• lavendeln

Vill inte bajsa längre.. hur ska vi bete oss?

Har en flicka som är 2 år och 3 mån.. vi har potttränat sedan i somras och hon har varit jätteduktig. Vi slutade med blöjorna helt hemma för kanske 2 månader sen och på dagis 1,5 månad. Innan vi slutade med blöjorna så kunde hon bajsa utan att säga till och sen gå runt i den tills vi kände lukten.. och det kunde ju ta ett tag beroende på vad vi gjorde.. tex om hon satt och lekte själv eller om vi var ute.. hon sa aldrig till så vi testade helt enkelt att ta bort blöjan och det gick jättebra! Både kiss och  bajs hamna i pottan eller toaletten.. olyckorna var få och hon var jättestolt.

Sen en dag var hon hård i magen och fick ont när hon bajsade.. hon var inte beredd på det och hon skrek rätt ut.. det var då det började inbillar jag mig.. hon ville inte gå på toan, men hon sa iaf till men så ångrade hon sig och hoppade av toan.. sen sprang hon så fram och tillbaka tills hon inte kunde hålla sig längre och då gick hon tillslut på toan.

Men nu de senaste veckorna har hon slutat helt. Vill inte bajsa säger hon och det hamnar aldrig i toaletten längre. Hon vet att hon är bajsnödig men hon vill inte utan försöker hålla sig. Senast idag var vi inne på toaletten och jag frågade om hon skulle bajsa. NEJ.. sekunden senare så bajsar hon ner sig. SUCK!
    Ser väldigt tydligt på henne när det är dags men det går inte att få med henne in.. och man kan ju inte tvinga en skrikandes unge att sitta på toan.. eller kan man det??

Vet att man inte ska anklaga och vi har verkligen försökt att bara strunta i det.. men hon vill inte bajsa.. alls.. men tillslut så kommer det ju ändå. Hon är inte hård i magen..det var bara den gången.. hon är snarare åt det lösa hållet så det blir ju bajs genom byxor och trosor.. oftast 2 ggr om dagen.. en del tvätt alltså..

Såå.. ska vi ta på blöjan igen.. vilket jag egentligen inte vill, då det känns som att ta ett steg tillbaka..??

Kissandet går fortfarande jättebra.. ibland tom vaknar hon på natten och vill gå på toan och på morgonen är den ibland vara helt torr.

• Svar på tråden Vill inte bajsa längre.. hur ska vi bete oss?
  • Eisa

Min son var exakt likadan i exakt samma ålder. Det låste sig helt och jag blev förtvivlad och allt blev ett helvete.

Jag bröt till slut cirkeln genom att sluta bry mig. Jag försökte knappt längre. Satte honom på toan men klev han upp så sa jag inget utan satte på blöjan igen som om inget hänt. Vägrade stressa upp mig och tänka mer på det.

Efter några gånger så verkade han också slappna av mer och det började komma oftare och oftare i toan, och idag någon månad senare är problemet borta

• Eisa

Nu är väl kanske inte problemet att ni stressar upp er och försöker för mycket, men OM det är det så gör som jag gjorde.

Annars kanske det är en idé att skippa toan ett tag, låta det komma i blöjan och sedan börja om på nytt.

• lavendeln

Jag brukar vara ganska lugn.. värre är det för min sambo Säger till honom att låtsats som ingenting men han är trött på att skölja bort skit från kläderna.. Men nu när det har hållit på ett tag och hon dessutom är i värsta trotset så är inte orken på topp.. kan det till höra till trotset slog det mig nu?? Hmm..

• Eisa

Kolla i hennes stjärt att det ser oretat och friskt ut också.

Man kan också försöka göra toaupplevelsen till nåt positivt, t.ex läsa "Bajsboken" och prata om hur bra magen kommer må när man bajsat osv.

• MammaTill2Fina

Jo man kan sätta henne på toan trots att hon inte vill! Men.. PRATA med henne, det är väl ändå inte ok att bajsa i byxorna istället för på toa?? (Tolkar det som att det kommer i byxorna och inte i blöjan) Inte ens när man är 2 år.
    Antingen blöja eller toa. Om hon väljer blöja, då kanske hon behöver just det ett tag till.: Använd den några veckor och gör sedan om proceduren.
    Om hon väljer toa, förklara att då bajsar man där, det gör inte ont, det är lika som att göra det i byxorna men på rätt plats! Hård i magen och att det gör ont kan komma av att man inte går på toa tillräckligt ofta osv.
    Prata prata! Och beröm beröm när det funkar!

• Eisa
    lavendeln skrev 2010-11-06 22:28:59 följande:
    Jag brukar vara ganska lugn.. värre är det för min sambo Säger till honom att låtsats som ingenting men han är trött på att skölja bort skit från kläderna.. Men nu när det har hållit på ett tag och hon dessutom är i värsta trotset så är inte orken på topp.. kan det till höra till trotset slog det mig nu?? Hmm..
    Det beror på. Ser hon verkligen rädd ut och är ledsen när hon är bajsnödig så har det inte med trots att göra. Men är hon glad och busig och ev. sur så kanske det har det.
  • lavendeln

Njaa inte direkt rädd men ledsen och arg blir hon om man försöker sätta henne..

Har kollat i rumpan.. eller jaa inte i då men runt om och ser inget irriterat. Har ju en liten oxå men tror inte hon vill vara som bebisen och bajsa i blöjan.. hon tycker det är äckligt när vi byter blöjan.. Usch säger hon.

Hon kanske vill skippa detta med bajsandet helt och hållet för att det är så äckligt.

Och vi försöker förklara att det är inte usch när man bajsar på toan. Kanske skulle ta mig ut på stan och köpa nya trosor.. låta henne välja själv.. då kanske hon inte vill att de ska bli förstörda..
    Slängde ett par ikväll.. orkade inte göra rent.

Svar på tråden Vill inte bajsa längre.. hur ska vi bete oss?