Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
Hej
Börjar Dukan dieten imorgon. Får jag hoppa in här?
Hej
Börjar Dukan dieten imorgon. Får jag hoppa in här?
Vilken yoghurt är på 0,01 fett? Kan bara hitta på1%.
Hej
I boken står 1,5 liter om dagen. Och att man ska promenera 20 minuter om dagen under attack. Man får inte heller äta griskött under denna fasen om jag förstått det rätt?
Jag har skrivit lite till mig att ha på kylen så jag slipper titta i boken hela tiden. Om någon är intresserad och jag har det kvar på andra datorn så kan jag maila vad jag skrivit till er.
Bdb: Ska kolla ikväll när jag har tillgång till den datorn. Jag inboxar. Ha det så bra så länge!
Hej
Nu har jag inboxat till de som ville. Hoppas det har kommit fram. Annars får ni säga till.
Lamijaa: Har precis skickat till dig. Hoppas det kommit fram.
Bdb: Tack så mycket!!!
Hej Lottaa
Jag har inboxat dig en lista som jag gjort till mig själv så jag slipper titta i boken hela tiden.
Hej
Eftersom så många frågar efter vad jag skrivit så sätter jag in det här med. Nu är detta något som jag skrivit till mig själv så är det något ni inte förstår så fråga gärna:
ATTACK JA!
Biff (ej revben)
Kalv
Kanin
Gris och Lamm är ej tillåtet i denna fas
Rekommenderas att grilla maten. Använd ej margarin, olja eller grädde i denna fas. Om man använder en stekpanna kan man gnida in den med ett par droppar av olja på kökspapper. Ju längre du lagar maten desto mindre fett finns det. (bra)
Färs (gott med lite ägg, kryddor, kapris eller inlagd gurka i och lagad i ugn)
Rått kött
Frusna biffburgare som inte har mer än 15% fett
All fisk även rökt, torkad och på burk (men inte i olja eller sås som innehåller olja) även i tomatsås
Crabsticks (surimi)
All fisk lagas utan fett men gärna med lite citron, örter och kryddor
Räkor, kräftor, musslor mm
All fågel utom gås och anka
Lagas gärna med skinn men äts utan. Inga kycklingvingsändar där skinnet inte kan tas av. Bröst har minst fett. Sen lår och sen vingen.
Low fat skinka med fettet bortskuret. Deli skinka och lufttorkad skinka eller rökt skinka är ej tillåtet.
Ägg utan smör och olja. Använd enn äggula för två äggvitor. Två ägg per dag rekommenderas.
Fett fria yoghurt, keso, fromage frais, quark. Smaksatta med aspartame eller annat utan kalorier. Det finns tre sorter fettfria yoghurtar, naturell, smakssatta yoghurtar, frukt yoghurt med små bitar eller fruktpureer. Naturella och smaksatta är tillåtna hur mycket du vill. Frukt yoghurt max två om dagen. Men för bättre effekt bäst att undvika yoghurt.
En och en halv liter vatten per dag. Te kaffe inräknat. Diet drycker med max en kalori per glas är även tillåtet.
En och en halv matsked havrekli. Havre, färskost, ett ägg sötat med en matsked aspartame (eller salt) mixat och gjort till en pannkaka föreslås. Sttek i stekpanna med olja som torkats med hushållspappeer. 2-3 minuter på varje sida. De håller minst en vecka i kylen om man rullar in dem i folie eller plast.kan även frysas. Bra till frukost eller till lunch med rökt lax eller torkad biff.Går du genom en tuff tid med mycket sug så kan du äta 2-3 såna här men max i två dagar.
Lättmjölk
Aspartame
Vinäger, kryddor, örter,timjan, vitlök, persilja, schallotenlök, lök etc uppmuntras.De kan göra att vi känner oss mätta bättre. Kryddor uppmuntrar viktminskning. Tex vanilj och kanel lindrar sötsug.Koriander, curry minskar saltbehov. Inlagd gurka och inlagd lök är ok som krydda men inte mer för då blir det grönsak. Citron på mat men inte i juice eller lemonad (socker). Senap och salt i små mängder. Ketchup är förbjudet men sockerfri i små mängder tillåtet. Tomatpureer är tillåtet som smaktillsättning.Tuggummi är tillåtet.Sockerfria.
All olja är förbjuden.
Allt som inte är skrivet är förbjudet under attack fasen. Koncentrera dig på vad du får äta och glöm resten under denna period.
Ät så ofta du vill. Hoppa aldrig över måltider.Drick under måltid. Låt inte tillåten mat ta slut.Innan du äter något så kolla om det finns på listan.
Frukost är viktigt!Kaffe eller te med aspartame och lättmjölk eller minimjölk om du vill. Med fettfri yoghurt, kokt ägg, skivad kalkon. Tex Pannkakan eller havren som gröt eller i yoghurt är också bra.
Attacken varar mellan 2 till 10 dagar men i genomsnitt är den 5 dagar. Om du vill gå ner mer än 18 kilo rekommenderas 7-10 dagar.
Undvik att börja träna under attacken. Men en promenad på 20 minuter per dag är ett måste.
Malin1974: Jag har gjort det och det kostar inget.
Tinnys: Man kan ta lite olja på hushållspapper och stryka på järnet. Eller så kan du göra omeletten i ugnen. Jag har gjort det sedan min äldsta var bebis. Mixa ihop omeletten och häll den i en form. Ställ in den i ugnen på 180-200 grader. Vänta ca 20 minuter och den är klar. Nu har jag gasugn så det kan skilja sig med grader och tid men du ser ju när den är klar. Då har man lite tid till annat och det blir jättegott.
Hej
Tinnys: Antingen kan man köra 5 dagar med grönsaker och sedan 5 dagar utan grönssaker osv. Eller så kan man köra varannan dag. Han skriver att det kan vara svårt att köra 5 dagar av varje och för att inte misslyckas så kan man köra varannan dag. Så det är bara att välja egentligen.
Det var så lite. Hoppas det smakar med ugnsomelett!
Hej
Krabb pinnar är tillåtet. lät som en väldigt god lunch. Ska nog prova det imorgon.
Kan även tipsa om protein pulvret: wnt som innehåller per portion:
104 kalorier
22 g protein
kolhydrater: 0,7 g
fett: 1,4 g
Smaken är inte det bästa men man vänjer sig.