Vill inte bajsa längre.. hur ska vi bete oss?
Har en flicka som är 2 år och 3 mån.. vi har potttränat sedan i somras och hon har varit jätteduktig. Vi slutade med blöjorna helt hemma för kanske 2 månader sen och på dagis 1,5 månad. Innan vi slutade med blöjorna så kunde hon bajsa utan att säga till och sen gå runt i den tills vi kände lukten.. och det kunde ju ta ett tag beroende på vad vi gjorde.. tex om hon satt och lekte själv eller om vi var ute.. hon sa aldrig till så vi testade helt enkelt att ta bort blöjan och det gick jättebra! Både kiss och bajs hamna i pottan eller toaletten.. olyckorna var få och hon var jättestolt.
Sen en dag var hon hård i magen och fick ont när hon bajsade.. hon var inte beredd på det och hon skrek rätt ut.. det var då det började inbillar jag mig.. hon ville inte gå på toan, men hon sa iaf till men så ångrade hon sig och hoppade av toan.. sen sprang hon så fram och tillbaka tills hon inte kunde hålla sig längre och då gick hon tillslut på toan.
Men nu de senaste veckorna har hon slutat helt. Vill inte bajsa säger hon och det hamnar aldrig i toaletten längre. Hon vet att hon är bajsnödig men hon vill inte utan försöker hålla sig. Senast idag var vi inne på toaletten och jag frågade om hon skulle bajsa. NEJ.. sekunden senare så bajsar hon ner sig. SUCK!
Ser väldigt tydligt på henne när det är dags men det går inte att få med henne in.. och man kan ju inte tvinga en skrikandes unge att sitta på toan.. eller kan man det??
Vet att man inte ska anklaga och vi har verkligen försökt att bara strunta i det.. men hon vill inte bajsa.. alls.. men tillslut så kommer det ju ändå. Hon är inte hård i magen..det var bara den gången.. hon är snarare åt det lösa hållet så det blir ju bajs genom byxor och trosor.. oftast 2 ggr om dagen.. en del tvätt alltså..
Såå.. ska vi ta på blöjan igen.. vilket jag egentligen inte vill, då det känns som att ta ett steg tillbaka..??
Kissandet går fortfarande jättebra.. ibland tom vaknar hon på natten och vill gå på toan och på morgonen är den ibland vara helt torr.