• Nenean

"stearinljus" av trä...

Nu måste jag bara slänga ut en fråga här...

Jag letar efter ljus att sätta i min ljuskrona  (jag vill inte ha riktiga i stearin). Jag vill ha i trä eller ev i finare plast. Kanske med låga (målad) eller kanske batteridrivna (dock svårt att komma åt att tända dem).

Tips önskas var jag kan hitta lämpliga...
    Jag har googlat lite men inte hittat något jag är nöjd med. (Jag behöver 6 st.)

• Svar på tråden "stearinljus" av trä...
  • Jezamine

Varför onaturliga plast/el träljus? Vad blir känslan av dessa i en fin ljuskrona?

Jag är INTE avstängd
  • Nenean

Jag har stearinljus nu och de är alltannat än fina... Sommartid blir det för varmt av att solen ligger på och vintertid för att vi eldar i braskaminen i närheten. Ljusen kroknar och blir allt annat än fina.

Jag är ute efter fina ljus som kan passa bra i ljuskronan, jag skulle heller aldrig vilja tända riktiga ljus i den nu med tanke på brandrisk...

• Jezamine
    Nenean skrev 2010-11-07 06:44:19 följande:
    Jag har stearinljus nu och de är alltannat än fina... Sommartid blir det för varmt av att solen ligger på och vintertid för att vi eldar i braskaminen i närheten. Ljusen kroknar och blir allt annat än fina.

Jag är ute efter fina ljus som kan passa bra i ljuskronan, jag skulle heller aldrig vilja tända riktiga ljus i den nu med tanke på brandrisk...
    De träljus jag öh har sett på senaste tiden har varit på loppisar....och plastljus? Tål de värmen de?
    Jag är INTE avstängd
  • Nenean

Plastljus tål värmen, dock "mjuknar" starinljusen så de kroknar.

• Kodia

Jag har tyvärr inga tips, men en tanke är att kolla om de ljus du tidigare har använt har varit av rent stearin eller paraffin. Stearin har en  högre smältpunkt än paraffin, så de kanske funkar bättre. (om du tidigare haft sådana med paraffin)

• Kodia
    Kodia skrev 2010-11-07 22:28:53 följande:
    Jag har tyvärr inga tips, men en tanke är att kolla om de ljus du tidigare har använt har varit av rent stearin eller paraffin. Stearin har en  högre smältpunkt än paraffin, så de kanske funkar bättre. (om du tidigare haft sådana med paraffin)
    En annan idé är att lacka stearinljusen. Kanske värt ett försök om du har lack (ingen aning om vilken sort som kan tänkas funka) hemma.
  • Nenean
    Kodia skrev 2010-11-07 22:28:53 följande:
    Ah, det har jag inte tänkt på. Jag ska prova med annan sort. Tack! Jag har bara tänkt hopplöst...
    Kodia skrev 2010-11-07 22:30:46 följande:
    En annan idé är att lacka stearinljusen. Kanske värt ett försök om du har lack (ingen aning om vilken sort som kan tänkas funka) hemma.
    Lacka kanske fungerar, men jag provar först och främst med nya.

Tack för förslag och idéer!!!
Svar på tråden "stearinljus" av trä...