• Cindra

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Hej!
    Blev jätteinspirerad och ska sätta igång med detta nu! Har beställt boken, men kommer nog att "tjuvstarta" redan i morgon! Finns det en separat receptbok? Var hittar jag den? 
    Men vad äter man under attackfasen mer än rent kött/fisk och Keso? Känns som det blir svårt att variera.
    Får man dricka kaffe under den första fasen? Om inte, får man det senare?

• Cindra
    Anonym skrev 2010-11-15 21:20:37 följande:
    Man får dricka osötat kaffe men tänk på att det är vätskedrivande så överdriv inte konsumtionen.
    Puh, vilken tur att kaffe är ok, hade kännts svårt annars!
    Har börjat idag och mår bara fint, taggad att fortsätta nu. Attackfasen ska jag hålla på med minst till fredag.
  • Cindra
    Anonym skrev 2010-11-16 10:19:09 följande:
    Var köper man receptboken?
    Undrar jag också!!
  • Cindra
    Beatrissan skrev 2010-11-16 23:24:36 följande:
    Hoppas vi blir fler som kör denna dieten snart, kul att höra hur det går, få tips på recept mm.

Idag, min dag 1 har jag ätit kycklingfile med vitlöksås, lax och 2 ägg.
    Har druckit massa vatten nu på kvällen oxå.

Imorn blir en bättre dag, fick en snabpromenad till ICA innan o köpte på mig, fisk, nötkött, lättnaturell Youghurt för att fixa såser på plus en lättyoughurt utan tillsatt socker o bitar med smak =)

Ska fixa lite havrekli med...  Nån som vill lägga in lite recept tex på plättarna?!
    2 ägg
    4 msk lättkesella
    4 msk havrekli
    Kanel och/eller kardemumma att krydda med
  • Cindra

Jag vill gärna att frukosten går snabbt o lätt, full fart med två smågrabbar här... Jag kör yoghurt naturell 0,5%, med havrekli, loppfrön och lite krossade linfrön i. STOR mugg te! Allra först när jag vaknar - två stora glas vatten, gärna bubbel från soda streamen!

• Cindra

En vecka för mig idag och minus 3 kg! Var i Attackfasen fyra dagar bara, saknade grönsaker alltför mycket! Syndade i lördags kväll med ett glas rödvin, annars har jag skött mig! Mår kanon, inget sug alls efter godis eller smörgåsar...
    Leva utan bröd, pasta, potatis och ris skulle jag klara utmärkt men jag behöver verkligen tips på olika grönsaksvarianter att äta till kött och fisk, alltså typ olika grytor, gratänger etc. med grönsaker. Vill gärna ha något varmt, tillagat till köttet, + råkost. Och tips på bra, nyttiga snacks o tilltugg till kaffet...
    Lasagne kan man ju göra på squasch istället för lasagneplattor... Men hur gör man varma smörgåsar i ugnen utan formfranska???! Jag ÄLSKAR varma mackor!  Göra havrekliplättar, lassa på tomatpure´, rökt skinka, tomat, lök, champinjoner, pizzakrydda o LITE ost och gratinera??! Hm, kanske värt att prova!?

• Cindra
    Anonym skrev 2010-11-22 14:25:09 följande:
    Det här brödet ska jag prova på! 

www.gilivsstil.com/gi-brod-utan-kolhydrater-r... 
    Ja, det verkar också superbra!!
    Men, undrar vad för FORM som åsyftas i receptet, jag tänkte först såklart en vanlig avlång brödform, men brödet på fotot verkar ju mer platt...
  • Cindra
    Knallen12 skrev 2010-11-23 23:42:31 följande:
    Hej

Nu har jag inboxat till de som ville. Hoppas det har kommit fram. Annars får ni säga till.
    Åh snälla, kan du inboxa det till mig också!??
  • Cindra

Jag var stenhård under attackfasen (en vecka) sedan har jag "fuskat" dvs jag äter grönsaker varje dag... Tyckte det blev sååå tråkiga måltider annars och jag är livrädd för att tappa motivationen. Det ska ju vara GOTT och ROLIGT att äta! Viktminskningen får gärna ta lite längre tid i stället. Har gått ner 7 kg på 7 veckor, gick inte upp något under julhelgen trots extra fusk med liiite godis, vörtbröd och julmust light!!
    Cirka 3,5 kg kvar till målvikt!

• Cindra
    smulpaj01 skrev 2010-12-28 11:53:08 följande:
    Men vad äter ni?

Under attackfasen till exempel, hur ser er frukost ut då? Eller hela dagens matintag?
    Frukost: Yoghurt naturell 0.5%, lägg i 1 msk krossade linfrön, 1 msk havrekli och 1 msk loppfrön.
    Eller ät stekt ägg med bacon, eller äggröra, eller kokt ägg och skinka.
    Drick 2 stora glas vatten innan frukost och en jättemugg te till frukosten!
  • Cindra

Kul att läsa om er andra, oavsett var i dieten ni befinner er! Själv har jag hållit på sedan mitten av november, gått ner nästan 7 kg, har 3 kg kvar till målvikt. Det går sakta men säkert nedåt, trots en del fusk under julhelgen...
    Men att äta god mat i stora mängder och ändå gå ner i vikt - det är fantastiskt tycker jag!
    Och vetskapen om att det är ok att fuska lite ibland, att man KAN äta lite godis eller någon kaka nån gång ibland, det gör att jag känner att detta är ett sätt att äta/leva som jag kommer att fortsätta med livet ut!
    Har kommit igång med min simning igen nu och så fort snön lugnar ner sig blir det löpträning igen. (nåja, jogg/lunk i min egna lilla takt, dock viktigt att få upp flåset!) I juni blir det att springa Blodomloppet med min dotter, ett mål måste man ju ha!!
    Lycka till alla ni andra!
    Ät gott o lev väl!

• Cindra
    Callina skrev 2011-01-06 11:44:49 följande:
    Vad härligt Cindra att du gått ned 7 kg, det är ju mycket! Hur länge körde du attackfasen? Och vilken fas är du i nu? 2a?
    Jag körde attackfasen i 5 dagar, från måndag till fredag. Det var SÅ härligt att få börja med grönsaker den helgen!!! Nu är jag i fas 2 och med min (medvetet) långsamma takt kommer jag nog vara där i nån månad till. Enligt Dukans uträkning skulle jag vara klar med fas 2  den 11 januari, men jag har som sagt fuskat lite. Men hellre "äta som jag vill" och att det tar lite längre tid. Jag har ju bara 3 kg kvar nu och motivationen finns!!!
    Förresten - det där med att inte äta fläskkött hade jag totalt missat. Jag har hela tiden, även under attackfasen, ätit fläskkött i alla olika former och det har ju gått bra ändå!
  • Cindra
    Beatrissan skrev 2011-01-12 11:34:52 följande:
    Nä säkerligen inte, typ samma som att jag faktiskt äter fläskkött och det fungerar likabra... =)
    Ibland måste jag lite "bara så ni vet"- nörda mig, så ta mig inte på fullaste allvar då Flört
    Hahhaha!!!   Solig

Idag nådde jag mitt delmål, 60,0 kg!  Minus 7 kg på 8 veckor och då har jag ätit MASSOR av god mat och hela tiden varit mätt o nöjd!
    Nu ska jag ner iaf 3 kg till...nånstans mellan 55 och 57 kg, där mår jag som bäst!
  • Cindra
    Mysgosmys skrev 2011-01-26 19:08:52 följande:
    Jag är också på dag 3 i attackfasen, har dock inte vägt mig ännu. De fyra första dagarna är väl mest vätska som försvinner, så jag tänkte väga mig efter en vecka, kör även attackfasen i 10 dagar även fast jag egentligen ska köra i 6 dagar.. Men tänkte fuska lite på fredag och dricka alkohol (ska på dejt med mannen) så då får jag "straffa" mig själv med några extra dagar attack :P

Du kan väl skriva om du hittar nåt recept på efterrätter eller nåt liknande som man kan äta i fas 2! Vete tusan om det ens finns, men det hade varit kul. Själv har jag inte varit sugen på något ännu, men misstänker att det kommer... Kesella och fun light ska jag prova imorgon, men nåt annat hade ju också varit skoj. 
    Ett förslag på efterrätt: skala och skiva äpplen tunt, bred ut i en liten form och strö på MASSOR med kanel.
    (ev lite sötningsmedel, men jag tycker inte det behövs, äpple i sig är ganska sött, framför allt känns det så nu när man helt fått bort sockersuget!)
    Kör i micron några minuter tills äpplena blivit lite mjuka! Vill man lyxa till det så ät lite kesella vanilj till desserten!
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?