• ladynurse

Jack Russel Terrier vs Dansk/svensk gårdshund

Jag velar mellan dessa två raser,jag har läst flera böcker om dessa raser + det som finns på internet så det faller på dessa raser.Men jag undrar om det finns någon här som har en jack russel eller en dansk/svensk gårdshund? 
    Det som jag är orolig för är JRT temperament, kan jag hantera ett sådant hund med allt som ingår i att sköta en hund.
    DSG har jag läst och hört att den är lite lugnare, större men rymningsbenägen. Vill  gärna ha en hund som tillslut kan gå brevid mig eller kunna ha lös på gården.

• Svar på tråden Jack Russel Terrier vs Dansk/svensk gårdshund
  • ja88

Varför står det just mellan de två raserna, vilka egenskaper är du ute efter? Det undrar jag alltid när folk ställer såna här frågor... det är två helt olika raser, gårdshunden är en hund av pinschertyp medan jrt är en grytjagande terrier. Största likheten är att de är i ungefär samma storleksklass och båda är vita med olikfärgade fläckar..... i övrigt är det betydligt mer relevant att jämföra gårdshunden med övriga hundar av pinschertyp och jrt med övriga grytjagande terriers.

D/S gårdshund har jag väldigt liten erfarenhet av så de kan jag inte direkt uttala mig om. Generellt om jack russell är att det är hundar med mycket drifter och motor, tänk liten brukshund! De SKA vara envisa, rappa, uthålliga och ha en god portion jaktlust, annars är de inte rastypiska, och är det inte egenskaper du alls önskar i en hund så bör du välja en annan ras. Det betyder dock INTE att de är "obildbara" (allt annat än!), behöver ha "hetsigt" temperament eller aldrig går att ha lösa, mycket beror på vilken hundtyp du tror du kommer trivas med och hur mycket jobb du vill lägga ner. Tyvärr är jack russell varit alltför populära hos FEL ägare som inte alls kan eller vill uppfylla deras behov, samt att det förekommer mycket "skitavel", mycket oreggat och även div blandningar.

• ladynurse

Jag tycker om egenskaperna som JRT och DSG har men vad jag har läst och hört så kan JRT bli fööör aktiv..att den har svårt att slappna av. Jag vet inte..jag har haft en tax innan som det gick bra med dock kunde jag aldrig ha den lös för den sprang bort när den fick tillfälle.
    Jag kan säga att jag är lite rädd inför JRT... 

• MIKS

Hej

Jag är nu inne på min 3:e DSG !

Min första var en tik 1994. Hanne 03 ( från danmark) & en till hanne 06.

Gårdshundar är inte mer rymningsbenägena. ! Jag bor på landet. Mina är lösa och drar aldrig.
    När jag hade min tik bodde jag i stan. Samma sak med henne drog aldrig.
    Jag tycker gårdshund är en trevlig ras. Mycket hund i liten storlek.
    Jag tävlar i lydnad kl 3 & i högreklass spår. Ena är godkänd för ftersök på vilt.
    Går jätte bra med barn.

Du får gärna fråga om det ngt du undrar över.

• ladynurse
    MIKS skrev 2010-11-08 18:43:57 följande:

Hej

Jag är nu inne på min 3:e DSG !

Min första var en tik 1994. Hanne 03 ( från danmark) & en till hanne 06.

Gårdshundar är inte mer rymningsbenägena. ! Jag bor på landet. Mina är lösa och drar aldrig.
    När jag hade min tik bodde jag i stan. Samma sak med henne drog aldrig.
    Jag tycker gårdshund är en trevlig ras. Mycket hund i liten storlek.
    Jag tävlar i lydnad kl 3 & i högreklass spår. Ena är godkänd för ftersök på vilt.
    Går jätte bra med barn.

Du får gärna fråga om det ngt du undrar över.

Vad roligt och höra! Dina hundar är renrasiga? Har sett massor med annonser med JRT och DSG blandningar och är otroligt tveksam till detta.Så jag ska försöka hitta renrasiga dsg bland olika kennlar och uppfödare.
  • Lillafrökenfräken

Känner man sig rädd inför att eventuellt äga en ras så säger jag spontant att det inte är en ras för den personen då.

Jag har en jrt, det är min första egna hund. Han fyllde 8 år i augusti. Visst har vi haft lite duster men jag älskar jrt's. Jag älskar deras "Vad får jag ut av att göra som du vill?"-mentalitet. Jag älskar att de har egna åsikter om saker och ting. Jag har noll problem med att  ha min jrt lös, han vet att han inte får jaga och bryr sig då inte om vilt alls.

De DSG's jag har träffat har varit väldigt varierande både i typ och mentalitet. Jag skulle av den orsaken ha väldigt svårt att hitta en DSG jag gillade. Tyvärr har många verkat fega och lite rädda, men jag vet inte om det beror på att jag jämför med min jrt.

Har erfarenhet däremot av en annan ras ur pinschergruppen, dvärgpinscher, och kan säga att hundar av pinschertyp mycket väl kan ha både en god portion viltintresse/jaktlust och envishet. Däremot (vad gäller småpinnarna) så är min uppfattning att de mognar senare mentalt än jrt.

Det man ska tänka på, oavsett om man köper en jrt eller en dsg, är att lära valpen att det är ok att det inte händer saker och ting hela tiden. Passivitet är nåt bra. Och även komma ihåg att den söta lilla valpen kommer växa upp och då underlättar det ju rejält att inte ha smält för mycket för den gulliga valpen utan att man sett till att de regler man velat ha tränats in redan från start.

• ja88
    Lillafrökenfräken skrev 2010-11-09 14:48:06 följande:
    Jag älskar deras "Vad får jag ut av att göra som du vill?"-mentalitet. Jag älskar att de har egna åsikter om saker och ting. 
    Kan bara hålla med och det här är viktigt! Man får ofta höra att "jrt är ju så jobbiga" men det håller jag då inte med om... däremot har de (ska ha) en viss typ av karaktär och en rad egenskaper som vissa menar är "jobbiga" är rastypiska hos dem och nödvändiga hos grythundsraser. Enligt mig är deras karaktär en stor del i vad som gör dem till underbara hundar, men hos någon annan med andra önskemål blir de just "jobbiga"... och är man "lite rädd" inför det så är det kanske bättre att satsa på en annan ras...
  • Lillafrökenfräken
    ja88 skrev 2010-11-09 15:09:01 följande:
    Kan bara hålla med och det här är viktigt! Man får ofta höra att "jrt är ju så jobbiga" men det håller jag då inte med om... däremot har de (ska ha) en viss typ av karaktär och en rad egenskaper som vissa menar är "jobbiga" är rastypiska hos dem och nödvändiga hos grythundsraser. Enligt mig är deras karaktär en stor del i vad som gör dem till underbara hundar, men hos någon annan med andra önskemål blir de just "jobbiga"... och är man "lite rädd" inför det så är det kanske bättre att satsa på en annan ras...
    Ja, man måste kunna hantera att bli "ifrågasatt" av sin hund om man ska vara jrt-ägare Glad Men samtidigt så är en jrt fruktansvärt lättlärd, arbetsvillig och lojal NÄR man kommit på vad som motiverar den. Jag har det fruktansvärt enkelt, jag har en jrt som gör vad som helst för både mat, lek och gos. Med andra ord en väldigt lättränad hund. Att vi aldrig brytt oss om att träna organiserat eller satsa på att tävla i något är mer mitt fel än bristande intresse hos min hund.

Brukar säga att en jrt är en hund med "spunk", där "spunk" står för "quality of mind showing enthusiasm, boldness, energy, courage, determination and motivation."
  • hmcc
    Lillafrökenfräken skrev 2010-11-09 14:48:06 följande:
    De DSG's jag har träffat har varit väldigt varierande både i typ och mentalitet. Jag skulle av den orsaken ha väldigt svårt att hitta en DSG jag gillade. Tyvärr har många verkat fega och lite rädda, men jag vet inte om det beror på att jag jämför med min jrt.
    Det där är min erfarenhet från dansksvenskarna också och lite "egna" sådär.

Vet en som det är extremt mycket jakt i men det kan å andra sidan finnas hos russlarna också.
Svar på tråden Jack Russel Terrier vs Dansk/svensk gårdshund