• gnuttenn

    Ni som tycker att man MÅSTE ha syskon till sitt barn, varför??!

    Startade en omröstningstråd igår för att se hur många som tycker att man måste skaffa barn till sitt barn. Anledningen till att jag va lite nyfiken va för att jag har fått kommentarer som "Alla barn måste ju få sitt syskon" osv...

    Men varför tycker ni att man Måste skaffa ett syskon??
    Tycker ni på fullaste allvar att det är bättre att man ha ett oönskat barn enbart för barnets skull???

    Omröstningstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-161/m55464346.html


  • Svar på tråden Ni som tycker att man MÅSTE ha syskon till sitt barn, varför??!
  • April barn

    Tycker det är bättre om barnet får syskon MEN det är absolut inte bra om föräldrarna inte vill, man ska inte skaffa barn om man inte verkligen vill.
    Därför är det svårt att svara bra på frågan, det är både ja och nej ur olika perspektiv.

  • gnuttenn
    Zeplien skrev 2010-11-07 19:20:20 följande:
    Tycker det är bättre om barnet får syskon MEN det är absolut inte bra om föräldrarna inte vill, man ska inte skaffa barn om man inte verkligen vill.
    Därför är det svårt att svara bra på frågan, det är både ja och nej ur olika perspektiv.
    Ja, men det finns de som anser att föräldrarna ska skaffa syskon fast att man inte vill. och undrar bara hur de tänker..
  • mi07va

    Men varför bry sig om vad andra tycker??? Vill man inte skaffa syskon då vill man inte, punkt slut!


    Freja 070402 Maddox 100216
  • oOLillaJagOo

    Man skaffar väl självklart inte ett syskon till barnet om man själv inte vill ha fler barn. Jag vill dock att mina kommande barn ska vara fler än en,  jag vill att mina barn ska ha varandra när jag och min man går bort. Dom ska ha någon att dela sina minnen med.. barnet får väl vänner säger ni då, ja, men en syskonrelation är något helt annat.. Ja, jag vet inte hur jag ska formulera mig, men hoppas att ni förstår vad jag menar.

  • spöket

    Självfallet ska ni inte planera för fler barn om ni inte vill ha fler. Jag hör dock till dem som tycker att det är bra med syskon. Jag är själv tillsammans med ett ensambarn och det är jobbigt för de barnen. Som ensambarn får man ibland så mycket uppmärksamhet från sina föräldrar att det är jobbigt. Allt fokus hamnar på detta barn. Har man syskon blir det en lite lagom spridning. Som ensambarn måste man liksom infria alla sina föräldrars drömmar om ni förstår vad jag menar. Detta barn måste ensam ordna barnbarn, bröllop, karriär, lyckade studier och allt vad det kan vara som man som förälder önskar sina barn.

  • April barn
    gnuttenn skrev 2010-11-07 19:27:07 följande:
    Ja, men det finns de som anser att föräldrarna ska skaffa syskon fast att man inte vill. och undrar bara hur de tänker..
    Ja men det är bara sjukt, va roligt för det barnet då som får föräldrar som överhuvud taget inte vill ha det....
  • Linda1976
    spöket skrev 2010-11-07 20:28:55 följande:
    Självfallet ska ni inte planera för fler barn om ni inte vill ha fler. Jag hör dock till dem som tycker att det är bra med syskon. Jag är själv tillsammans med ett ensambarn och det är jobbigt för de barnen. Som ensambarn får man ibland så mycket uppmärksamhet från sina föräldrar att det är jobbigt. Allt fokus hamnar på detta barn. Har man syskon blir det en lite lagom spridning. Som ensambarn måste man liksom infria alla sina föräldrars drömmar om ni förstår vad jag menar. Detta barn måste ensam ordna barnbarn, bröllop, karriär, lyckade studier och allt vad det kan vara som man som förälder önskar sina barn.
    Men då är det ju fel på föräldrarna till det enda barnet. Jag har inga syskon men inte 17 har jag kravet på mig att fixa allt det där. Mina föräldrar är nöjda bara jag följer eget hjärta och huvud. 

     
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Mela75
    spöket skrev 2010-11-07 20:28:55 följande:
    Självfallet ska ni inte planera för fler barn om ni inte vill ha fler. Jag hör dock till dem som tycker att det är bra med syskon. Jag är själv tillsammans med ett ensambarn och det är jobbigt för de barnen. Som ensambarn får man ibland så mycket uppmärksamhet från sina föräldrar att det är jobbigt. Allt fokus hamnar på detta barn. Har man syskon blir det en lite lagom spridning. Som ensambarn måste man liksom infria alla sina föräldrars drömmar om ni förstår vad jag menar. Detta barn måste ensam ordna barnbarn, bröllop, karriär, lyckade studier och allt vad det kan vara som man som förälder önskar sina barn.
    Jag är ensambarn och har aldrig lidit av det..tvärtom.
  • Annaloo
    Mela75 skrev 2010-11-08 09:17:40 följande:
    Jag är ensambarn och har aldrig lidit av det..tvärtom.
    Linda1976 skrev 2010-11-08 09:15:56 följande:
    Men då är det ju fel på föräldrarna till det enda barnet. Jag har inga syskon men inte 17 har jag kravet på mig att fixa allt det där. Mina föräldrar är nöjda bara jag följer eget hjärta och huvud. 

     
    Givetvis är det föräldrarnas fel om det blir jobbigt för ensambarnen, men vissa saker kan man som förälder inte styra över. Om jag blir senil och hamnar på hem och min son är ensam om "ansvaret" så kommer det att inkräkta på hans eget liv under en period.
    Min sambo är ensambarn och även om han inte lider av sin mammas beteende så gör jag det Han har haft 40 år på sig att lära sig hantera det, jag har haft 5 och inte lyckats alls
  • Linda1976

    Det är sant. Men bara för att man skaffar flera barn så är det ju ingen garanti för att de delar på ansvaret precis. Alls! Det är ju vanligt att man inte bor i samma del av landet eller ens världsdel. ELler att man helt enkelt skiter i sina föräldrar (jo, det är vanligt, tyvärr).

    Å andra sidan - han slipper arvstvister  


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Ni som tycker att man MÅSTE ha syskon till sitt barn, varför??!