)

Ju mindre stillasittande framför tv och dator desto bättre tänker jag. Finns så mycket annat att göra i stället.

• cicci85

Min äldsta är 5 år och han sitter sällan vid datorn, nån gång varannan vecka om ens det, men när han gör det brukar han få spela så länge han vill, vilket brukar vara 30-60 minuter vilket känns helt okej. Hela dagen skulle han absolut inte få sitta, inte så länge jag bestämmer ;)

Svar på tråden data-sittande?