ja88 skrev 2010-11-09 15:09:01 följande:
Kan bara hålla med och det här är viktigt! Man får ofta höra att "jrt är ju så jobbiga" men det håller jag då inte med om... däremot har de (ska ha) en viss typ av karaktär och en rad egenskaper som vissa menar är "jobbiga" är rastypiska hos dem och nödvändiga hos grythundsraser. Enligt mig är deras karaktär en stor del i vad som gör dem till underbara hundar, men hos någon annan med andra önskemål blir de just "jobbiga"... och är man "lite rädd" inför det så är det kanske bättre att satsa på en annan ras...
Ja, man måste kunna hantera att bli "ifrågasatt" av sin hund om man ska vara jrt-ägare

Men samtidigt så är en jrt fruktansvärt lättlärd, arbetsvillig och lojal NÄR man kommit på vad som motiverar den. Jag har det fruktansvärt enkelt, jag har en jrt som gör vad som helst för både mat, lek och gos. Med andra ord en väldigt lättränad hund. Att vi aldrig brytt oss om att träna organiserat eller satsa på att tävla i något är mer mitt fel än bristande intresse hos min hund.
Brukar säga att en jrt är en hund med "spunk", där "spunk" står för "quality of mind showing enthusiasm, boldness, energy, courage, determination and motivation."