• Kattflickan

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Längtar: Menar du att landstinget bekostade er ÄD utomlands?

Så om jag förbrukar mina IVF försök så får jag inte göra äggdonation?

För mig känns inte tanken på ÄD särskilt svår. Känner mig snarare lite rädd för mina egna gener.

Frågan är om jag borde skippa PGD försök nr 2 och gå in på ÄD direkt? Vem ringer man för att höra vad som gäller med antal försök, poäng etc? Är det sekreteraren på Reproduktionscentrum? Ingen har sagt nåt till oss om detta.

Längtar: Jättekul att höra att det går bra för dig!

• Kattflickan

Längtar74: Tack för all info! Jättevärdefullt! Jag har faktiskt två vänner som erbjudit sig att bli korsdonatorer, utan att jag ens frågat dem eller ens sagt att jag funderar på ÄD. Helt otroligt!

Jag ska ringa RPC på tisdag och höra vad som gäller med mina försök. Jag tror jag har tre. Min sambo vill att vi gör ett PGD försök till, men innan dess vill jag veta vad som gäller.

Millan

• Kattflickan

PGD står för preimplantorisk genetisk diagnostik. Det innebär att analys görs på det befruktade ägget när det nått 8 cellsstadium. En cell tas ut för analys av en genetisk sjukdom. I mitt fall Downs syndrom då jag varit med om att två foster haft Downs syndrom. Om friska befruktade ägg finns sätts dessa tillbaka.

EA är nog embryoadoption, ej tillåtet i Sverige men i andra länder. Man får ett helt embryo då.

• Kattflickan

Emsie: Hoppas verkligen det är en ofarlig blödning. Skönt att du har VUL på onsdag. Nu borde de kunna se ett hjärta. Jag håller tummarna för dig.

• Kattflickan

Grattis Ciara och Rocktroll! Underbara nyheter!

• Kattflickan

Pp08: Såg inte ditt inlägg. Hoppas fostret växer till sig. Såg de hjärtat slå?

Är det nån här som vet varför vissa kvinnor går in i för tidigt klimakterium och har lågt AMH i relativt ung ålder? Har ni fått nån förklaring av era läkare?

• Kattflickan

Hoppas den fastnade sent bara. Sattes två ägg in? Därav den andra hinnsäcken?

• Kattflickan

PP08: jag håller tummarna!

Jag upprepar min fråga: är det någon som fått en förklaring till varför vissa kvinnor får lågt AMH i för ung ålder och går in i ett för tidigt klimakterium?

• Kattflickan

Tack Castor och Linn för förklaringarna.

När jag fick min troliga diagnos, gonadal mosaik för Downs syndrom så sa genetiken att teoretiskt så skulle jag kunna gå in i klimakteriet tidigare för så är det för kvinnor med DS. Det sa han innan mitt AMH var taget.

Så jag funderar över om jag har lågt AMH pga det eller om jag har det av någon annan anledning, en av de som Castor nämnde och att mina äggstockar är " äldre" än mig, säg typ som en 43 åring. Vore jag 43 skulle risken att få ett barn med DS vara betydligt större, naturligt. Isåfall är inte min nuvarande diagnos korrekt.

Klurigt!

Pp08: jättejobbigt att inte få veta! Jag hoppas verkligen att ditt foster kommer klara sig, att det är en riktig fighter.

Millan

• Kattflickan

Castor: Jag håller tummarna inför VUL på torsdag. Vi är ju lika gamla och jag har blivit gravid 3 ggr inom ett år. Det verkar nästan vara lättare att bli gravid själv än med Ivf då man får ut få ägg.

Linn: Kul att höra att ni är igång igen!

Karolinska har ännu inte ringt! Jag har ringt dem, men det ska vara de som sysslar med PGD som jag ska prata med, så det har inte hjälpt. Jag vill ju veta om jag hinner med ett försök till innan sommaren.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH