• Zwillinge86

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

intetnyttpåplusfronten skrev 2013-05-06 17:30:53 följande:
    Jag hade bara två äggblåsor, och jag fick inte komma till äggplock... :( Känns som att de slösar bort min tid, jag har ju inte så länge kvar (om man ska tro min ytterst besvärade gyn). Skulle fan ha gått privat vi med :(

Förstår precis hur du känner. Massa tid som man inte har slösas. Vi hoppades att kunna överbevisa läkarna genom att få till tvillingar på naturlig väg, när RMC inte oss gå till ÄP. Tyvärr gick det inte bättre än något av de tidigare hemma försöken, förutom att vaggisarna gjorde att jag kände mig gravid. Lägger nu allt mitt hopp på att ni istället får äran att bli paret som kan ge sjukvården lång näsa!
  • Zwillinge86

Mmm, svårt att känna någon äkta empati när man tyvärr är en i mängden för dem. För oss var de så väldigt positiva trots få blåsor vid första vul:et sen när de beslutade att avbryta gick det så himla fort. De beklagade inte ens. Dock samma positivism igen när de rinde och meddelade att vi skulle försöka hemma. Och när det inte blev nåt så lyste de med sin frånvaro. Tog 1 1/2 månad innan jag via telefontid fick prata med läkaren om våra dåliga resultat och hur de resonerade framåt. Då prata hon om ÄD och spontan graviditet i samma andetag, så jag har slutat att försöka tolka dem. Upplever att de säger det som de måste, gardera sig åt båda hållen. Hur eller hur; njut av er verkstad nu så hoppas vi i tråden åt dig :D

• Zwillinge86
    cff skrev 2013-05-07 11:19:02 följande:
    Angående Vitanova kan jag tillägga att de just har sagt att jag, om jag vill, får köpa ytterligare 3-pack från dem, trots mina 8 misslyckade IVF så här långt. Ett 3-pack hos dem har jag för mig kostar 44.000 Dkr.

De verkar med andra ord inte ha några som helst problem med att ge även oss med lågt AMH och misslyckade försök bakom oss fler chanser - såklart så länge vi är medvetna om våra begränsade chanser. 

Uppmuntrande info :D
  • Zwillinge86

Är det bara 1% mellan 30-40 år som drabbas av för tidigt klimakterium? Det är ju jättelite. Måste ju vara minimal andel för oss som är under 30....

Nu känns det ännu mer trist att vara en av dessa få :(

• Zwillinge86

Nej inte alls kul att vara en av de få som så tidigt fått så trötta äggstockar. Tänkte efter att ha hamnat i den här tråden att det kanske är vanlugare än man tror, så jag slutade tycka synd om mig själv, men nu känner jag minsann att det visst är lite synd om mig, och om oss alla här inne.... Hannah: mina läkare har inte ägnat en sekund åt att försöka förklara mitt amh-värde som är 0,62. De verkar ärligt talat inte bry sig, mer refererat till att jag dragit en nitlott i livets lotteri. Läste i nån tråd att döttrar till kvinnor som rökt under graviditeten kan få dålig äggreserv, vet inte om det finns belägg för det men min mamma rökte iaf. Kan inte säga att jag levt ett tufft liv, men jag har absolut haft motgångar från tidigt i livet. Kan det påverka äggreserven menar du? Har du själv några teorier om varför du har dålig äggreserv? Jayt: ja jag såg att du pratat med din gamla klinik. Har nämnt för min läkare att du fått info om att det slarvats med prover på Karolinska, påpekade också att jag tog mitt priv i samma veva, men min läkare tyckte inte att det spelade någon roll. Hon menade att eftersom första ivf-försöket fick avbrytas pga för få äggblåsor (2 mogna) så visar det att jag har dålig äggreserv varför hon anser attmitt amh-värde stämmer. Själv håller jag inte riktigt med, då 0,62 inte ett uruselt värde men 2 äggblåsor är kass. Tänker dock inte tjata om att ta om det då jag inte vill riskera att få ett ännu sämre värde. Men det går riktigt dåligt för oss. Första försöket avbrutet innan ÄP och andra försöket har dragit ut på tiden då jag inte svarar på nedregleringssprayen. Har sprayat en månad nu :( Börjar bli riktigt säker på att det är nåt som är fel, att de missat nåt i utredningen. Upplever tyvärr att RMC inte är så tillmötesgående. De tycker att de har hittat orsaken till att vi är barnlösa och det behandlar dom med långa protokollet, punkt slut. Hur går det för er, ni skulle genomgå IVF fastän att ditt amh inte var dåligt va? Lite kunskapsinsamling: Normalt väljer läkarna vid ivf långt eller kort protokoll samt olika läkemedel och dagar att starta behandling på, eller hur!? Ett annat val är förska eller frusna ägg då en del läkare förespråkar ET och andra FET, finns det någon forskning som fastställer att det ena skulle vara bättre än det andra? Undrar även om det genom forskning är fastslaget vilket protokoll som är bäst? Förutom att läkarna även kan välja att skriva ut Dhea, göra neupogensköljning och rispa slemhinnan, finns det mer inslag i behandlingen att resonera kring? Försöker sammanställa lite inför eventuellt kommande försök, och ni andra besitter så mycket erfarenhet och kunskap att det vore idioti att inte använda er. Du som är så påläst Cff, kanske beskriva sköljning och rispning lite närmare? Hoppas att du får bra känsla för CHR, har eller ska du få en second opinion av dem? Skype-konsultation låter spännande; tycker du inte att det är svårt språkmässigt? Även om jag kan bra engelska så har jag problem bara att förstå fackspråket... Om jag förstår dig rätt är de experter på "för tidigt klimakterium/dålig äggreserv", även om det sannolikt även innebär att man är "svårstimulerad"? Ska bli intressant att höra vilka metoder de som experter på vår problematik förespråkar, delge oss gärna hur det går :) Är intresserad av all forskning kring dålig äggreserv, så att jag är påläst att förespråka nya metoder inför kommande privatfinansierade försök. Lycka till med kommande rispning förresten!

• Zwillinge86
    cff skrev 2013-05-20 23:20:22 följande:
    Fragile X är ett kromosomfel (men det är mycket möjligt att det finns fler). Just fragilt X kan man testa för med blodprov (jag skall göra det nu som en del av NY-utredningen - jag blir nästan förvånad över att det finns tester kvar att ta, i min excellista med provsvar har jag 53 olika prover - utöver det kommer Chicagoproverna och mensblodet i aten, plus alla vanliga könssjukdomar - så totalt förmodligen mellan 75-100 olika provresultat och många av dessa har jag till på köpet tagit många gånger, helt galet ).

Cff, man testar för kromosomfel här i Sverige va? Vet att min läkare tog ett kromosomprov under fertilitetsutredningen, och eftersom jag inte hört något så antar jag att det inte är problemet i mitt fall... Om jag förstår dig rätt så menar att CHR att det endast finns tre orsaker till POA (dålig äggreserv), så om man i mitt fall inte har några externa faktorer eller kromosomfel att skylla på så kan jag anta att det en aoutoimmunsjukdom som är orsaken till min låga äggreserv? Vad jag förstått är detta inget man varken utreder eller behandlar i Sverige. Finns det något man kan göra själv? Har vad jag vet inga symtom på autoimmunsjukdom så det blir svårt att få mina läkare att intressera sig för det spåret. Är det Grekland och New York som gäller om man ska få hjälp? Hur mycket pengar och tid behövs för att genomföra sådan utredning och behandling?
  • Zwillinge86

Var på första VUL idag, de hittade 5 blåsor, den största på 16mm. Är orolig att även detta försök kommer få avbrytas. Förra gången hade jag först 7 blåsor som slutligen blev 2, varför försöket avbröts. Denna gång har jag mer än fördubblad dos, från 225 E Menopur till 300E Menopur+150E Puregon. Varför fungerar det, vad är fel? Är 26 år med amh 0,62. Självmedicinerar med Dhea, Dvitamin, B6, B12 och folsyra. Ska även börja med Omega3. Ingen alkohol, inget nikotin och försöker leva sunt. Vad mer kan jag göra?

• Zwillinge86

Låter positivt att det kan finnas fina ägg i alla fall, Missne, problemet är att RMC Linköping inte lät mig fortsätta till ÄP. De har en regel på minst 4 blåsor för att få fortsätta till nästa steg i behandlingen. Hoppas att jag har minst 4 blåsor vid ÄP så att jag åtminstone får försöka med de få ägg jag har.

• Zwillinge86
    mian04 skrev 2013-05-22 16:28:32 följande:
    Det låter ju helt sjukt att de inte går vidare om det inte är minst fyra äggblåsor. Lyssnar de inte om du säger att andra kliniker kör trots få blåsor, till och med om man bara har två. Det hade ju jag och jag blev gravid. Tänk om min klinik haft samma regler, då hade jag inte varit gravid nu. Särskilt du som är så ung har ju säkert jättebra kvalitet på dina ägg, även om de bara blir två eller tre totalt. Jag tror du har god chans att bli gravid om de låter dig gå vidare trots få blåsor.

Tack gör de peppande orden, men tyvärr verkar patienten ha ytterst liten möjlighet att påverka sin behandling i Linköping. Bad att få fortsätta till ÄP förra gången, men det var inte förhandlingsbart. Har även försökt få dhea utskrivet samt möjlighet att få testa korta protokollet, men har fått svaret att den behandling jag fått är vad de kan erbjuda vid låg äggreserv. Lyckades dock övertala dem att få testa en kombination av mediciner denna gång. Strular även detta försök, vilket det verkar göra, så kommer vi göra nästa behandling på ivfkliniken i Falun istället. Tänker precis som du skriver, att jag kunde blivit gravid med något av de två ägg som ändå fanns.
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH