• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Cindra skrev 2010-11-13 20:06:35 följande:
    Hej!
    Blev jätteinspirerad och ska sätta igång med detta nu! Har beställt boken, men kommer nog att "tjuvstarta" redan i morgon! Finns det en separat receptbok? Var hittar jag den? 
    Men vad äter man under attackfasen mer än rent kött/fisk och Keso? Känns som det blir svårt att variera.
    Får man dricka kaffe under den första fasen? Om inte, får man det senare?
    Man får dricka osötat kaffe men tänk på att det är vätskedrivande så överdriv inte konsumtionen.
  • Anonym

För mig går det ganska seeeegt just nu, vikten står stilla på -4kg och min motivation tryter.

Men jag inser följande:

1. Det är egentligen sjukt bra att ha gått  ner 4kg på 2½ vecka.
    2. Jag är normalviktig enligt BMI nu (23.7) och det är trivselkilona som är svårast att bli av med, alltså är det helt naturligt att det tar längre tid nu.
    3. Det är vanligt med platåer i viktnedgång.

Öuuhm.. i alla fall, jag sitter och tänker sådanna tankar samtidigt som jag inser att motivationen förmodligen tryter även för att jag har noll matintresse just nu, orkar inte laga, orka inte tänka och planera så det blir mycket samma mat vilket så klart är trist i längden. Till familjen gör jag vanlig mat, lasagne osv som jag inte kan äta. Antar att jag borde planera mer på så vis att vi kan äta mer eller mindre samma.

Kul att vi börjar bli så många! =)

Förresten, hittade en atkinschoklad på hälsokosten som innehåller extremt lite kolhydrater (typ 2g tror jag det var), ett tips när man inte kan stå emot godissuget. Väldigt goda är dom oxå! Kanske ett bättre alternativ när man vill välja något dåligt? Förutsatt att man inte är rädd för sötningsmedel. Håller på att surfa runt lite på denna sida också, http://www.carbzone.se/, har dock inget att säga om den ännu men den verka lovande!

• Anonym

Heja, heja allihopa! Hur går det för er? 

Jag ballade ur lite i helgen och åt både det ena och det andra, tyvärr. Men nu är jag på banan igen! Tycker det är intressant hur mycket man äter när man äter kollisar och hur lite man blir mätt på när man är utan dem. Har ni tänkt på det?

Om jag tidigare åt mackor med ägg på, så var jag hungrig snart igen. Nu när jag bara äter två ägg till frukost så kan jag stå mig hur länge som helst. Jag har börjat göra olika omeletter till lunch, det går snabbt och är gott! Igår blandade jag i överbliven laxfilé i omeletten och kryddade med citronpeppar, blev verkligen kanongott! Annat jag blandat i tidigare är stekt köttfärs, tonfisk, kasslerbitar, skinka, lövbiff osv.. allt funkar utmärkt! *tips*

• Anonym

Förresten, jag drack light cola i fredags. Jag kunde inte sova på hela natten i princip. Så påverkad har jag aldrig tidigare blivit av koffein! Undrar om det beror på att man inte äter kollisar? Har även upptäckt att en kaffe på morgonen nästan gör mig speedad resten av dagen. Har ni upplevt detta?

• Anonym
    Cindra skrev 2010-11-22 14:02:04 följande:
    En vecka för mig idag och minus 3 kg! Var i Attackfasen fyra dagar bara, saknade grönsaker alltför mycket! Syndade i lördags kväll med ett glas rödvin, annars har jag skött mig! Mår kanon, inget sug alls efter godis eller smörgåsar...
    Leva utan bröd, pasta, potatis och ris skulle jag klara utmärkt men jag behöver verkligen tips på olika grönsaksvarianter att äta till kött och fisk, alltså typ olika grytor, gratänger etc. med grönsaker. Vill gärna ha något varmt, tillagat till köttet, + råkost. Och tips på bra, nyttiga snacks o tilltugg till kaffet...
    Lasagne kan man ju göra på squasch istället för lasagneplattor... Men hur gör man varma smörgåsar i ugnen utan formfranska???! Jag ÄLSKAR varma mackor!  Göra havrekliplättar, lassa på tomatpure´, rökt skinka, tomat, lök, champinjoner, pizzakrydda o LITE ost och gratinera??! Hm, kanske värt att prova!?
    baka eget bröd!  http://www.lchf-recept.se/sesambrod/#more-1221
  • Anonym
    Yarrow skrev 2010-11-22 14:19:12 följande:
    Kan man göra det brödet utan osten?
    Ingen aning, men googla på ämnet så hittar du säkert andra liknande recept. 
  • Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2010-11-22 23:10:28 följande:
    Var hittar man ketosstickor? Varför mår man bra av att vara i ketos?
    När man har ketoner i blodet så mår man tydligen bättre, har mindre ångest och lättare att stressa ner osv. Tycker det märks tydligt på alla här inne som efter 3-4 dagar i attackfasen upplever segerkänslor där allt går lätt.

Ketosstickor hittar du på apoteket.  

Jag TROR, obs verkligen TROR, att när man är i ketos så blir ph-värdet i blodet surt. Detta kompenserar kroppen med att tillföra kalk till blodet. Det ska visst vara omtvisstat var denna kalk kommer ifrån, men om det är från skelettet så kan man ju bara spekulera i vad det innebär för framtiden om man under för långa perioder befinner sig i ketos? Kanske är därför man bara ska befinna sig med extrem LC-diet under bara en begränsad period? 
  • Anonym
    Knallen12 skrev 2010-11-22 23:42:46 följande:
    Vilken yoghurt är på 0,01 fett? Kan bara hitta på1%.
    Det är, vad jag har kunnat hitta bara fruktyoghurtar som är 0,01% i, så jag undrar också då dessa yoghurtar innehåller mer kollisar än vanlig naturell yoghurt? Jag köper arlas naturella lättyoghurt som är 0,5% fett. 
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?