• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Hannah8401

Helena och aksel, har du blivit gravid naturligt alla tre gånger? Jag har ett amh på ca 0, 1 och är 29 år och i v 22 med första, men undrar ju hur man ska göra med syskonförsök sen då tiden säkert är väldigt knapp. Har du ätit tillskott som dhea tex?

Kattflickan, ska du påbörja syskonförsök?

• Liv2014

Kattflickan vet inte riktigt men vad det är för tester, men tror att jag hört (vet ej om de sa det eller om jag läst det) att om amh är lågt och samtidigt fsh är väldigt högt då är det ett sämre läge och risk för POF. Men vet inte säkert tyvärr... Tror dock du kan hitta infon om du söker runt på CHR:s hemsida.

• Liv2014

lill111 japp har regelbunden mens och ÄL (förutom denna månaden när jag börjat med dhea :/ ) har dock kortare cyklar. Har så länge jag minns haft cirka 25 dagar men efter jag fick ett tidigt missfall för ett år sedan (spontangravid efter 3 månaders försök) så har de ofta varit ännu kortare ca 23 dagar, men någon gång också 21 dag och någon gång 27 dagar. Kortare cykler är enligt min ivf läkare också ett tecken på lågt amh och att äggen börjar ta slut. Har också hört att vid för korta cykler hinner i te äggen mogna ordentligt.. Men har frågat om mina kortare cyklade vid flertal tillfällen tidigare då har de aldrig spelat någon roll enligt fler gynekologer. På uppföljningmötet några månader efter missfallet så höjde de dock på ögonbrynet när jag berättade att haft ca 23 dagar efter missfallet men inget amh prov togs då ändå : (

• cff

Angående de felaktiga testen så finns här breven från tillverkaren om någon är nyfiken:

Utspädda prover (enligt deras beskrivning späder man ut prover som har högt AMH, där det outspädda har en nivå som är högre än vad som kan mätas) har visat för höga AMH-värden (upp till dubbelt så höga). Här skrev de att outspädda prover var korrekta: 
    (daterat nov 2012) http://www.mhra.gov.uk/home/groups/fsn/documents/fieldsafetynotice/con213159.pdf 

Outspädda prover kan ha visat för låga värden:
    (daterat juni 2013) http://www.swissmedic.ch/recalllists_dl/08038/Vk_20121205_01-e2.pdf

Lite intressant är det att jag inte hittar något meddelande från före juni 2013 (Aleris Medilabs release var också från juni i år) om att de låga resultaten kunde vara felaktiga - för visst var det någon som långt tidigare, via sin läkare, fått info om att så kunde vara fallet.

• Idis

Jag kan bara tolka det här på ett sätt. Sluta lita på AMH-värden. De verkar inte stämma vare sig de är höga eller låga. Provstimulering och flera försök med olika metoder (korta, långa, ivf, ICSI) samt olika mediciner (Puregon, Gonal-f, Menopur mfl) är det enda som gäller! Och läkare borde göra detsamma.

• lill111

Hej tack CFF för bra info, men jag måste vara trög.... Är ena slutsatsen att vissa fått besked som varit för högt och den senare prover tagna vt 13 varit för låga? Ursäkta min förvirring.... Kram alla!! Liv14 mm, förstår.... Hoppas så att vi alla lyckas nu.... Min mens strular med efter alla mf... Får spottings redan 8 dagar efter ÄL... Inte bra dock mens alltid på dag 28 eller 29... Ja, ja, inte bra med spottings vad jag förstått... Suck... Kram igen alla

• Mikki

Testa med progesteronkräm om du har spottings. Eller be Gyn skriva ut vaggisar.

• lill111

Tack mikki! Testat krämen, men hjälper inte tyvärr... Vaggisar ha, de hjälper, men är orolig för att hindra follikeltillväxt, för de försvinner med vaggisarna...men ja, orolig att hindra äl.. Men det kanske jag inte sk vara... Krämen har jag testat flera månader utan framgång...tack för svar mikki!!!

• cff
    lill111 skrev 2013-07-30 10:10:21 följande:
    Hej tack CFF för bra info, men jag måste vara trög.... Är ena slutsatsen att vissa fått besked som varit för högt och den senare prover tagna vt 13 varit för låga? Ursäkta min förvirring.... Kram alla!! Liv14 mm, förstår.... Hoppas så att vi alla lyckas nu.... Min mens strular med efter alla mf... Får spottings redan 8 dagar efter ÄL... Inte bra dock mens alltid på dag 28 eller 29... Ja, ja, inte bra med spottings vad jag förstått... Suck... Kram igen alla

De som har höga värden från början har eventuellt fått ännu högre, felaktiga resultat. Vi som har lägre/låga nivåer kan ha felaktigt ha fått ännu lägre provsvar.
  • cff
    lill111 skrev 2013-07-30 11:00:08 följande:
    Tack mikki! Testat krämen, men hjälper inte tyvärr... Vaggisar ha, de hjälper, men är orolig för att hindra follikeltillväxt, för de försvinner med vaggisarna...men ja, orolig att hindra äl.. Men det kanske jag inte sk vara... Krämen har jag testat flera månader utan framgång...tack för svar mikki!!!

kan folliklarna skadas av progesteronvaggisar? I mitt senaste IVF (för första gången) använde jag progesteronvaggisar i cykeln före och då fick jag faktiskt ett bättre resultat i IVF-cykeln än förväntat och bättre än de flesta gånger tidigare (trost <0,2 i AMH i maj  fick jag 8 ägg).
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH