• mamita64

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

I tzatziki har jag alltid gurka, kan man ha det här eller är det bara yoghurt?
    Lök och vitlök var ok, finns det nåt annat?

• mamita64
    MitaB skrev 2010-11-10 16:20:49 följande:
    Hej...
    Har fastnat för denna typen av viktminskning. Har ca 5 kg att gå ner för att komma ner till min vikt innan graviditet men sen även ca 5-6 trivselkilo efter det =)
    Ni som testat.
    Kan ni inte vara jättegulliga att dela med er av lite meny tips? Har så svårt för att veta vad man får och inte får äta nu så här innan man börjar. Vill försöka göra upp en plan på några veckor framåt och verkligen ge järnet....

Mycket tacksam för hjälp... O ett stort lycka till, till er andra som kämpar på =)
    Ja Jag vill också¨ha menytips
    Kan inte något alls om sånt här och vill kunna planera inför att jag ska handla
  • mamita64
    MitaB skrev 2010-11-16 21:48:02 följande:
    Idag har jag ätit kycklingfilé med havrekliplättar och tzatziki till middag.
    Jättegott...
    Ett tips till er andra
    Men gör du tzatzikin med yogurt och gurka eller ?
  • mamita64
    Anonym (jag med) skrev 2010-11-17 14:40:51 följande:
    Med tanke på att man får äta "allt" utom grönsaker och spannmål, så är det ju egentligen bara fantasin som såtter gränser. Ni som måste laga mat åt övriga familjen kan ju laga så att ni kan ta köttdelen men hoppa över t ex salladen och potatisen. Kolla in den här länken proteindieten.blogg.se/
    Liten fråga
    Blir det inte himla dyrt
  • mamita64
    Christina7531 skrev 2010-11-17 18:26:08 följande:
    har inte testat, men ska testa! det här verkar ju vara jätte bra! :p
    innan har jag testat mig på "danska riskhospitales ämnesomsättnings-diet"
    jag klarade 13 dagar, men jag ville inte ens äta mat, jag fick tvinga i mig maten som skulle ätas.

den här verkar jättebra för att man själv får välja beroende på vad man tycker om, men sen tycker jag personligen som inte kan laga mat, att det kan vara lite svårt med recept och sånt :p men ska nog ändå testa! 

jag undrar jag också som mamita64 om det inte blir dyrt?
    Ja för det blir ju en del kött / kycklig / lax om man ska bli mätt

Ok jag medger, jeg är dålig på det där med att äta två lagade mål om dagen. Har problem nog med att orka laga ett, oftast gör jag så mkt att det räcker nästa dag också.
    I vårt grannland äter man en gång om dan ( norge) eller så har det åtminstone varit
  • mamita64
    MitaB skrev 2010-11-17 21:31:36 följande:

Är fortfarande i attack fasen och mitt största problem är att jag inte får äta frukt och grönsaker. Är det någon som hittat någon bra förklaring på det? Brukar inte det annars vara något bra? Eller är det jag som tänker galet?

2,9 kg på tre dagar Woooohoooo

det är väl att man inte ska äta kolhydrater kan jag tänka mej
    Jag har också svårt att tänka mej att inte få äta frukt och grönt
  • mamita64
    Beatrissan skrev 2010-11-17 22:50:48 följande:
    Hej på er,

jag tycker inte det verkar dyrt... köper ett pkt med 4 laxfiléer för 70 spänn ca (finns billigare) och de räcker till två måltider, sen köra en pannkaka till. Känns perfa...

1,5 kycklingfilé mättar min mage länge o väl  på en måltid med..  En låda kycklingfilé köper jag för 130 spänn (finns billigare) och den räcker långt..

För min del känns det som att om jag bara köper kött, fisk, ägg mm så motsvarar det ändå kostnaden för
    pasta,  ris, potatis, bröd, godis, chips, bulle, kakor mm mm som man lätt köper o slänger i sig då o då..
    Jag har iaf inte haft några svårigheter med att gå in p ICA och plocka på en påse godis för 50 spänn....

Men jag tycker ni ska testa iaf!!

Förrästen testade jag naturell yoghurt, vitlök och peppar som sås till plättar o kyckling idag (INTE SÅ GOD)
    Ok. jag lever på minibudget nu.
    Lever på de pengar jag tjänade i somras, är arbetslös ett tag till.
    70 kr till två måltider blir för mkt för mej.
    men jag får väl improvisera.
    jag käkade pannbiffar förut. Med kantarellstuvning till ( gräddstuvning) mätt som bara den, men det gick åt fem rejäla pannbiffar
    Jag köper sällan godis eller chips och sånt.
    Men jag bakar när jag blir sötsugen

Är intresserad av nya recept mer än att följa en diet eg.
  • mamita64
    Anonym (jag med) skrev 2010-11-18 22:53:50 följande:
    Ni som undrar om det inte är dyrt. Tvärtom! Man blir så proppmätt av så lite så jag tycker att matkontot blivit billigare. Jag menar, en klick keso och sen går man och rapar hela förmiddan ;)
    Om man kan äta keso så bör man kunna äta creme fraiche också eller?
  • mamita64
    Beatrissan skrev 2010-11-19 11:39:13 följande:
    5,5 kg är ju skitbra! Grattis!!
    Tänk på va tungt det är egentligen..
    Äter du bara Kött som i kött.. inte fisk, skaldjur, ägg, kyckling tex?
    mamita64 skrev 2010-11-18 22:56:29 följande:
    Om man kan äta keso så bör man kunna äta creme fraiche också eller?
    Lätt Creme freich är 15%
    Mini Freich har bara 5 % fetthalt,  MEN Lätt Keso naturell har endast 1,5% fett..
    Gillar egentligen inte Keso, men testade igår med lite krydda till o då funkade några msk..

Ok, ja jag är inte alls förtjust i lättprodukter.
    Keso vet jag faktiskt inte om jag gillar eller ej, men man kan ju ta yogurt och låta den rinna av i ett kaffefilter och sen krydda den, så gör ajg när jag gör tzatziki och det blir kanongott. Ja, om man inte gör som jag gjorde förra julen och råkar ta vaniljyogurt
  • mamita64
    Beatrissan skrev 2010-11-19 12:15:26 följande:
    Haha... nja vaniljyogurt =)=)
    Ta vanlig lättyoghurt..köte 1 L från arla.

Fatta hur jag reagerade när jag skulle smaka av den efter att ha haft i vitlök, peppar, vinäger och gurka.
    Jag har faktiskt dristat mej till att köpa keso med chillismak idag, får se hur det smakar
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?