• mamita64

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Äter alla här lagad mat till både lunch och middag?

Jag äter det en gång per dag, har alltid gjort så.
    Ja, utom ibland när jag jobbar och äter den lagade maten vid elva

• mamita64
    Anonym skrev 2010-11-24 22:44:23 följande:
    Hur ser det ut för er förresten? Har ni många kilo att gå ner, är det mest trivselkilona som ska bort eller någonstans där i mellan?
    Jag behöver tappa ca 10 kg för att bli nöjd.
    La påmej när jag slutade röka. Slutade röra på mej och gick upp i vikt.
    Hela våren / sommaren gick jag till och ifrån jobbet ca en halv mil och var rörlig hela tiden medan jag jobbade. Gick inte ner någonting, trots att jag alltid brukar göra det. Jag vet att jag la på mej i muskler, men det förklarar inte allt.
    Sen så fanns det mkt kakor, wienwebröd mm på fikabordet varje dag,jag jobbade i butik så vi fick sånt som var kross och gårdagens.
    När jag kom hem sov jag i 3-4 timmar jobbade en stund i trädgården och sen var det dags att lägga sej. Nu har jag varit hemma sen i september och har bara inte orkat gå ut och gå, eller jobba på som jag gjorde förr.
    Har reumatism, men det har jag alltid haft och ändå varit igång hela dagarna
  • mamita64

Fattar inte riktigt detta ed griskött. På den engelska sidan fick jag uppfattningen att man kunde äta mager sånt och vad är mager skinka om inte griskött?

Idag blev jag bjuden på middag hos ena dottern, potatisgratäng, fläskfilé och ananaspaj till efterrätt. Säger inte nej när någon annan lagar maten

Igår testade jag keso med chilli, stark, det var ok, men uh konsticensen, fy attan alltså. Blundade och åt
    Med fläskfilé till, svårt att bli mätt, hade behövt hela filéen inte bara halva

• mamita64
    Anonym skrev 2010-11-26 09:50:48 följande:
    Man behöver inte säga nej, man väljer ut det som är bra. Jag ska "ut och käka" med kompisar i kväll. Jag tänkte dock vara mätt när jag kommer och smutta på ett glas rött ist. Inte för att det är skitbra det heller men bättre än att välja flera saker som är dåligt.

Blir du inte mätt? Gud så konstigt? Dricker du tillräckligt med vatten till maten? Vet du vad mindful eating är? Läs om det.

Jag upplever tvärtom att jag blir mycket mer mätt, på mycket mindre nu för tiden. Min omelett jag åt i går var gjorde på 3ägg och en halv laxfilé, jag var proppmätt hela kvällen sedan.
    Jag åt en halv fläskfilé och det blir väl ca 200 gram
    Det räckte inte riktigt tydligen. Nä har aldrig hört uttrycket ens. Jag har aldrig någonsin förökt gå ner i vikt förr, har alltid gått ner av mej själv och många ggr på tok för mkt.
  • mamita64
    Anonym skrev 2010-11-26 16:12:21 följande:
    haha, då förstår jag! Uppfattade det som att du ät en halv sån där "korv" med fläskfilé, sånna stora bitar som man köper. =)
    Ok
    Jag köpte en filé, sån där dansk som ligger i vacuumförpackning.
    En hel väger runt 5-600 gram och jag putsade den och åt halva, blir då ca 200 gram
  • mamita64
    Beatrissan skrev 2010-11-26 18:34:35 följande:
    Men Mamita, de e ju ionte bra att du inte blir mätt =/
    Du får se till att äta mer helt enkelt...

Jag har nu lärt mig att äta saker ihop som jag inte annars skulle äta ihop...
    Försök att lägga till mer eller ät oftare, va det inte du som skrev nångång att du bara åt ett lagat mål om dagen?
    Kanske behöver du äta 3 nu? Oavsett så får man äta hur mycket protein man vill i denna dieten tills man är mätt och man går ändå ner.... =)

Hoppas det blir bättre för dig =)
    Jo jag äter bara lagad mat en gång per dag, oftast.
    Mitt problem nu är att jag vaknar så sent ( vid tolv) och är inte hungrig, inte ens sugen förrän vid ett. Då äter jag stekta ägg, med lite bacon, nästan bara kött, hittat en bra sort.
    Så får jag bättre ordning på mina tider så blir mathållningen bättre också
  • mamita64
    Shorona skrev 2010-12-01 18:03:43 följande:
    För mig går det inget bra men det är nog för att jag inte riktigt har lääst och förstått allt. :-/ fast å andra sidan så äter jag iaf nyttigt nu och har gått ner ca 3 kg på 3 veckor.
    Men jag är nog lite för trög för att verkligen veta vad man får och inte får äta och vad man kan få ihop till en skaplig måltid.
    Det finns en bra länk i denna tråden

Jag har ingen aning om jag har tappat något eller ej.
    Äger ingen våg och har inte gjort på många år.
    Jag steker i fett, det mesta man steker tar ju inte upp fettet så det blir kvar i pannan.
  • mamita64

Jajag har ätit protein, men någon gång bakat, lussebullar igår fulltårta.
    jag tror inte jag har förlorat ett enda gram, har ju ingen våg, men borde känna på kläderna i så dall

• mamita64
    leia83 skrev 2010-12-18 00:39:22 följande:
    JAg har inget kostråd utan bantar før att jag sjælv vill. Problemet ær att jag inte førstår hur man gør....ær ju en hel vetenskap. Någon som har en bra lænk man kan læsa om det på??
    Om du googlar på Dukandieten så hittar du flera bra länkar.
  • mamita64
    leia83 skrev 2010-12-18 01:14:01 följande:
    okidoki får gøra det, tack
    Varsågod.
    Sen finns det en länk i början av den här tråden också, om jag inte minns fel. Du får se efter
  • mamita64
    Tinnys skrev 2010-12-29 00:02:05 följande:
    Jag ska gå ner 25 kilo så jag har 19 kg kvar.
    Julafton gick kanon, fanns ju massa gott att äta. Jag gjorde några röror på fresh, romröra och skagenröra så att jag inte skulle sakna rödbetssalladen. På nyår blir det hummer och fläskfile med rotgratäng.
    Provade att göra en chokladmouse på ägg, kakao och sötningsmedel. Vet inte om kakao är godkänt men den blev god i allafall och kan användas som desert.
    Ett annat tips: Arlas citronyogurt 0,5% super god.
    Tycker det går jätte lätt nu, det var mest enformigt i början med keso och tonfisk, keso och kyckling osv. Nu är det allt möjligt. Gör såser till kött med champinjoner osv. 
    Det ska nog inte vara några problem att hålla på med detta fram till maj då jag räknar med att vara klar.
    vad roligt att höra att det går bra för dej
    Här händer ingenting
    jag har förvisso ätit mkt proteiner, men har liksom inte hållit mej helt enligt schemat om jag säger så
    sen har jag rört på mej för lite. Visst man ska inte träna, men man förutsätts nog röra sej mer än jag gjgort just nu den senaste tiden iaf
  • mamita64

En sak förstår jag bara inte
    Om man inte får äta fläskkött
    Hur i hela friden kan man då " få lov" att äta skinka? Undra om herr Dukan missat vad skinka är gjort av?

Som några tonårstjejer för några år sen, de skulle vara vegetarianer. Så sa deras mamma till dem att då kan ni inte äta Ebbesskinka( min pappa röker skinka mm och det är många som fastnat och måste ha) Men den är väl vegetarisk, svarade flickorna då
    Så om, man önskar tillräckligt mkt så .....

• mamita64
    Callina skrev 2011-01-07 11:53:25 följande:
    Jaha då ska jag börja med grönsaker idag då är det meningen.. hur gör ni andra när ni lämnar attackfasen, kör ni varannan dag bara protein eller en proteindag i veckan?

mamita: det är "ok" att äta mager skinka, lowfat med fettet bortskuret. Deli skinka, lufttorkad skinka eller rökt skinka är inte tillåtet.  Fast sen vet jag inte hur mycket roll det spelar..
    Jo jag vet.
    Frågan är varför?
    Rökt skinka är samma sak som kokt, bara att man har rökt den istället för att koka. De ligger lika länge si saltlake och om något så borde den rökta skinkan vara " snällare"

Kan man äta kokt skinka borde man kunna äta fläskfilé och allt annat fläskkött med lite eller inget fett på
    Jag är sån, jag vill veta varför, inte bara  " så är det" Har allttid varit sån
  • mamita64
    CHARLATAN skrev 2011-01-30 20:34:22 följande:
    Jag var också och handlade idag, och tyckte jag såg att Valios kvarg har typ 0,3% fetthalt?
    Hur smakar kvarg? Vilken konsistens har det? Som creme fraiche kanske ?
  • mamita64
    Balaika skrev 2011-02-05 16:47:48 följande:

Småbörjade på attackfasen idag... 2 ägg till frukost och plättar till lunch..

Men nu undrar jag, får man äta plättarna o brödet under attack fasen?

Hittade bara 5% Fraich, 1,5% Keso & 1% Kesella idag... Får dessa ätas? Och hur gör ni sås/dressing isf?

Läst att man inte får äta fläskkött... men man borde väl få äta magert fläskkött & fläskfilé.

Har hitills i år inte ätit kolhydrater men har bara gått ner 2kg. (Vilket jag gick upp under jul)
    Så nu måste det hända något...

Det finns en sak jag skulle vilja fråga herr Dukan om
    Varför kan man äta skinka men inte fläskkött? Vad tror han att skinka är gjort av?
  • mamita64
    bara lilla jag skrev 2011-02-07 19:04:48 följande:
    hej allihopa! Kommer börja mikn dukandiet imorgon är planen :) Men jag kommer inte väga mig utan mitt mål med det är att minska midjeomfånget till jag känner mig nöjd med mig själv..  så varken mått eller vikt kommer jag att kolla då jag vet med mig själv att jag är jättemotiverad ända tills jag märker att det står stilla för då tappar jag sugen och lägger ner..

här har jag hittat en blogg som verkar vara bra som handlar om dukan:
      milouochkarriaren.blogspot.com/2010/10/dukan-...

Men hon skriver biff, kalv i proteinlistan.. Betyder det kalvbiff eller är det liksom en riktig biff`? Vad tror ni som är kunniga?

Sen skriver hon mjölkprodukter men 0% fett men finns verkligen det? Men vad jag förstår det som efter att ha läst här i forumet så får man äta upp till 5% fett? :D

Är det några fler restriktioner man bör tänka på som man kan göra fel? Har sett det där med äggen? Har ni några goda tips på mellanmål? 
    Det finns ju biff som är gjord på kalvkött och biff som är gjord på oxkött (vuxet djur ) Kalvköttet är ljusare i färgen och har inte lika mkt smak som kött från de äldre djuren, men gott är det
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?