• nervösa jag

högt hbA1c, gravid

Snälla, finns det nån därute som kanske kan få min oro att bli lite mindre?!
     Jag är gravid, vecka 5 och har ett ganska högt hbA1c kommer inte riktigt ihåg va det va men blodsockret ligger i snitt på 11 ungefär. Är det farligt? Är verkligen jätteorolig, hoppas nån kan svara.

• Svar på tråden högt hbA1c, gravid
  • mge02001

Hej hba1c är ett medelvärde för din blodsockernivå, som går ca 3 månader tillbaka i tiden. Har du kontakt med din bm?

• nervösa jag

hejhej. Jag har inte tagit nån kontakt med bm än. Min graviditet var inte planerad så va inte så noga med blodsockret o så men nu ska jag verkligen ha koll på det och försöka få ner hba1c.

• mge02001

Har du diagnostiserad diabetes?

• mge02001

grattis till graviditeten förresten glömmde skriva det.

• mge02001

ta tidig kontakt med barnmorska för säkerhetsskull, hon/han kan säkert informera om det är något du behöver tänka på. Det som händer när kroppen inte har rätt insulin nivå är att barnet får tillgång till lite för mycket socker och växer på sig lite mer än det annars gjort. Lycka tillSkrattande

• Alema

Hej! Är själv diabetiker typ 1 och gravid. Hoppas att du känner dig lugnare nu och att du fått kontakt med bm och diab mott? Vet ju inte om du är typ etta? Hört många som inte planerat sin grav och haft sky höga värden blivit gravida och fått ner det. Det ska inte vara nån fara så länge man får ordning på det och håller sig. Men det finns ju inga garantier för någon, ens om man inte är diabetiker. Själv var min grav planerad. Alldeles för orolig av mig för att den inte skulle vara det haha. Så mitt Hba1c var 5.6 före jag blev gravid. Sedan gick det ner till 5.3 sedan 4.6 och nu 4.8. Har svängt lite grann men ändå hållt sig väldigt bra. Var värst i början när man kunde få höga toppar man inte kan förklara. Nu har jag fått sänka mina doser ganska rejält (är i v 16) och sedan blir det väl gigantiska höjningar när bebben växerObestämd
    Förstår din oro den känner jag varje dag. Blir rädd när sockret sticker iväg ju.. för det gör det ju emellanåt spec rekyler. Lycka till! Följs gärna åt i resan mot bebisGlad

• adinaalinda

Hejsan, vet inte om denna tråden fortfarande är aktiv ser ju att det är flera år sedan den blev skapad & är ny här på denna sidan så vet inte hur man använder den riktigt. 
    Jag har precis gjort en tråd där jag skrivit att jag är väldigt orolig, är gravid med min första bebis & min graviditet var oplanerad, därav att mitt hba1c ligger runt 10, om man räknar på det gamla sättet, annars är det väl något på 90 på det nya sättet att räkna.... Du som skrev denna tråden, eller om andra här i tråden haft högt hba1c när ni varit gravida men fått ner det under graviditeten, har ni själva fått komplikationer eller att er bebis fått komplikationer pga ert hba1c?
    Mvh, väldigt orolig blivande mamma. 

Svar på tråden högt hbA1c, gravid