Kan hund ha astma?
En liten fråga bara: Kan en hund ha astma och hur yttrar det sig i så fall?
En liten fråga bara: Kan en hund ha astma och hur yttrar det sig i så fall?
Ja både hund och katt kan få astma. Det ger ungefär samma symtom som på oss människor. Upprepade förkylningar, väsande ljud från luftvägar hosta och flåshet.
Okej, för min vovve låter himla knepigt ibland, som en blandning mellan en snytning och hosta ungefär. Ljudet kommer från halsen och på både in och utandning, lite som en åsna :P Det låter typ som en baklänges snytning fast från halsen som sagt, jätte svårt att förklara. Hon får det oftast när hon blivit väldigt glad eller sprungit runt eller reser sig plötsligt eller så. Det håller bara i sig några sekunder, max en halvminut.
Har funderat ett par gånger på om det kan vara någon typ av astma men inte vetat om hundar kan ha det och hur det brukar yttra sig.
Vad är din hund för ras?
Det låter precis som din hund har noskvalster. det brukar man beskriva som inåtvända nysningar.
Det är inget farligt. man kan behandla det men oftast får hunden tillbaka det.
Jag skulle dock kontakta en veterinär för att säkerställa att det verkligen är det och inget annat.
Lycka till!!
Ja jag hade tom en råtta som hade astma!
Aha! Ja då lär jag ju höra av mig till veterinären och få komma in och kolla henne då för säkerhets skull!
Min lilla tjej är en Russkiy toy!
Ok, veterinär bums skulle jag med säga.