• EmilieG

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag började läsa om den här dieten igår och bestämde mig på en gång för att börja.
    Då idag är jag peppad till 1000 och sätter igång :)
    Har även gjort en blogg som jag tänkte skriva lite om hur det går
    och även fota för att visa vad jag äter och skriva ner om jag har nå bra recept.

Har inte hunnit skriva så mycket än men ni får jätte gärna kolla in på min sida:

livetfamiljendieten.blogg.se
  • EmilieG

Jag är klar med mina 10 attack dagar och går in i dag 7 i morgon i Cruisefasen.
    Jag har totalt gått ner 5 kg. Det är jag jätte nöjd med ;)

Men igår var jag på julbord med jobbet och då kände jag ändå att jag ville ta några glas vin
    så det gjorde jag. Bör man ta några proteindagar för att kompencera det kanske?

Kommer nog göra samma sak över nyår, känner ändå att om man pressar sig för hårt
    och speciellt vid sånna här tillfällen över jul och nyår så finns det ju stor risk att man hoppar
    av dieten för man vill vara med och dricka och äta gott. Då tycker jag kanske man bör unna sig
    en dag eller kväll och sedan kompencera upp det med några protein dagar.
    Det tror jag man mår bättre av och kanske hjälper en att klara av dieten.

Tycker ni att det är fusk när man gör på det viset
    eller är det fler som ändå kanske tycker som jag?

• EmilieG
    Anonym skrev 2010-12-18 21:12:34 följande:
    Har gått ner 3 kg på 2,5 vecka. känns som jätte lite om jag jämför med er som gått ner 4-5 kg redan första veckan! Gör jag något galet tro?
    Tror inte du gör något fel om det inte är så att du äter det som inte är "tillåtet" helt enkelt.
    Tror nog bara alla går ner olika fort och olika mycket.
    Det är bara att fortsätta så ska du se att du fortsätter att gå ner i vikt.
    Det saktar ner så småning om också, jag har bara gått ner 6 kg på dom här 25 dagarna jag hållt på med dieten.
  • EmilieG

Jag har verkligen syndat hela hela jul och nyårshelgen.
    Var riktigt orolig när jag ställde mig på vågen, men jag har bara gått upp 1 kg.
    Och då har jag verkligen ätit en massa godis och mat som man inte ska äta.
    Känns riktigt bra.
    Men nu sätter jag igång igen med dieten och 4-5 proteindagar i rad innan jag varvar
    med protein och protein+grönsaker.

• EmilieG
    Callina skrev 2011-01-03 20:20:38 följande:
    Tack för tips, köpte vetekli idag, hoppas det har samma effekt :)
    Jag vet inte direkt vad skillnaden är mellan vetekli och havrekli,
    men jag har fått tips att havrekl i är bra för att få fart på magen.
    Ett tips om inte vetekli fungerar :)
  • EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-05 12:05:31 följande:

Jag ska börja med den här dieten nästa vecka. Tycker att den låter riktigt bra.

Det jag undrar är under attackperioden när man ska äta proteiner är om man får äta sås? Gjord på t.ex lättmjölk? Och tror ni man klarar sig på enbart kyckling i 10 dagar? Jag äter inte nötkött och såg att man ska undvika fläskkött. Äter inte heller nåt från havet.

Jag ska förövrigt gå ner 22 kilo, kanske att 20 duger.

Lättmjök och minimjölk får man ju dricka, det är ju inte allt för mycket fett i det
    så det använder jag mig av i kaffe och omelett och så i alla fall.
    Så självklart kan du även göra sås på det, det beror väl på vad du väljer att ha i såsen sen.
    Kryddor är ju tillåtet men man ska vara lite försiktig med saltet.
    Annars kan man också göra kalla såser på kvarg eller kesella.

Angående kyckling, det är nog det jag tycker är godast också så det blev/blir det mycket utav.
    Man får tänka på att det bara är 10 dagar och hålla ut om man tycker det är jobbigt och enformigt
    och sen får man ju äntligen lägga till grönsaker.
    Sen får man ju försöka hitta på olika varianter av kyckling att tillaga, olika kryddor, olika metoder.
    Då tror jag garanterat att du klarar det.

Äter du inte nötkött alls?
    Jag är inte särskillt  förtjust i nötkött, men nötfärss med låg fetthalt kan man
    ju göra till köttbullar, pannbiffar och hamburgare. Det kör jag endel med också.

Sen får man ju äta lite kalkon och skinka också om du gillar det.
    Och mini keso och ägg till om det är enformigt med endast kycklng. Men det visste du säkert redan :) 

Lycka till :)
  • EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-05 19:17:36 följande:
    Oki, då kan göra sås iaf. Tänkte på när jag lagar mat till dottern och sambon, då kan jag bara exkludera pastan eller vad dom nu har till.
    Äter helst inte nötkött, är inte så förtjust i kött alls men kan äta fläskfilé men det fick jag ju inte..
    Äter inte kesella/keso heller. Men jag ska försöka äta lite keso men det kommer bli tufft, har så svårt för konsistensen och så smakar det illa.. Haha, jag är så jäkla kräsen att det blir jobbigt.
    Äter inte heller ägg men kommer köra på 2 ägg/dag ändå. Jag måste ner i vikt så då får man bita i det sura äpplet. Och det är ju bara 10 dagar, sen får man ju äta grönsaker. Hur är det med frukt? Är det big no no?

Kalkon ska jag nog köpa hem, det är väldigt gott.
    ´
    Tack, det ska bli väldigt spännande det här. Jag känner hopp om att gå ner i vikt med den här metoden...
    Fläskkött tror jag tyvärr inte man ska äta alls i denna diet, även efter första attack fasen.
    Men jag har faktiskt gjort det några gånger. Och som BeaD säger...
    om det bara är det du tycker är gott
    så tror jag inte det skadar om du äter det någon gång ibland.
    Det är ju ändå en stor förändring man gör för kroppen så jag tror inte dieten "inte fungerar"
    bara för man äter fläskkött någon gång.

Men tror dock i det stora hela att det kommer bli jobbigt för dig att bara äta kyckling
    och kalkon och fläskkött om du heller inte äter ägg eller keso eller så till.
    I alla fall för min del så underlättar ägg mycket eftersom man kan göra så mycker olika med det.
    Men du säger ju att du ska försöka ändå, och du kanske tycker det går bra ändå, vem vet?! :)
    Men även efter den här första attackfasen så ska du ju fortsätta äta endast protein varannan dag
    och varannan dag lägga till grönsaker tills du nått din målvikt.
    Så det är ju inte bara i 10 dagar.

Frukt är inte förän i fas 3, (vad den nu heter), och då tror jag man får äta en frukt i veckan
    eller en frukt om dagen. Har inte riktigt läst på all fakta där än eftersom jag inte kommit dit.
    Den längsta fasen är ju just fas 2 eftersom man ska hålla på med den tills man nått sin målvikt.
    Jag ska forsätta tills mitten av mars.
  • EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-06 09:55:18 följande:
    Fast det känns inte som ett problem eftersom jag äter kyckling ungefär 4 dagar i veckan och så har gjort sen jag var liten.. Jag kan ju äta fläskfilé nån gång i månaden så blir jag nöjd..
    Ägg kan jag äta men det är inte gott.  Jag måste lära mig att sluta vara så kräsen helt enkelt. Men det blir mycket mycket lättare när man får addera grönsaker i dieten. Då kan man ju variera väldigt mycket.
    Jag tänkte att jag ska köra på tills i Juni ungefär. Alltså med andra fasen. Och om det går bra rent viktmässigt. Hjälper inte den här dieten så får jag göra nåt mer drastiskt.
    Jag försökte gå ner i vikt i 8 månader förra året genom att äta korrekt och jag gick ca 25 000 steg varje dag men jag gick bara ner 8 kilo första 2 månaderna. Sen tog det stopp. Läkare och dietister kunde inte hjälpa för dom sa att jag gjorde alla rätt och att en del människor inte kan gå ner i vikt typ. Men jag gick upp nästan 30 kilo för 6 år sen ungefär och så vill man ju inte ha det.
    Men som sagt, jag tror på den här dieten. Det svåra blir att sluta äta godis och sötsaker men det ska nog gå om jag är stenhård från början och lär mig vad jag får äta och inte äta inom den här dieten.
    Ska åka och storhandla i helgen, massa kyckling, kalkon, yoghurt osv.. Vetekli ska jag också testa att ha i yoghurten.
    Men det låter som du kommer klara det här galant tycker jag.
    Godis, fika bröd, chips,... jaaa allt sött och gott egentligen älskar jag med.
    Har haft perioder då jag äter det varje varje dag.
    Så jag förstår din oro där. och det kämpar jag med fortfarande. men jag har lyckats ändå
    på den fronten.
    Man får helt enkelt bestäma sig för att klara det och jag tror det är en sak om man bara bestämer
    sig för att sluta med godis, det har jag försökt flera gånger, men tillslut faller man för frästelsen
    ändå och tänker, fan skit samma.
    Men om man lägger om kosten helt som i denna diet tror jag man blir mer motiverad.

Bra att du ska ut och storhandla, tror mycket handlar om förberedelser
    och ha saker hemma när man blir sugen på något eller hungrig, för då väljer man ändå det.
    Har man inget hemma och är hungrig och sugen på något sött så faller man ju oftast för frästelserna
    och äter något man inte ska.

Men du låter otroligt motiverad och det är viktigt  :)
    Jag kände som du också, tänk om det här funkar och man är smal till sommaren
    och kan njuta på stranden utan att må dåligt över hur man ser ut.
    Jaa, jag längtar verkligen :)

Angående huvudvärken så tror jag det då kanske är extra viktigt för dig
    att verkligen sköta vatten drickandet och se till att du får i dig rätt antal mål om dagen,
    så inte din migrän triggar igång.
    I början får man ju lätt huvudvärk.
    Hoppas det går bra för dig och du slipper det.
  • EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-06 13:30:55 följande:
    Har ni några bra tips på mellanmål om man blir hungrig mellan måltiderna eller bara helt akutsugen?

Vet ni. Jag bestämde mig för att börja idag ändå eftersom jag ändå startade dagen så bra. Varför skjuta upp det egentligen. Så nu har jag tagit fram kyckling till kvällen. När sambon slutar jobba ska jag åka och handla sånt jag behöver för att klara mig den här veckan. Kommer nog längta tills andra fasen men en vecka går ju relativt fort.
    Jag har också svårt med mellanmål. Så jag tar också gärna tips.
    Det ända jag vet är ägg, yoghurt och havrekli-plättar.
    Har några fler något tips?

Jag tycker du gör rätt i att börja idag.
    Jag var också så, började spontant, orkade inte vänta :)
  • EmilieG
    Cindra skrev 2011-01-06 13:40:31 följande:
    Jag körde attackfasen i 5 dagar, från måndag till fredag. Det var SÅ härligt att få börja med grönsaker den helgen!!! Nu är jag i fas 2 och med min (medvetet) långsamma takt kommer jag nog vara där i nån månad till. Enligt Dukans uträkning skulle jag vara klar med fas 2  den 11 januari, men jag har som sagt fuskat lite. Men hellre "äta som jag vill" och att det tar lite längre tid. Jag har ju bara 3 kg kvar nu och motivationen finns!!!
    Förresten - det där med att inte äta fläskkött hade jag totalt missat. Jag har hela tiden, även under attackfasen, ätit fläskkött i alla olika former och det har ju gått bra ändå!
    skönt att höra att det funkar fast du ätit så mycket fläskkött, då behöver jag inte
    ha sån ångest om jag äter det någon gång ibland.
    Det är ju verkligen så gott med fläskfile tycker jag. :)
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?