• MajaVira

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Anonym skrev 2010-11-08 07:47:36 följande:

Det är fyra faser man går igenom, jag går nu igenom "attackfasen". Den går ut på att man i 7-10 dagar enbart äter protein, men inte massa fett. Lagom helt enkelt. Jag har ätit tonfisk, fläskytterfilé, köttfärsbiffar, torsk, chilistekta räkor, massor av ägg osv. Lättyoghurt och lätt keso osv är okej oxå, så det är de jag äter till mina biffar osv. Man får krydda och använda lök samt vitlök oxå.

Efter denna fas börjar man sedan lägga till grönsaker i fasen som följer. antingen äter man då proteiner+grönsaker i fem dagar, och sedan fem dagar med bara protein eller så kör man varannan dag grönsaker+protein/protein enbart. Denna fas följer man tills man nått önskad vikt. Under denna fas ska man ta 20min promenad varje dag och aldrig välja hiss eller rulltrappa. Detta gäller sedan livet ut så klart.

När man sedan nått önskad vikt börjar man lägga till pasta, bröd, vin ibland osv men med måtta.. När man lyckats med detta så går man in i sista fasen, i denna fas är det de vanliga livet som man ska leva som gör sig gällande. Man har två helt fria unnardagar, exempelvis fredag & lördag, varje vecka, då får man äta allt man vill utan att tänka på att göra bra val. Resten av dagarna ska du göra bra val inom rimliga gränser lixom, enkelt. Det som ska göra att man sedan håller vikten ändå är att man en dag i veckan fortsätter ha en dag med bara proteiner. Doktor Dukan rekommenderar torsdagar, men för min del blir det nog måndagar.

Man ska inte ha två DAGAR i veckan då man äter vad som helst, utan två helt valfria MÅLTIDER i veckan.
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?