• Milleman

Ni som fick foglossning tidigt - hur gick det?

Jag är nu i vecka 14. Har haft foglossning sen v.8 och är sedan en månad tillbaka sjukskriven på heltid.

Jag använder bälte och kryckor och är mest sängliggande... Får akupunktur i snitt en gång i veckan och ska nog få det fram till förlossning...

Jag har några frågor till er som också haft foglossning, söker mest svar från er som fick det tidigt.

Hade ni också ont i bäckenbotten när ni satt? Sen nån vecka tillbaka kan jag inte sitta på hårda stolar.

Fick ni ont ner i benen?

Hur gick er förlossning?

Hur gick det efter förlossning, hur snabbt repade ni er?

• Svar på tråden Ni som fick foglossning tidigt - hur gick det?
  • sviskon

Jag fick foglossning samtidigt som jag blev gravid nu senast. Det blev värre och värre med tiden och efter förlossningen hade jag ont några veckor till. Sonen är nu 2 månader och det kan fortfarande knaka och göra lite ont när jag går ur sängen men det påverkade inte förlossningen alls.
    Jag var tvungen att sitta på en kudde i slutet men det gjorde bara ont i benen när bebisen var så stor att han tyckte på nerverna som gick ner i benen.
    Bälte gjorde det bara värre för mig och tyvärr har jag inga tips om hur du ska få lindring, för inget hjälpte på mig :(

• Milleman
    sviskon skrev 2010-11-08 10:01:18 följande:
    Jag fick foglossning samtidigt som jag blev gravid nu senast. Det blev värre och värre med tiden och efter förlossningen hade jag ont några veckor till. Sonen är nu 2 månader och det kan fortfarande knaka och göra lite ont när jag går ur sängen men det påverkade inte förlossningen alls.
    Jag var tvungen att sitta på en kudde i slutet men det gjorde bara ont i benen när bebisen var så stor att han tyckte på nerverna som gick ner i benen.
    Bälte gjorde det bara värre för mig och tyvärr har jag inga tips om hur du ska få lindring, för inget hjälpte på mig :(
    Trist att du har ont än men det glädjer mig att höra att det ej påverkade förlossningen, har varit rädd för att jag inte ska klara av den riktigt...
    Jag går på akupunktur och det hjälper förmiddagen efter. Så två förmiddagar i veckan är det lindrigare och jag kan röra mig lite... Men det räcker inte i längden...
  • Loth

Jag hade foglossning och var sjukskriven på heltid förra graviditeten. Hade TENS-maskin från sjukgymnasten och kryckor som stöd vid behov och redigt ont i bäckenet när jag satt/stod. Det jag bäst kan beskriva  känslan med är att halva kroppen har blivit överkörd av en lastbil eller dylikt, helt krossad kände jag mig.

Sen kom då förlossningen, där märkte jag ingenting alls av mina fogar, antar att jag hade mina tankar på ganska mycket annat då och efter förlossningen (som visserligen slutade i akut ks) var fogbesvären som bortblåsta!

♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - BF 20110401 ♥
  • älskarlivet81

Hade foglossning sen vecka 15, halvtidssjukskriven sen vecka 20 till bf. Min förlossning gick superbra, halvsatt hela tiden. Från första regelbundna värk tog det ca 10,5 timmar, 5,5 av de på förlossningen. Hade inte heller jätteont, tyckte nästan foglossningssmärtan var värre.

Jag hade ruskigt ont ca 2 veckor efteråt, då jag knappt kunde gå och inte vågade bära dottern knappt. Idag, 5 månader senare, känner jag fortfarande av det emellanåt men långt ifrån så som under graviditeten. 

• Milleman
    Loth skrev 2010-11-10 08:28:29 följande:
    Jag hade foglossning och var sjukskriven på heltid förra graviditeten. Hade TENS-maskin från sjukgymnasten och kryckor som stöd vid behov och redigt ont i bäckenet när jag satt/stod. Det jag bäst kan beskriva  känslan med är att halva kroppen har blivit överkörd av en lastbil eller dylikt, helt krossad kände jag mig.

Sen kom då förlossningen, där märkte jag ingenting alls av mina fogar, antar att jag hade mina tankar på ganska mycket annat då och efter förlossningen (som visserligen slutade i akut ks) var fogbesvären som bortblåsta!

Blev du sjukskriven hela graviditeten på en gång eller 2 månader i taget? Min läkare säger att man bara kan bli 2 månader i taget men jag blir sämre och sämre hela tiden och ser inte nått slut på detta direkt. Ska på ny bedömning nu i november... Kan ju inte bli något annat än sjukskriven då jag blivit sämre...

Vad skönt det är att höra att det för många inte märks på förlossningen...

• josefina73

Jag var halvtidssjukskriven från v 25 ungefär. Min foglossning var smärtsam men inte så illa som din. Hoppas att det inte blir värre för dig! Iaf så blev det något bättre sista två-tre veckorna innan bf (konstigt nog) och jag kände inte av den alls under förlossningen. Sen hade jag fortsatt ont i höfterna lite drygt två veckor efter förlossningen. Men nu 10 veckor senare är jag helt bra! Lycka till!

Älskade tjej 100829
  • josefina73

Föressten ja, jag kunde inte sitta på hårda stolar (eller knappt sitta alls), då blev det värre.

Älskade tjej 100829
  • Loth
    Milleman skrev 2010-11-10 08:39:07 följande:

Blev du sjukskriven hela graviditeten på en gång eller 2 månader i taget? Min läkare säger att man bara kan bli 2 månader i taget men jag blir sämre och sämre hela tiden och ser inte nått slut på detta direkt. Ska på ny bedömning nu i november... Kan ju inte bli något annat än sjukskriven då jag blivit sämre...

Vad skönt det är att höra att det för många inte märks på förlossningen...

Jag har för mig att jag blev det 3 veckor i taget och sista gången blev jag det helt fram till förlossningen då, blev först sjukskriven i slutet på graviditeten de sista 3 månaderna som det var som allra värst. Gick på VC först men sen bytte jag till läkaren på MVC och hon fixade min sjukskrivning fullt ut fram till förlossningen när jag kunde ha gått på föräldraledigt som flera läkare föredrar och den gick igenom. Båda läkarna sade att det är svårt att bli sjukskriven för foglossning om man inte går på kryckor eller sitter i rullstol, men du har ju bevisligen väldigt svårt så jag hoppas det går vägen för dig.

Ja det var konstigt att man inte kände av något alls där inne, jag for runt, sittande, stående, gående och på huk/alla fyra och det var inga problem öht, det var som att jag aldrig haft mer energi än just på den dagen. I början iaf.  :)
    ♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - BF 20110401 ♥
  • Fru Stjärna

Jag hade svår foglossning från v.13 med första barnet. Var sjukskriven och gick med kryckor. Körde mycket TENS. Hade lång utdragen förlossning som jag tror blev extra lång eftersom jag var ganska kraftlös efter att ha varit orörlig så länge och gått upp så mycket i vikt. Fortsatte ha ont när jag drog vagn och när jag satt hårt även efteråt. Gick över helt när jag plussade med barn nummer två efter ett och ett halvt år. (min sjukgymnast hade rått mig att vänta MINST två år innan jag skaffade flera barn, men nu blev det inte så)

Hade inte den minsta foglossningskänning med barn nummer två. Jobbade in i det sista och förlossningen var väldigt enkel och snabb.

Nu är jag gravid för tredje gången och har haft foglossningsbesvär sedan v.16. Går med kryckor och går på akupunktur två gånger i veckan (och det ger i alla fall lindring i upp till ett dygn efter) Höll uppe med akupukturen i en vecka när min sjukgymnast hade semester och det var en hemsk vecka. Har insett att akupunkturen verkligen tar bort en stor del av den värsta smärtan. Skulle verkligen rekommendera dig att gå två gånger i veckan. Att dessutom köra TENS efter akupunkturen ger nästan dubbel effekt så jag dessutom vaknat smärtfri någon morgon (har visserligen börjat göra ont bara av att ta sig ur sängen, men skönt att kunna uppleva smärtfrihet).

Kan tilläggas att alla tre graviditeterna är pojkar!

Svar på tråden Ni som fick foglossning tidigt - hur gick det?