Inlägg från: Anonym (jag med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag med)

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Började för en vecka sen, men jag mådde så dåligt bara efter en dag att jag bestämde mig för att mjukstarta för att vänja kroppen långsamt. Blev helt energilös men det var inte det värsta utan att jag mådde dåligt psykiskt. Kände mig jättedeprimerad och arg. Min kille tom undrade vad det var med mig då jag var så grinig mot honom. Så jag kör frukost, lunch och mellis men äter som vanligt på kvällen.

Det pratas ju mycket om havrekli i den här dieten, men vet du om man "får" äta det under attackfasen eller är det senare? Brukar köra keso med kanel till frukost, till lunch blir det oftast lax med två kokta ägg. Man blir förvånansvärt mätt av bara lite protein men som sagt jag mådde extremt dåligt psykiskt så jag antar att jag är extremt sockerberoende. Hur mådde du TS. När gick det jobbiga över? 

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2010-11-15 21:17:28 följande:
    Jag var mest lite seg och slö i mina reaktioner samt lite lätt illamående, inget annat. Vad jobbigt att du kände dig så pass dålig? Konstigt? Jag var också en extrem sötgris, käkade godis och maxade pasta osv varje dag innan jag började med detta. Är du säker på att du drack tillräckligt med vatten? MINST 1½liter dricker jag varje dag, annars mår jag dåligt. Havrekli innehåller ju mycket proteiner, men har ingen aning om det är okej att äta det även under attackfasen. Jag trodde det mest var till för att hålla magen i trim och sänka kolestrolet? Men vad vet jag? =)
    Dricker mycket vatten. Antar att jag väldigt lätt får sockerabstinens :) Har läst att vissa mår dåligt psykiskt då kolhydrater behövs för seretoninet i hjärnan.. Hursomhelst så kör jag en mjukstart så jag snart klarar en hel dag. Läste att havrekli sväller 20 ggr sin volym och därför ger mättnadskänsla plus att det absorberar fett och toxiner. Brukar blanda det i yoghurt till frukost eller mellis. Vill lära mig fler rätter så att man kan variera menyn mer :)
  • Anonym (jag med)

Med tanke på att man får äta "allt" utom grönsaker och spannmål, så är det ju egentligen bara fantasin som såtter gränser. Ni som måste laga mat åt övriga familjen kan ju laga så att ni kan ta köttdelen men hoppa över t ex salladen och potatisen. Kolla in den här länken proteindieten.blogg.se/

• Anonym (jag med)

Ni som undrar om det inte är dyrt. Tvärtom! Man blir så proppmätt av så lite så jag tycker att matkontot blivit billigare. Jag menar, en klick keso och sen går man och rapar hela förmiddan ;)

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2010-11-22 10:33:34 följande:
    Heja, heja allihopa! Hur går det för er? 

Jag ballade ur lite i helgen och åt både det ena och det andra, tyvärr. Men nu är jag på banan igen! Tycker det är intressant hur mycket man äter när man äter kollisar och hur lite man blir mätt på när man är utan dem. Har ni tänkt på det?

Om jag tidigare åt mackor med ägg på, så var jag hungrig snart igen. Nu när jag bara äter två ägg till frukost så kan jag stå mig hur länge som helst. Jag har börjat göra olika omeletter till lunch, det går snabbt och är gott! Igår blandade jag i överbliven laxfilé i omeletten och kryddade med citronpeppar, blev verkligen kanongott! Annat jag blandat i tidigare är stekt köttfärs, tonfisk, kasslerbitar, skinka, lövbiff osv.. allt funkar utmärkt! *tips*
    Ja det är konstigt. Att man blir mättare trots att man tagit borten del från talriken. Skumt..

Har hört att man även blir mer lättpåverkad av alkohol. Något att tänka på..

Ungstekt lax med cayennepeppar och en klick youghurt med rivet limeskal till var jättegott, även lax med lite riven parmesan i lättcremefraishe på mummms :)
  • Anonym (jag med)
    Beatrissan skrev 2010-11-22 10:57:38 följande:
    Måste testa ta en kaffe nu o kolla vad som händer =)
    Jag skulle egentligen börja med fas2 igår, men jag mår så äckligt bra nu i fas1 så jag latar mig med att gå över... Max 10 dagar iaf...

Hur kommer det sig egentligen att allt känns så himla bra, man äter ju bara protein (inget fett, inget nåt alls)?

Jag har ju fattat att man hamnar i ketos i denna diet med, har som "kul" är ketosstickor hemma så jag testade när jag klarat dag 3, då var jag halvt in på ketos och igår dag 6 så var jag helt i ketos, de e väl därför jag mår så bra!! =-) Tack TS för att du skrev om denna diet hade aldrig legat 2,5kg minus på vågen idag annars!!  Solig 
    Var hittar man ketosstickor? Varför mår man bra av att vara i ketos?
  • Anonym (jag med)
    Beatrissan skrev 2010-11-22 10:57:38 följande:
    Måste testa ta en kaffe nu o kolla vad som händer =)
    Jag skulle egentligen börja med fas2 igår, men jag mår så äckligt bra nu i fas1 så jag latar mig med att gå över... Max 10 dagar iaf...

Hur kommer det sig egentligen att allt känns så himla bra, man äter ju bara protein (inget fett, inget nåt alls)?

Jag har ju fattat att man hamnar i ketos i denna diet med, har som "kul" är ketosstickor hemma så jag testade när jag klarat dag 3, då var jag halvt in på ketos och igår dag 6 så var jag helt i ketos, de e väl därför jag mår så bra!! =-) Tack TS för att du skrev om denna diet hade aldrig legat 2,5kg minus på vågen idag annars!!  Solig 
    Föresten varför får man bara köra attackfasen i max 10 dagar? Ngn som läst boken?
  • Anonym (jag med)

Lite nyfiken.. Ni som gått ner flera kg på några dagar. Hur mycket planerar ni att gå ner? 

• Anonym (jag med)

Fattar inte det här. Jag mådde så dåligt av attackfasen så jag bestämde mig för att köra protein frukost, lunch och mellis och äta kolhydrater på kvällen. Nu har jag kört så i en månad och det känns bara som jag har gått upp!! Hur är det möjligt? Jag äter ju mycket mer protein nu..

Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?