• lugnåsbo

cake pops!

Jahapp, är det många här som provat på detta fenomen med kaka på en pinne?

Tänkte göra ett försök under veckan och undrar vilket som egentligen är godast att göra på en mjuk kaka eller på kex?  =)

Vi kan väl diskutera o inspirera här inne!

• Svar på tråden cake pops!
  • Queequeg

Jag har gjort cake pops ett antal gånger båda på mjukkaka och på kex.
    Mest har jag gjort på mjukkaka vilket jag nog gillar bäst måste jag säga. Brukar även ibland smaksätta med lite balieys, amaretto eller annan likör.

Absolut enklast är väl att göra på tex ballerina kakor, tänker då på att om man inte har någon mjukkaka hemma och om man inte vill baka en bara för att ha till cake pops.

• lugnåsbo

Jag tror jag ska baka en kladdkaka ( lite fastare form än vanligt) för det är det jag tycker bäst om.
    Kan man frysa dom sen? någon som provat det?

• Queequeg

Jag har aldrig fryst dem, men jag vet om andra som har gjort det och tyckt att det har funkat men då har de inte varit doppade utan bara rullat själva kakan till bollar eller dyl  och fryst in.

• lugnåsbo

Imorgon ska det bakas kaka på pinne, ska bli spännande o se hur det blir!

blir kladdkaka med philadelfia o sen doppa i vit choklad med grön karamellfärg
    och så några i vanlig mjölkchoklad med lite rött glitter på oxå =)

låter bra o snyggt men haha jag kommer väl misslyckas ;)

• Queequeg

Fick hem Bakerellas bok om cake pops idag, fanns mycket inspiration att hämta i den.

Bakerella är föresten den som kom på iden med cake pops, hennes hemsida är www.bakerella.com

• Sockerrus
    lugnåsbo skrev 2010-11-08 07:37:50 följande:
    Jag tror jag ska baka en kladdkaka ( lite fastare form än vanligt) för det är det jag tycker bäst om.
    Kan man frysa dom sen? någon som provat det?
    Jag fryser mina cake pops och cake balls och det går jättebra! Man bör dock frysa dem innan man doppar dem i choklad.

Ett tips är att frysa dem som bollar utan pinnar. När det är dags att använda dem så låter man bollarna tina i kylen och när de nästan är tinade så kan man doppa klubbpinnar i choklad och sätta en boll på (på så sätt "klistras" bollen på pinnen). Är nämligen lätt att bollarna inte fastnar på klubbpinnarna och de faller igenom.

Lycka till med bakandet! Kladdkaka tror jag blir supergott! 
  • lugnåsbo

jahapp, så har jag nu bakat cakepops men jag tycker nog inte det var en sån höjdare som den lytfs upp till med sina lovord.
    Helt okej men inte så mycket mer, äter nog hellre nåt annat =)

• zetika

jag har testat att frysa in dom efter att jag hade doppat och dekoreat dom och det gick fint =)

• Sockerrus
    lugnåsbo skrev 2010-11-16 08:00:16 följande:
    jahapp, så har jag nu bakat cakepops men jag tycker nog inte det var en sån höjdare som den lytfs upp till med sina lovord.
    Helt okej men inte så mycket mer, äter nog hellre nåt annat =)
    Jag tror att det kan vara väldigt avgörande av vilken kaka du väljer att göra den på. Min absoluta favorit är kladdkakeballerina. Har inte stött på någon än som inte älskar den
Svar på tråden cake pops!