Inlägg från: Beatrissan |Visa alla inlägg
  • Beatrissan

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

soulie skrev 2011-01-25 11:04:00 följande:
    Låter kul med andra som är lika peppade som mig, blev en macka imorrse men smygstartar idag då jag oftast äter ganska mkt protein o så.

enligt dukan hemsidan ska jag väga 87kg o det känns väl ganska ok (:

Någon som har några tips på olika rätter till attackfasen?
    Jag har inte använt mig av såser mm utan har ätit proteinet rakt av, ägg och lax tex utan nåt mer, massa kött utan nåt mer osv...  Har de senaste lagt till lite kaviar till kokt ägg då och då för att få lite goare smak och för mig funkar det jättebra!

Tänk på att tillaga så mycket som möjligt i ugnen på bakplåtspapper så slipper man att det bränner fast osv..

vetekliplättar när suget faller in gärna kryddade med kanel!
  • Beatrissan
    Mysgosmys skrev 2011-01-25 15:27:12 följande:
    Aha... Men vadå, står det inte kvarg på det man ska köpa? Hade velat prova det nämligen.. Kesella vet jag ju inte vad det är heller.. men jag antar att det finns i mejerihyllan? Är det verkligen samma sak då? Tur att jag inte frågade på affären igår då om de har kesella och kvarg nånstans... (A)

På dag 2 i attackfasen nu, hittills har jag ätit ett kokt ägg till frukost, en kokt äggvita till lunch och nyss en kokt äggvita till mellis för jag blev lite småhungrig av allt "jobb" jag håller på med.. Har storstädat här hemma och dessutom varit ut på en 40 min promenad idag.
    Gud vad pigg jag blir av denna diet, och så mycket energi jag får! Orkar göra mycket mer nu än innan och är gladare också...
    Och jag är ändå bara på andra dagen!

Ikväll blir det grillad kyckling och keso till middag, som igår. Blev lite över igår nämligen... 

Oj, jag vill inte verka "mammig", men äter du inte väldigt lite?
    Klart det är upp till dig, men tror inte det är bra att äta bara 1 ägg och 2 äggvitor på en heldag och sen kyckling o keso till midaag, din middag låter ju inte kass, men et innan... Låter väldigt lite enligt mig...

På Ica Maxi som jag handlar på finns det både några små burkar som heter kvarg och små som geter kesella.. Man kan avända dem till såser, dip och i plättar tex...
    Köp  "Må Bra" tidningen som finns ute i affärerna nu, där finns ett helt uppslag om dieten och vad man ska äta osv...

• Beatrissan
    Mysgosmys skrev 2011-01-25 22:44:09 följande:
    Jaså tycker du? Jag trodde huvudsaken var att man inte är hungrig.. :S Vilket jag inte heller är nu ju.. Ingen större skillnad mot innan dieten, då käkade jag ett ägg till frukost och sen kanske nån bulle eller nåt på eftermiddagen och sen en "normal" middag.. Sen brukar jag även äta lakrtits eller glass eller chips eller nåt på kvällen..Det har jag ju inte gjort nu :)
    Blev en skål yoghurt med vetekli till kvällsmat idag.. :) 
    Huvudsaken är givetvis att du mår bra....
    När jag började och åt så "lite>" som du så fick jag huvudvärk... funkade inte alls för mig....
    Men bara för att det inte gjorde det för mig betyder absolut inte att det inte gör det för dig....
    Kändes bara som att det var lite lite men nu har du ju fyllt p med yoggi oxå... ;)

Testat plättarna??
  • Beatrissan

Anonym/Anonym TS

Hur mycket har du gått ner? Hur länge har du hållt på och hur länge planerar du att hålla på?
    Såg att du skrivit lite mattips i början av tråden, va det creme fresh lätt du gjorde sås o dipp på eller nåt annat?

• Beatrissan
    EmilieG skrev 2011-01-26 17:01:24 följande:
    Jag gjorde kardemummaskorpor idag. (eller håller på, dom är på "torkning" i ugnen fortfarande)
    Tog ett litet smakprov nyss och tror det kan vara riktigt gott med en smal skinka eller kalkon på
    eller som komplitering till maten eller yoghurt .
    Här är receptet:

3 ägg
    1/2 burk  (125 g ) lättkesella
    5 msk havrekli
    5 msk majsmjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk malen kardemumma
    2 msk Canderel (eller någon annan sötningsmedel)
    Sätt ugnen på 200 grader
    Rör ihop alla ingredienser till en jämn smet.
    Bred ut den på bakpappersklädd plåt. ca 5 mm tjockt
    Grädda ca 10 minuter
    Skär i sneda bitar 
    torka sedan i ugn på 100 grader med luckan på glänt.

Sen angående diskussionen om kvarg och kesella...
    På kesella burken står det även kvarg, så det stämmer.
    Men det finns en burk som är Icas märke där det bara står Kvarg
    och som har lägre fetthalt än kesellas kvarg. :)
    Bara så det hela blir uträtt :)
    Kanon, detta låpter riktigt gott att bara ha till fikat tex...
    Ska pröva detta!!
  • Beatrissan

Ny vecka

frukosten blev 2 kokta ägg
    Yoggi mini lågkalori med smak av vanilj,persika och ca 1 msk vetekli på det!

Kyckling till lunch och troligtvis bara en vanlig grönsallad till (kanske lite fetaost) ;P

• Beatrissan

När suget s'tter in försök ha lite god skinka i kylen, färsbiffar eller annan okejad mat som är god..
    Kanske lite yoghurt eller kesela med funlight har jag hört att några tyckt om!!

Själv så äter jag lite lite pasta till en måltid om dan pga att jag är gravid och inte vågar fortsätta köra innan
    jag pratat med bm o dietist mm... Men jag fortsätter gärna med protein o grönsaker i all framtid annars o bara gottar till det med pastasallad eller nån god potatis någon gång ibland!!

Fortsätt kämpa, ge inte upp, fokusera på erat mål och ha gärna en bild på er där ni är "smala" att titta på!!

• Beatrissan
    CHARLATAN skrev 2011-02-05 15:21:42 följande:
    Haha någon sån bild har jag inte men jag fantiserar fram en ;D
    Men du kanskle har ett gammalt plagg liggandes som kan va ditt mål på vägen att komma i o sitta bra? =)
  • Beatrissan

Jag har ätit minst 1 ägg varje dag... (hela ägget)
    Oftast 2 ägg faktiskt och det har inte vart nåt prob.. Man går inte upp av att äta flera ägg.....
    Då är det nåt annat fel...
    Väger ni er på samma tider med samma rutiner tex varje morgon efter toabesök halvnaken.. =)

Vad jag fattat så är "problemet" med för många ägg att man kan få högt kolestrol inget annat!

• Beatrissan
    EmilieG skrev 2011-02-11 21:22:25 följande:
    Jag har provat maräng, kakor, muffins, bröd.... men tycker inget utav det har varit
    någon höjdare direkt. Tråkigt... Och nu låter det som att även den här chokladtårtan inte är någon höjdare.
    Man hoppas ju på att hitta något tillåtet  att mumsa i sig på kvällarna eller till fika eller så,
    men det ska väl bara vara så helt enkelt att det där lilla extra får man vänta med. :/

Jag har ärligt talat fuskat en hel del förra veckan, mått halvdåligt och inte haft
    någon motivation alls för dieten.
    Men den här veckan satte jag igång igen och nu kämpar jag för fullt med motivationen.
    Jag har ju bara någon månad kvar (om jag slutar fuska) tills jag nått min målvikt
    så det är ju bara att bita ihop egentligen.

Hoppas ni tillfredställer era behov där ute i alla fall och dieten funkar bra :)
    KOm igen nu, du har ju varit så himla duktig, kämpa....
    Klart det kan va himlans tråkigt, men du har väl bara 1 mpnad kvar nu lite drygt?!
    Nä ta dig i kragen nu, det är helt okej att komma av banan, bara man tar sig upp igen!!
    Solig
  • Beatrissan

EmelieG: Hur går det för dig? Du som varit så duktig o kämpat så länge.... :)
    Hoppas det gått bra för dig iaf, ska sätta igång i höst igen när bebis kommit ut o beroende på hur amning går...

Fortsätt kämpa ni andra!!

• Beatrissan

Spännande, hoppas det funkar bra med amningen. Jag tror bara det gör gott för kroppen.. eftersom jag körde hårt innan min grav och dörren innehåller så mycket protein har jag haft ett bra o högt järn o folcyravärde säger bm. Längtar till att komma igång igen. Antingen kör jag någon vecka efter bf eller så tar jag det efter jul.. Hur går det för dig?

• Beatrissan
    vildovacker1 skrev 2011-08-28 22:21:22 följande:
    Hur har det gått för dig? Är peppad men ammar o lätt att fuska tyvärr då det blir en del luncher ute. Har dessutom ingen våg som triggar. Borde handla en. Imorgon ska jag försöka gå på ett pass för första gången sen graviditeten men är duktig med promenader. Får försöka ta tag i det här igen.

Ungen har inte velat ploppa ut än, är 1v över tiden so long!

Men längtar efter denna underbara köttdiet =) Täänk att följa dieten så gott det går är bättre än inget alls och hallå som du säger, du ammar, kanske behöver du det där lilla extra då?! Vem kan dömma? Har ingen aning hur det blir för mig än..

Fortsätt att kämpa, hiur mycket - är det nu? 

• Beatrissan

Inne på  min dag 3 nu, redan -2kg, so far so good :))

Börjar känna mig taggad här igen, skönt!! 

• Beatrissan
    Anonym (Wohoo) skrev 2012-01-20 22:16:54 följande:
    Började idag, börjar på 110kg och ska till 60... Bara 50kg to go!

Gött =) då kämpar vi på bara...
  • Beatrissan

Hur går det för er? Har ju inte kört nu sen vintern 10/11 pga graviditet och sen ingen motivation.. Men känner att jag behöver ta tag i det här snart... Behöver detoxa kroppen från all skit o gå ner i vikt..

Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?