• Anonym

Delbetalning helt utan ränta och avgifter?

Just nu pågår en kampanj från elgiganten där man kan få delbetalning ränte och avgiftsfritt. Är det någon som kan något om det här?
    Är det verkligen helt fritt från andra avgifter?

Vi är i behov av ny kyl och frys då våra har börjat ge upp. Vi trodde de skulle hålla några år till men det verkar som det inte kommer bli så och ekonomin är lite tight just nu. Svårt att bara lägga 8-10 000 på bordet så. Pengarna finns men då tömmer vi sparresurserna helt och det vill vi inte riktigt göra heller.
    Avskyr krediter av alla slag och håller mig långt borta från dem och det här tycker jag låter lite för bra för att det ska vara sant. Så vad är haken?

• Svar på tråden Delbetalning helt utan ränta och avgifter?
  • Michisen

Kolla avtalet - stämmer det så gör det ju det.

Media Markt har haft samma deal och det är verkligen bara köpesumman som delas upp, det ingår i kampanjen att man slipper ränta, aviavgifter och andra "dolda" saker i köpesumman.

• Anonym

räntan och avgifter är nog gömt i priset tror jag..men om ni läser igenom allt och även det finstilta och det inte är någon 'catch' så kör på.

• Birgitta2

Jag betalade min dammsugare med räntefri avbetalning. Den hade ett pris och det delades på tre månader och jag behövde inte betala en enda krona utöver det. Inte uppläggningsavgift, inga räntor, inga konstiga fakturaavgifter eller nånting.

• Anonym

Den enda haken brukar vara att på varje avisering finns ett minsta belopp att betala och det är när man utnyttjar den möjligheten någon månad som det börjar bli dyrt! Då förlänger man ofta sin återbetalningstid och de räntorna som kommer om man inte har skött allt enligt ursprungliga planen brukar vara höga och till det kommer avi-avgifter osv

• Anonym

Köpte också dammsugare och tv på sådan avbetalning från Elgiganten. Funkade fint. Och inga extra avgifter tillkom.

• Kjell2

Följer man betalningsplanen brukar det vara ränte och avgiftsfritt. Men man "erbjuds" hela tiden att avbetla mindre eller hoppa över en månad och då blir det plötsligt rejäla räntor och avgifter.

Sen kan det dyka upp ny fina erbjudanden att köpa produkter för BARA 199 kr/månaden, ( i 239 månader).

Ibland dyker det också upp ett kredikort i brevlådan med 10 000 i kredit på. Bara att shoppa loss!

/Kjell

• Anonym

Kolla den effektiva räntan.

• CloudBerry 1

Står det att det är utan räta och avgifter så är det det. Media markt kör sådana kampanjer.

Dock så är krediter alltid dåligt, ni har ju pengarna så ta av dem istället.

• littlepixiegrl

Jag köpte en dammsugare på Elgiganten med räntefri avbetalning och det är som de säger, inga extra avgifter eller ränta. Bara en ren delbetalning.
    Däremot så fick jag ju hem ett kreditkort med 15000kr i kredit på fast dammsugaren kostade bra mycket mindre än det!
    Man väljer att betala över 10 eller 20 månader (iaf när jag shoppade) och man kan betala in högre än beloppet på fakturan utan att åka på extra avgifter.
    Har inte erbjudits att betala ett lägre belopp eller en betalningfri månad!

@-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Anonym (Anna)
    CloudBerry 1 skrev 2010-11-08 15:56:29 följande:
    Står det att det är utan räta och avgifter så är det det. Media markt kör sådana kampanjer.

Dock så är krediter alltid dåligt, ni har ju pengarna så ta av dem istället.
    Varför är en kredit dålig om det nu är helt fritt från räntor och avgifter? Vad är då skillnaden från att spara ihop dem och sen köpa? När man ändå inte förlorar pengar på det
  • Kjell2
    Anonym (Anna) skrev 2010-11-08 16:03:19 följande:
    Varför är en kredit dålig om det nu är helt fritt från räntor och avgifter? Vad är då skillnaden från att spara ihop dem och sen köpa? När man ändå inte förlorar pengar på det
    Sparade pengar ger lite ränta.
    Lånar man, räntefritt, knyter man upp del av familjens inkomst. Blir det kris, tex arbeslöshet, sjukdom odyl, är lånet inget man plötsligt kan sluta betala på för att istället betal hyra och mat.

Men har man bra marginaler och det gäller en mindre räntefri kredit ser jag inga problem.
  • CloudBerry 1
    Anonym (Anna) skrev 2010-11-08 16:03:19 följande:

Nej man förlorar inga pengar på det.

Jag tycker att alla krediter är dåliga bara.
Svar på tråden Delbetalning helt utan ränta och avgifter?