-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Din sambo önskar sig Eddie Meduza CD-skiva i julklapp - köper du?
-
Ojdå, ett alternativ på varje rad var det visst, inte så rutinerad på detta. Nåja, kanske funkar så här också.
Exempel på låtar är tex en av de mera kända "mera brännvin" men också titlar som "ta mig i röven pojkar" "fruntimmer ska en ha, å knulla mä" osv -
Men skulle det vara okej om han bara spelade dem när du inte var med?SilverEmma skrev 2010-11-07 10:14:34 följande:Aldrig i livet. Inte pga texterna, men låtarna är ju såååååååå dåliga. Vill inte höra den musiken i mitt hus.
-
Tja, så kanske man kan se det.alvaereva skrev 2010-11-07 10:15:31 följande:Önskade sig min man en sån skiva så hade jag önskat mig en ny man!
Jag är absolut inget fan av deras musik och texter, men samtidigt så kan man ju se det som att det är bara musik. Kanske han får utlopp för något grabbigt inom sig när han lyssnar på dem ihop med sina kompisar eller själv i bilen. Och han kan ju vara världens bästa pappa och sambo i övrigt. Eller? -
Ja jag är väldigt starkt av den åsikten att man ska utgå från mottagaren när man ger bort presenter. De är ju då de uppskattas mest, när mottagaren känner att man ansträngt sig att ge något som DE verkligen vill ha. Min far tex älskar att ge bort konstiga saker som han köper från utlandet när han reser i tjänsten. Dyra saker som jag aldirg använder - känns lite meningslöst faktiskt (men han har bättrat sig efter att jag tillslut tog upp saken till diskussion).Koo skrev 2010-11-07 10:18:19 följande:Skulle rösta på annat, men slant så jag bara visade resultatet.
Just när det gäller musik har jag väldigt svårt för att köpa musik till min man som jag själv inte tycker om, så jag skulle inte köpa av den anledningen. Av samma anledning har jag inte heller kunnat köpa någon skiva med Robyn heller, eftersom jag verkligen inte gillar hennes musik. Jag vet att man ska utgå från mottagaren och inte givaren när det gäller presenter, och det klarar jag av i alla fall utom just musik till min man, eftersom jag vet att musiken kommer att spelas så att jag också hör den (känns fånigt att ge bort en skiva under premisserna att den aldrig spelas när jag är hemma, liksom)
Ang. eventuell kvinnorförnedring i texterna, så tycker jag det är svårt att ta Eddie Meduza på särskilt stort allvar, så den delen skulle jag inte "oroa" mig för. Kanske inte spela när dottern är i närheten, dock, för hon suger åt sig allt hon hör som en svamp nu, och är speciellt intresserad av musik. Värre om maken skulle börja önska sig vit makt-musik istället, för då skulle jag seriöst fundra vilken propp som brunnit hos honom.
Nog skulle han kunna spela skivan fast vid tillfälen då jag inte var med. Tex om jag och sonen åker och hälsar på kompisar, i bilen när han kör till jobbet, om han har fest ihop med sina killkompisar osv.
Och när det gäller texterna så håller jag delvis med. De är ju bara texter, och kan t.o.m. vara lite fyndigt skrivna i bland. Plus att det viktiga är ju vad sambon har för värderingar i verkliga livet. Skulle han vara kvinnofördendrande då, skulle jag inte vilja vara tillsammans med honom. Samtidigt kan jag tycka att texterna är ganska smaklösa att lyssna på och bli nästan lite äcklad ibland av dem. -
Utveckla gärna hur du menar här! Vad är en bonnläpp för dig? Och på vilket sätt blir man det om man lyssnar på Eddie Meduza?puss skrev 2010-11-07 10:19:54 följande:
ABSOLUT INTE.
skulle han utvecklas till en retarderad bonnläpp måste detta stävjas.
Sambon är uppvuxen som bondson, och jag älskar själv livet på landet med djur, natur osv. Han har en stor passion för traktorer och det gillar jag också hos honom. Dessutom kör han skoter, och mysiga utflykter med pimpling på sjö, korvgrillning i solskenet osv tycker också jag kan vara helt underbart. Bär keps gör han ganska ofta också. Och yrket är lastbilschaufför. Detta gör honom dock inte på något sätt till retarded. -
Nä precis, inte vill man att sonen ska komma på förskolan och dra såna repliker. Därför fanns det ju ett alternativ som sa att han inte skulle spela skiva när barnen var med, och om du också ogillar låtarna, inte heller när du var med.puss skrev 2010-11-07 10:31:08 följande:och det låter ju bra på förskolan.....
-
Förklara gärna varför, jag är uppriktigt nyfiken.Anghammarad skrev 2010-11-07 10:37:04 följande:Det är en fråga som är omöjlig att svara på eftersom min hustru aldrig skulle önska sig en sådan. Hade hon varit en person som ville ha en Eddie Meduza skiva så hade hon inte varit min hustru.
-
Nä visst, så är det ju. Men han är så dålig på att önska sig saker :.-(Koo skrev 2010-11-07 10:46:16 följande:Som jag skrev, så har jag inga problem att utgå från mottagaren när det gäller alla andra presenter än just musik till maken, så jag brukar istället "kompromissa" och hitta något annat som jag vet att han skulle uppskatta
Det är ju inte så att jag köper något meningslöst till honom bara för att jag inte ger honom just en skiva med musik som jag inte tycker om
Jag älskar tex julmusik och han hatar det. Men jag kommer nog spela julmusik hemma några gånger i jul trots allt. Har man olika musiksmak så är det inte mycket att göra åt, man får kompromissa eller spela var för sig tex i bilen. Däremot kan man ju när man har barn hemma komma övens om att vissa texter inte ska spelas. -
Gillar du själv musiken och texterna, eller ser du det bara inte som någon grej att han lyssnar på dem?exiteme skrev 2010-11-07 10:49:50 följande:Absolut skulle jag det. Han har redan fått samlingsskivan när han fyllde år.
-
Även om hon i övrigt var världens underbaraste kvinna, och i övrigt gillade precis samma musik som du själv gör?Anghammarad skrev 2010-11-07 10:51:16 följande:Jag skulle aldrig någonsin ha blivit tillsammans med en person som har en sådan (avsaknad av) smak.
-
Ja här håller jag helt med dig!Ingiz skrev 2010-11-07 11:01:48 följande:Jag tycker Eddie Meduza är kul jag också.
Inte värre än de mammor och pappor som står med sina barn på hip-hop/rap-spelningar och sjunger med i texten "...slap/fuck that hoo" etc. Samma föräldrar kan fördöma mig för att jag/mitt barn har kläder med döskallar medan deras barn har maijuanablad på sina - dubbelmoral ja, tack.
Vill man vara moralens väktare får man inte sila myggor och svälja elefanter - inte uppenbara sådana i vilket fall.
Jag dömer ingen men jag måste inte hålla med. -
Helt ärligt kan jag ha blandat ihop några av de texter/låtar jag hört sambon spela med någon annan artist. Han brukar också lyssna på tex Onkel Kånkel m.fl. Kanske tänker jag på texter därifrån.Fruntimre skrev 2010-11-07 11:05:32 följande:
Men shit!! Trodde aldrig att folk kunde se hans musik som kränkande. Då bör ni nog ta en titt på eran självkänsla. Jag kan åka runt och dåna just låten "fruntimmer".
En sak ni bör veta med detta också är att det är faktiskt Errols fru som skrivit många av de "grövsta" låtarna!!
Tyck att musiken är dålig, det är lugnt. Men han hade då inget emot kvinnor. Han slog igenom med helt vanliga seriösa låtar och startade även son karriär inom dansband. På senare år slängde han med lite fjantlåtar som gjorde stor succé.
Men som sagt, en del grova inslag och kanske lite olämpliga för barnöron kan jag nog tycka att det är iaf.
Det lutar dock starkt åt att jag kommer köpa någon skiva (typ dubbel-cD samlings) åt honom i julklapp iaf. Var och en får ha sin musiksmak liksom, så länge ens värderingar i verkliga livet går någorlunda ihop i viktiga frågor. -
Haha, ja så kan man ju också se detAnova skrev 2010-11-07 11:03:33 följande:
Absolut att jag köper skivan.. Men jag vill inte höra den (men enligt en överkommelse vi har här hemma så spelar han inte sin skitmusik högt (utan har hörlurar) och han slipper höra min musik så som opera och klassiskt).
Just då det gäller Eddie Meduza så känner jag att jag är ganska skylidg min sambo något. Han ville åka på en Eddie Meduza konsert för 11 år sedan, det ville inte jag. Jag skyllde på mensvärk och huvudvärk och kunde (ville) inte åka, men sa att "nästa gång Meduza spelar kan vi väl se honom" (jag avskyr själv musiken) Nu är karln död så vi lär inte gå på någon konsert (och det är jag glad för)... Men jag är ju "skyldig" honom en Eddie Meduza-konsert.
Har du erkänt för honom att anledningen mest var att du inte var så sugen på att se uppträdandet eller?
-
Så du tror helt enkelt inte att det kan finnas personer som lyssnar på Eddie Meduza OCH "skitmärklig jazz" OCH annan musik som DU gillar? Och som dessutom är intressanta?Anghammarad skrev 2010-11-07 11:24:40 följande:Det är en orimlig tanke att hennes och min musiksmak skulle vara likadan. Hon är musikhögskoleutbildad och lyssnar på skitmärklig jazz och jag har spelat i del rockband genom åren. Eddie Meduza är dock inte njutbart för någon av oss och en person som lyssnar på det bryr sig helt enkelt inte om musik och då är den personen inte intressant
Många här som verkar ha så stakra åsikter om musik att de absolut inte kan/vill vara tillsammans med någon om inte exakt ALLT den andra lyssnar på är godkännt av dem själva.
Min grundfråga var dock iofs mer om huruvida man skulle kunna uppmuntra lite grova texter att spelas hemma (genom att köpa skivan). Inför dig själv, om de tex ligger på gränsen till kvinnoförnedrande. Eller inför dina barn om de tex handlar om alkohol och annat "vuxenrelaterat".
Inte direkt om man kan vara tillsammans med någon som har enligt en själv dålig musiksmak. -
Ah där ser man. Ja jag gillar folk med glimten i ögat, och anser nog också att det mesta går att skämta med. Däremot skulle jag nog vilja lyssna igenom skivan först innan jag spelade den för sonen. Vissa texter kanske jag inte skulle vilja att han lärde sig redan nu och sjöng på dagis.hedersknyffel skrev 2010-11-07 16:44:13 följande:Errol var och är en förebild för alla som "har glimten i ögat". Han var en personlig vän till mig och jag kan säga att han ville inte något ont. Hanj ansåg att allt går att skämta med, och det gjorde han, På många ställen är han lika stor som Cornelis, glöm inte det!
Men det gäller iofs även som några tog upp många texter från dagens artister. Dock lite lättare om de är på Engelska då en 2-5-åring kanske inte direkt uppfattar texternas budskap lika tydligt om de är på ett främmande språk. -
Oj va många som varit här inne och kommenterat.
Några reflektioner kring olika saker:
Sambon har inte skrivit en önskelista. Däremot nämnde han för ett par månader sen när vi såg en snutt av Eddie på TV (eller vart det nu var) att "det skulle varit kul att ha lite av hans musik på CD"
Och som sagt, jag ger mest för att mottagaren ska uppskatta det, inte för att jag ska gilla det själv, så därför tänkte jag att han skulle kunna få den i jul.
Angående spotify, att ladda ner och bränna själv osv så har vi inte riktigt den tekniken och orken att pyssla med sånt här hemma. Enklare att bara beställa en färdig skiva, då kan man ta den till bilen osv.
Sambons musiksmak: Han lyssnar verkligen nästan på allt, med undantag av kanske opera, viss jazz och kanske nåt mer. Men annars har han verkligen varierad musiksmak. Onkel Kånkel har jag också hört spelats (och kanske är det mer dessa texter jag uppfattat som kvinnoförnedrande än just eddie meduzas).
Lutar iaf starkt åt att det blir att köpa en skiva åt honom. Sen om den kommer att spelas inför sonen får vi bedömma sen när texterna lyssnats igenom (och beroende på hur gammal sonen är).
Jag har iaf klart mer problem med folk som tycker att man är efterbliven bara för att man lyssnar på en viss musik, än med de som lyssnar på musiken, vad det än må vara.