Inlägg från: lattelover77 |Visa alla inlägg
  • lattelover77

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Hej allihopa, tänkte haka på denna tråden! Sitter här vid datorn och mumsar på  kvällens snack, Kesella 1% med lite rivet citronskal och en skvätt Fun Light. För 2 v sen bestämde jag mig för att lägga om kosten, hade äntligen insett att kolhydrater var min fiende o planen var att köra pulverdricka (typ Naturdiet) varvat med protein& grönsaksmåltider. Fick sen nys om Dukan och övergick till att bara äta protein & grönt & mejeri & lite frukt. Har på detta vis droppat ca 2 kg (från BMI 29.4 till 28.7) Blev då nyfiken på vilka resultat det kunde ge att följa Dukans regler om attack och cruisefas. Så efter mkt funderande har jag idag min första attackdag. Vet inte om jag kommer köra Dukan fullt ut tills jag når min målvikt (BMI 23.5), då jag misstänker att proteindagarna kommer bli jobbiga.

Förresten, för er som är nya och inte vet det så är det INTE fri mängd ägg som gäller. EN gula, men obegränsad mängd äggvitor per dag!!!! Jag kommer nog dock fortsätta med 2 ägg de flesta dagar, kanske inte alla. Känns inte som det behövs på PV-dagar (ProteinVegetable).

Se gärna www.dukandiet.co.uk som är den officiella brittiska hemsidan, där under bla "Community" kan man läsa massor me bra grejer om dieten. Tex varför havrekli är så förbaskat bra och måste ätas varje dag.....

• lattelover77

Väntar på att min Dukan-bok + receptbok ska dimpa ned på postkontoret, känner att receptinspiration kommer behövas spec för Proteindagarna. Skönt med 2 äggulor per dag, men det skulle va bra om Dukan-folket kunde bestämma sig, på den brittiska sidan står det max 1. Jaja.  Då mumsar jag vidare på mina 2 med gott samvete

Igår (attackdag nr 1) blev det fil med havrekli, 1 stekt ägg och 5 skivor stekt skinka till frulle. Sen tandoorikyckling med lättkeso till lunch. Miniyoggi 0.4% utan tillsatt socker till mellis. Rökt lax, stekt ägg och minikeso me citronskal o dill till middag. Lättkesella på kvällen, o lite fil.

Blir väldigt inspirerad av er som hållt på ett tag! Ska ligga på stranden om 3 v så tills dess hårdsatsar jag. Utgång med jobbet och kalas i helgen blir små utmaningar,men det ska gå

• lattelover77

Till "Anonym (ny början)", jag mjukstartade också, tror jag behövde tiden till att förbereda mig mentalt. Nu är jag laddad som attan och på Attackdag 3. Lite lätt yr är jag faktiskt men inte så farligt. Jag är inte alls lika vrålhungrig som förr, då kunde jag äta en tallrik pasta o så var jag hungrig igen 2 h senare. Igår satt sötsuget in så då tog jag till sockerfria Läkerol (gillar inte tuggummi). Har beställt en digital våg så man kan få lite bättre viktmått; har en sån där från IKEA med 1kg intervall, vilket innebär att felmarginalen är +-2 kg, inte riktigt det man vill ha i nuläget  

Här blir det lax, räkor, ägg och minikeso til lunch, sen tandoorikyckling till middag.  Ska plöja Dukans receptbok för lite inspiration kring kryddningar o så.

• lattelover77

GRATTIS Snuttan76!!!! VIlken lycka!!! Tänk va mkt bättre för din kropp att vara gravid NU när du är av me dina extrakilon. Själv gick jag in i min graviditet som "tjockis", inget kul för man blev ju liksom inte mindre direkt....

Som gravid ska man äta "normalt", bara lägga till ett mellanmål om dagen typ. Nu får du enl Dukan lägga till lite kolhydrater så det ska nog inte va nåra problem. 2 skivor grovt bröd, lite ost, frukt osv låter rätt  så "normalt". Dukan avråder inte från sin diet under graviditet men tänk som sagt på att äta allsidigt.

• lattelover77

Dag4snartöver,Dag4snartöver,Dag4snartöver.... Har bälgat i mig lättfil. Ätit en massa keso idag samt mina 2 ägg. Lättkesella med FunLight. Blir inte mätt!!! Kyckling till middag och köttfärsbiffar me vitlökssås till lunch. Men jag är SÅ sugen på nåt annat. Sippar på en kopp te nu och tänker att imorgon blir det kött o grönsaker, det kanske kan få mig att sluta sukta efter kolhydrater... enda fusket de har 4 dagarna har varit en vindruva, en clementinklyfta och 2 russin. Inte så illa. Vågen har dock inte rört sig alls som jag hoppats. Antagligen för att jag käkat protein + grönsaker ett tag innan jag gick igång me Attackfasen. Får se vad den visar imorgon. Har iaf tappat 3 kg på dryga 2 veckor så borde va nöjd. Men mycket vill ha mer....

• lattelover77

Hej alla! "Attackade" mån-tors, sen blev det lite bröd på fredagen till musslorna o räkorna o på lördagen var det kört... Fika me smoothie och toast, sen kalas där det blev mat, liten bit tårta och så det jäkla dumma godiset som stod på borden. Straffet kom som ett brev på posten; världens magknip och illamående resten av helgen. Tror jag blev lite less för att vågen inte ville "flytta sig" mer. Men det är strandläge om 2 veckor så nu jäklar gäller det. Började om me lite attackande idag. Misstänker att jag inte fick några större resultat av attackfasen då jag redan kört protein + grönt i 2 veckor innan (o gått ned 2 kg!)

Funderar också som nån här ovan om det verkligen gör så stor skillnad att äta grönsaker varje dag. Kroppen kanske tar mer av fettreserverna under proteindagarna?? Det är väl därför man ska ha 1 proteindag/v under resten av livet när man gått igm alla faserna. Men tror absolut inte att man går UPP av det. Det svåra blir väl att fortsätta hålla sig ifrån kolhydraterna tills man cruisat färdigt.

Hoppas alla får en riktigt bra Dukan-vecka.  Eller, en dag i taget, kanske man ska säga Får nog läsa Dukanboken som kvälllektyr för lite mer motivation....

• lattelover77

Hej på er,
    Det hjälper att logga in här o se va ni andra hittat på Har attackat idag med, vill se resultat på vågen imorgon bitti och att den då visar under 80 kg (är 167 cm så det finns en del att ta av). Stod på 80.0 i morse. Svor dyrt o heligt för ett tag sen att aldrig passera 80strecket, men nyligen var jag uppe i 82 så det var droppen.

Vet ni om fiskrom är OK att äta? Borde va det me tanke på lågt fettinnehåll (ca 2.5%, och 25% protein) och så. Hittar inte ett ord om det i Dukan-boken. Fransmän kanske inte är så glada i det...  Tänkte göra ugnsbakad lax och så en citronromsås till det på Kesella 1% och lättfil.

• lattelover77

Tussill, vad är ibs?

Att frukt inte ingår är väl pga hög socker- o kolhydratsinnehåll. Tror inte heller jag kommer kunna skippa dem helt, men tänkte i såfall välja sånt som bär me massa nyttiga ämnen, äpple & päron som har mkt bra fibrer.

Min nystart den här veckan har gått bra. Vågen stod på 80.0 i mån morse, nu imorse 78.9. Det gillar jag.... kommer nog bli så mkt protein&mejeri som möjligt fram till semestern om 10 dgr, men lär bli en del grönsaker tex när det är utelunch me jobbet, är bortbjuden osv. Gillar konceptet som nån skrev om tidigare, att köra protein mån-tors och sen grönt fre-sön.

ang mensen; protein i sig påverkar inte det, skulle väl i så fall va om man får i sig för lite kcal o kroppen är inne på svältläge.

nån mer som äter miniyoggi ibland, den sockerfria/nästan fettfria med tex blåbär i? KÄnns som det borde va ok, 4% blåbär och färre kcal per dl än vanlig lättfil/yoggi.

Va ska ni ha till middag ikväll????

• lattelover77

På tal om frukt... det är ju bara vissa grönsaker som är tillåtna också i fas 2, de mest kolhydratrika är uteslutna
    Grönsaker som är tillåtna: 

Kronärtskocka Sparris Aubergine Fänkål Kål (vit, röd, grön, savoy, blomkål, brysselkål) Selleri Endiver Zucchini Champinjoner Gurka Spenat Paprika Broccoli Gröna Bönor (=Haricots verts)  Purjolök Lök Pumpa Rädisor Sallad Harsyra/ängsyra Sojabönor Kålrot Mangold Tomater Majrovor. Även Morötter + Rödbetor men ej i varje måltid.

Obs att alla andra typer av bönor, ärtor, majs etc inte är godkända. Suck, ingen falafel på ett bra tag....

• lattelover77

Morguse! Nä här ska ingen skjutas, möjligen bara pushas på lite ! Tänk efter; hur kommer det sig att du åt smörgåstårta och semla? Var du hungrig? Svårt att säga nej? Gammal vana? Att veta varför man gör ngt är första steget till att kunna undvika det framöver.

Vad skulle kunna motivera dig att inte göra så här? Behöver du ha nåt annat nära till hands att äta? Fokusera på att vågen imorgon bitti ska visa bra resultat och inte plus i allafall?

Proteindag nr 4 snart avklarad. Sååå sugen på nånting. Trött på lättkeso, kesella, filmjölk, har ätit mina 2 ägg idag. Får väl blanda till lite Fun Light och mineralvatten. Och tänka att när jag vaknar i morgon har jag fixat ytterligare ett dygn.

• lattelover77

Låter som att du hittat va som funkar för dig Wohoo. Hur har din viktminskning varit??? Har du mkt att gå ned?

• lattelover77

5.7 på en månad, helt sjukt bra ju! Lägg 6 mjölkpaket i korgen nästa gång du är på ICA o bär runt på det en kvart

en "risk" jag ser med dukan-dieten är att man faktiskt rekommenderas att väga sig ofta, tom varje dag, medan andra förespråkar 1 ggr/v. Tror kanske man är mer vägningsbenägen i början, sen misstänker jag man går ned mindre o då känns 1 ggr/v mer lagom. Sen pendlar man ju i vikt en hel massa under dygnet.

• lattelover77

Goddagens alla. Hoppas ni har en toppenhelg! Strålande vacker lördag, om man igonerar snålblåsten. Klurar på hur jag ska lägga upp helgens mat. Tänkte ha i lite grönsaker, kanske göra en fisksoppa. Ikväll blir det coctailpartaj, som tur är är alkoholtoleransen rätt låg just nu så jag ska köpa me lite lightläsk att ha i glaset mellan varven. O värdinnan har lovat ha grönsaksstavar till det andra onyttiga småplocket.

Tussill, tack för svaret om ibs. Klart du ska äta så som det passar dig. Skorpor o drickyoghurt är ju bättre alternativ än smågodis, choklad o kakor...

MsM84, när brukar detta fenomen med "rabbit starvation" infinna sig??? Har inte hört det om diarré innan, vanligen blir man väl mer hård i magen Andedräkten suger tycker jag, men det är priset man får betala. Kanske inte så kul för dem som har en partner i närheten

• lattelover77

Hej alla! Tack Ella72 för ditt positivia inlägg! Morguse, nu kör vi så det ryker!!!  och välkommen Mullemuppan. Till Miyouuss, det finns bra bloggar med mer utförlig beskrivn av dieten, samt bra info på den officiella brittiska dukanhemsidan, googla bara på det!

Helgen gick rätt så okej trots fest. Men sön-mån, mindre lyckat. Gick loss på kolhydrater, skyller på att jag var sjuk, hade mens och var lite deppig. Dålig ursäkt, jag vet. Planen är att ha proteindag idag, tors, lör, sön, får se hur det går. På mån är det semester o behöver tappa iaf det kg jag gått upp under helgen.....

Träning, haha.... för min del blir det promenader. Har svårt att få in annat just nu. Sen har jag haft lagom mkt energi, spec under rena proteindagar.

Kyckling, lax, räkor, lättkeso, lättfil, ägg, fläskfilë  - here I come

• lattelover77

Hej på er,
    Planen var att ligga  på playan nu men lillan blev sjuk så det bidde inget. Ser det positivt; nu har jag knappt 2 v ytterligare att komma i form på

MIn plan är att köra proteindagar mån-tors, sen protein o grönt fre-sön. Även jag har fuskat en del men det har (oftast) varit sånt jag njutit av. Ska man "synda" ska man verkligen unna sig att NJUTA av det man äter, inte smussla och smyga. O inte ha ngt dåligt samvete efteråt.

Dax fixa kvällens middag - kassler 3% med sås på keselle/fil + sambal oelek. Mums!

Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?